Köpråd R1 vs R6

PerryMason

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2005
Hoj
ZXR 750/Zx7-RR
Nu finns det säääkert flera sådana här trådar, Men via sökfunktionen hittar jag inget vettigt.

Byter bort min ZXR mot en bil nu om allt går väl.
Men då står jag ju där utan hoj!

Vad skaffa ?? R1 eller R6 ?!

Jag gillar bakhjuls åka, därför som jag i första hand säljer ZXR:en.. Men R6an är dom trilsk på slangen ?
Är lite rädd att en R1 kan bli lite FÖR mkt att köra med :va ??

Vad är för / nackdelarna med respektive hoj?

Tacksam för snabba svar. Då det ev blir byta min nuvarande bil mot en R6 redan imorgon. Mvh Per

Mitt tips då du gillar bakhjulsåka, Köp en R1:a 98-01, billig försäkring, bygg om till fighter, lek satan. :tummenupp

Min erfarenhet utav 600 vs. 1000 är faktiskt att 1000 hojarna är "snällare" att köra, jämnare liksom över hela registret, 6:orna har en tendens att ha en "kick"-effekt vid vissa varvtal, kan tyckas vara lite obehaglig kanske.

Jag hade en zx6-r -00 och det har säkert hänt en del på den fronten.

Last edited:
Jag är med R6 sen igår, underbar hoj! Beror ju på vad du ska göra med den? Är du bara bakhjulsfantast? Ska du posa vid mojjen eller utanför din lokala högstadieskola? Köra bana?

Har ett intressant byte mot min BMW 325 touring -95
Mot en R6 -00 uttagen -01, rikigt snygg med undertail, kuts, slip on m.m m.m..
Och isåfall byter vi imorrn..
Men nu börjar jag få lite "ångest" kommer jag att nöja mig med en R6.. ?

Finns en R1 -00 jag får för 50k kontant med både fighter kit, och orginalkåpor med allt. Det är dock en tysk import med högst tvivelaktig bakgrund..
Han känner jag dock väl och kunde tänka sig att jag får ta hojen och vänta tills jag lyckats skaka fram pengar eller sälja BMWn kontant.

Den stora skillnaden mellan en 600 och 1000cc är väll att man måste växla mycket mer. Som en del kallar r6an och andra 600:or "Stressmoppe".
Jag är då iaf grymt nöjd med min r6a, den går att köra på bakhjulet med.. nu är jag iofs ingen fantom på det..

Det jag tycker är lite tråkigt är att det nästan är fullständigt omöjligt att slänga upp en R6 på slangen när man kör på 3:an.

DET är inga som helst problem med en R1...

Xyron skrev:
2236234 Den stora skillnaden mellan en 600 och 1000cc är väll att man måste växla mycket mer. Som en del kallar r6an och andra 600:or "Stressmoppe".
Jag är då iaf grymt nöjd med min r6a, den går att köra på bakhjulet med.. nu är jag iofs ingen fantom på det..

Xyron skrev:
2236234 Den stora skillnaden mellan en 600 och 1000cc är väll att man måste växla mycket mer. Som en del kallar r6an och andra 600:or "Stressmoppe".

Då skulle du testat en 125a. :hihi

Scott Sexpump skrev:
2236243 Det jag tycker är lite tråkigt är att det nästan är fullständigt omöjligt att slänga upp en R6 på slangen när man kör på 3:an.

Jo att dra upp r6an på 3an är i princip omöjligt.. Gäller bara att öva på växling mellan 2an och 3an på slangen :banana

r1an har mer vrid (och mer effekt) så det kan jag tänka mig går, har dock inte provat någon..

Glenn-Ove skrev:
2236480 325 Touring -95 :va
Ja.. En 320i med -94 325 motor ...

Scott Sexpump skrev:
2236243 Det jag tycker är lite tråkigt är att det nästan är fullständigt omöjligt att slänga upp en R6 på slangen när man kör på 3:an.

Var och provkörde R1 fightern... Blev HELT såld! Hur ska man klara sig med en R6 , När R1an var så grymt villig och lättsam redan på lågvarv :yoparty

Nu gäller det bara att skaka loss pengarna :banana

Xyron skrev:
2236367 Jo att dra upp r6an på 3an är i princip omöjligt.. Gäller bara att öva på växling mellan 2an och 3an på slangen :banana

r1an har mer vrid (och mer effekt) så det kan jag tänka mig går, har dock inte provat någon..

Prova och ställ dig upp, luta dig lite bakåt gasa upp till det varvtal du har mest effekt (typ 9000 tror jag det är) gunga till i fotpinnarna och ge fullt. Då kommer den skaru se!

BillS skrev:
2237411 Prova och ställ dig upp, luta dig lite bakåt gasa upp till det varvtal du har mest effekt (typ 9000 tror jag det är) gunga till i fotpinnarna och ge fullt. Då kommer den skaru se!

Ska prova det imorgon :banana

Fast banne dig om jag rammlar :4skrika

:tomten

Inte dumt!!
Hoppas du kommer upp till piteå så man får köra en sväng då? :rolleyes:

Ska man åka bakhjulet mycket och väljer mellan r6 / r1 så skulle jag helt klart välja r1

Mr Helmut skrev:
2249572 Ska man åka bakhjulet mycket och väljer mellan r6 / r1 så skulle jag helt klart välja r1

Nu är det inte så att jag alls är nån demon på bakslangen. Men vill gärna kunna plocka upp den och hålla den där oprovocerat.
Men nu först och främst blir det till att lära sig känna hojen under ett x-antal mil och sen börja känna sig för hur den beter sig på bakhjulet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT