Köpråd på FZR 600 87-89

666killer666

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
Rd 350
Skulle vilja ha hjälp med köpråd angående Fzr 600 87-89

Vad bör man tänka på vid köp av denna cyklen?
Vad bör priset ligga på? 20.000-25.000:-?
Är det farligt om dom har gåt runt 4500-6000 mil?
Hur är det med växellådorna?
Ventiler?
Är den billig att äga?
Har hört att äldre dricker olja stämmer detta?

Vore tacksam för svar.

87 och 89 är 2st HELT olika hojar. hette den inte bara fz600 innan 89?
Billiga att äga då de ligger i förs.klass 6. Alla fordon drar olja när de har några år på nacken?

Oljeförbrukning nämns ju som du säger ofta när det gäller FZR. Har hojen gått typ 6000 och dricker lite olja, så har förmodligen en del av hästkrafterna försvunnit också. I Bike Test nämns också att man ska lyssna efter ett "hrrrr" -ljud i växellådan. Rätt dyrt att fixa skriver dom. Detta gällde iofs modeller från 89 och framåt.

Lycka till! :tummenupp

Betala inte mer än max 20 för en 89a.
När jag sålde min förrförra våren så fick jag 23k.
Borde väl ha sjunkit 3k sen dess.

Min hade gått 5200, gick fint, lite ojämnt på tomgång kanske. Kunde nog behövt en synkning.

Växellådorna är väl som de flesta andra, kolla bara så at inte tvåan hoppar ur vid acceleration.

Tror inte de ska vara svaga vad det gäller ventiler heller.

Dricker olja som fan (fråga Hållundan...)

De är inte så dyra att försäkra. drar inte så mycket däck heller pga begränsad motorbroms (om man jämfört med de tvinnar jag har kört efter), så de är rätt så ekonomiska att äga.

Jag skulle, såhär i efterhand, inte ha köpt en sån som första hoj.
OM du ska köpa en, lägg några tusen extra och försök hitta en med uppgraderad fjädring, för DET suger verkligen på FZR, särskilt gamla, väl använda FZR600...

Lycka till!

//Anders.

Du har ju en RD 350 dessutom, precis som jag hade. :)

Jag var faktiskt lite inne på FZR i höstas, men det råkade bli en ZXR 750 89:a istället. Om du kliver upp till 25000-30000 borde du kunna få tag i en sån i bra skick. Tro det eller ej, men hos T-H är den betydligt billagare att försäkra än en FZR 600 från 92 eller så. 3500 betalar jag, mot 6500 som FZR:en hade kostat.

Kort om ZXR:en (89-90 då):
107 hk
riktigt bra gaffel, lite halvbra bakdämpare
mysig motor med gött mellanregister
alujumjum-ram
Lite tung kanske, 205 kg torr

Last edited:
OM du prompt vill ha en FZR från 89 ska du inte betala mer än 10-15 K...

Jag hade rekommenderat FZR 600 mellan 91-93. Du kan få en FRÄSCH för runt 15-25K, utan problem...

Som folk omnämnt, den drar lite olja, men det gör dessa motorerna uppåt 5-6K mil...

Hade rekommenderat 91-93 alltså... Som PacMan säger är inte ZXR helt dum den heller...

/Fd. FZR-ägare...

Köpte en flång ny zxr750 1991 och var helnöjd med den.Tror nog att det är ett bra/Bättre köp än fzr 600.Har iofs haft x antal grymmare hojjar efter den men tror att jag hadde gillat den även idag.
Lycka till.

666killer666 skrev:
Har modellerna från 89-93 runda ljusinsatser?
Undrar även om det finns liknande lak på 90-93:orna som 89:an.
89-90 har runda separata ljus. 91-93 har en halvfyrkantig lampa... LIte rundare former i övrigt.

Bakdelarna är likadana.

Fördelen med 91-93 årsmodellen är fyrkolvsok och som sagt ett lite modernare utseende...

hållundan skrev:
89-90 har runda separata ljus. 91-93 har en halvfyrkantig lampa... LIte rundare former i övrigt.

Bakdelarna är likadana.

Fördelen med 91-93 årsmodellen är fyrkolvsok och som sagt ett lite modernare utseende...

Inte för att de fyrkolvsoken behöver TA bättre än tvåkolvsoken då...

//A.

Törnberg skrev:
Du vet mycket väl vad jag menar :-)

Hur är bromsarna på Kawan? Blitt av med vibrationerna?
Dom är riktigt mycket hetare nu efter skivbytet. Sen att de inte är världens bästa, men en radikal skillnad mot innan... Ska byta bromsvätska och se vad det kan ge också...

Ang. FZR vet jag vad du menar. ;)

Det här med oljeförbrukningen på fzr som pinnat på 5-6 000 mil som alltd näms är ju inte så svårt att komma ifrån. Nu vet jag inte vad kolvringarna kostar men det är ju bara det som behövs bytas + hona till cyllarna. Nada problems för den som vet hur man sära toppen från blocket.
Sen vad det beträffar fjädringen så kostar det strax under 1000 kr att köpa nya fjädrar fram.

Och sen inte för att jag sticker under stolen med problemet men man vet ju inte hur mycket olja dom nya hojjarna drar när dom gått 5-6k mil. Antar att samma problem kommer att dyka upp där också.

Mitt svar på frågan om FZR är som föregående talare säger, spara eller fixa några tusen till och köp den nyare versionen (91-93) eller till och med en ännu nyare FZR 600 R 94-95. Vet dock inget pris på dom

Last edited:
Jag har en FZR600R som jag gav 25k för och då hade den gått 4000mil och allt funkar kanon och inga misljud.. Tycker att det är värt att lägga ut lite xtra och att få en nyaremodell bland alla gamla hojar. 25k för den var nog ett kanon pris jag fick. men det är ju så mycket snyggarte än alla gamla fzr modeller. Men smaken är ju som :arsele

nasholm82 skrev:
Jag har en FZR600R som jag gav 25k för och då hade den gått 4000mil och allt funkar kanon och inga misljud.. Tycker att det är värt att lägga ut lite xtra och att få en nyaremodell bland alla gamla hojar. 25k för den var nog ett kanon pris jag fick. men det är ju så mycket snyggarte än alla gamla fzr modeller. Men smaken är ju som :arsele
¨
Inte snyggare än min väl :7peta
Har du foto på skönheten att slänga upp. Vill se bakpartiet på en sådan

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...