Köpråd, osäker?

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
Tjena. Jag kan inte riktigt bestämma mig, så i osäkerhet vänder jag mig till experterna :kiss

Jag har haft kortet 1 år nu, och kört både m900 och z900. Känner att ingen av de hojarna är riktigt för mig. Jag körde fram till augusti i år, sen lessnade jag på z900 pga vinden. Den funkade i stan, men har ingen lust att betala så mycket med några få roliga dagar per år.
Dessutom tycker jag egentligen bara om accelerationen och känslan av MC. Höga hastigheter är inte alls kul. Eller okej, några gånger var det kul. Perfekta sommardagar, men vi lever i Sverige.. så betala flera tusen i månaden för 2v? (iaf i år) av den glädjen, känns inte kul.

Jag lärde mig köra på grus, och älskade att köra min fars honda cm400.
Jag skulle verkligen vilja köra Enduro, men bor i Centrala Örebro. Så jag tänker mig något mer offroad/dual-sport tills jag har hus och kan köra på riktigt. Typ Yamaha T7. Känns som en lagom blandning mellan landsväg och offroad.
ELLER, en billigare äldre sporthoj. Då för att komma ner i pris. Kollat lite på zx9r från 2000-talet.

Vad tror ni? Jag kommer köra 80% asfalt, men älskar ändå att köra grus så vill egentligen ha den möjligheten. Kanske t.om åka längre sträckor. Men jag kanske romantiserar hela idén av att köra grus/turer.

Så, har ni med lite mer erfarenhet lust att hjälpa mig på traven?

TL;DR.
Vill köra mer. Helst också grus, men vill komma ner i månadskostnad.
Offroad/dualsport, eller äldre sport/sport-touring?
 
Kör med min ZZR1400 -07a med abs både på landsväg och grus, kör ifrån dom flesta offroadarna på krokiga grusvägar men vill man åka sämre grusvägar som tex TET så kan det vara bra med en lite högre!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Håller med yama250, jag kör en hel del grus med yzf1000r thunderace, och det går fort om jag känner för det, sedan finns ju kraften till riktigt långa bredställ o dessutom är dessa sportigare hojar väldigt stabila o vobblar sällan.

Mitt råd köp kawan o kör en så gammal billig hoj gör lixom inget att lägga.
 
Ursäkta min dumhet, men kör du ifrån offroadhojar på grusväg med en 250kg sporttourer? Lite som dom som säger att dom kör ifrån motarder på gocartbanor med en guldvinge :va
 
Det är lätt att vinna över folk som inte vet om att de tävlar...
 
Ursäkta min dumhet, men kör du ifrån offroadhojar på grusväg med en 250kg sporttourer? Lite som dom som säger att dom kör ifrån motarder på gocartbanor med en guldvinge :va
Den väger inte mer än 210, det är inte så stor viktskillnad mot tex en africa twin eller en t7a!
Nej det tror jag inte på...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Men är det verkligen kul att köra en sporttouring på grus? Känns som alldeles för mkt häst och vikt?
Jag kan ta mig genom grus på min z900, men det är inte kul, och det känns som man förstör hojjen.
 
Last edited:
Men är det verkligen kul att köra en sport touring på grus? Känns som alldeles för mkt häst och vikt?
Jag kan ta mig genom grus på min z900, men det är inte kul, och det känns som man förstör hojjen.

Det är väl klart att det är roligt att köra en sporttouring på grus? Inget som förstör hojen så länge du håller dig på hjulen. Men du kan ju inte köra med offroadteknik utan det handlar mer om känsla för underlag och tyngdförskjutning.

Att köra på sämre underlag med <den hoj man har> gör dig till en bättre förare på alla underlag. :mattias
 
Det är i min värld imponerande att köra grus överhuvudtaget med en ZZR1400. Inte för att jag någonsin prövat utan tycker den var tillräckligt bångstyrig på asfalt. Upplevdes som rejält trögstyrd och den gillade inte att byta linje. Å andra sidan är det kanske den trevligaste motor jag vet, så det kompenserar förstås.

Att köra renodlad sporthoj på grus går ju rent fysiskt, men efter att ha ägt och prövat de flesta hojtyper på både grus och asfalt är det för mig ingen tvekan om att en äventyrshoj verkligen är det mest mångsidiga redskapet. En hoj byggd för ändamålet ger ett helt annat självförtroende för en oerfaren förare och ger därmed en både roligare och säkrare färd i min bok. Problemet ligger främst i accelerationen. Framför allt de äldre äventyrarna ligger väldigt långt ifrån vad du är van vid just nu. Honda XL1000 Varadero, Yamaha TDM 850/900 eller KTM 990 Adventure kan exempelvis vara några alternativ om du vill kunna dra på lite då och då men samtidigt slänga in grus och terräng i varierande grad.
 
Köp något med krashbågar som tål en marksyning eller flera och som du har råd med om stubben eller bumlingen är framme.

AT750 RD07A till salu när som helst i vår tror jag, bytte drivpaket men var inte helt nöjd med nitningen så blev stående men sen ska den väck.
 
Köp något med krashbågar som tål en marksyning eller flera och som du har råd med om stubben eller bumlingen är framme.

AT750 RD07A till salu när som helst i vår tror jag, bytte drivpaket men var inte helt nöjd med nitningen så blev stående men sen ska den väck.

Låter intressant, skickat PM! :)
 
Tjena. Jag kan inte riktigt bestämma mig, så i osäkerhet vänder jag mig till experterna :kiss

Jag har haft kortet 1 år nu, och kört både m900 och z900. Känner att ingen av de hojarna är riktigt för mig. Jag körde fram till augusti i år, sen lessnade jag på z900 pga vinden. Den funkade i stan, men har ingen lust att betala så mycket med några få roliga dagar per år.
Dessutom tycker jag egentligen bara om accelerationen och känslan av MC. Höga hastigheter är inte alls kul. Eller okej, några gånger var det kul. Perfekta sommardagar, men vi lever i Sverige.. så betala flera tusen i månaden för 2v? (iaf i år) av den glädjen, känns inte kul.

Jag lärde mig köra på grus, och älskade att köra min fars honda cm400.
Jag skulle verkligen vilja köra Enduro, men bor i Centrala Örebro. Så jag tänker mig något mer offroad/dual-sport tills jag har hus och kan köra på riktigt. Typ Yamaha T7. Känns som en lagom blandning mellan landsväg och offroad.
ELLER, en billigare äldre sporthoj. Då för att komma ner i pris. Kollat lite på zx9r från 2000-talet.

Vad tror ni? Jag kommer köra 80% asfalt, men älskar ändå att köra grus så vill egentligen ha den möjligheten. Kanske t.om åka längre sträckor. Men jag kanske romantiserar hela idén av att köra grus/turer.

Så, har ni med lite mer erfarenhet lust att hjälpa mig på traven?

TL;DR.
Vill köra mer. Helst också grus, men vill komma ner i månadskostnad.
Offroad/dualsport, eller äldre sport/sport-touring?

Flera tusen / mån för en z900, vart ligger de kostnaderna ?
Det blåser, det gör det mer eller mindre på "alla" hojar ?
Du tycker inte det är kul att åka fort, men överväger en Ninja?

Med 80% asfalt, men gillar grusåka så kanske en triumph 1050 med grusiga däck vore nåt? Blåsten får du nog stå ut med :hihi
 
Last edited:
Försäkring mest. Bor Centralt och 27 år. Liten överdrift, men betalar nästan 2k i månaden. :gråta
Jag tycker om att åka fort, men inte tillräckligt för kostnaden tydligen, vilket jag kom på i efterhand.
Ska kika på triumph:en, tack!
 
Försäkring mest. Bor Centralt och 27 år. Liten överdrift, men betalar nästan 2k i månaden. :gråta
Jag tycker om att åka fort, men inte tillräckligt för kostnaden tydligen, vilket jag kom på i efterhand.
Ska kika på triumph:en, tack!

Fan va dyrt de va... 2000 i månaden gör ju typ 24.000 om året..

Jag betalar 728 kr om året i helförsäkring för min Ktm 1290 Adventure R 2018.. Då bor jag i 08 området..
 
Fan va dyrt de va... 2000 i månaden gör ju typ 24.000 om året..

Jag betalar 728 kr om året i helförsäkring för min Ktm 1290 Adventure R 2018.. Då bor jag i 08 området..

Låter intressant
Din Ålder ? och försäkringsbolag ?
 
Du vill köra grus och känna acceleration.

Välkommen till nutiden. Sedan decennier har bla BMW, KTM och Ducati haft hojar i ”äventyrssegmentet” som utökats åt alla möjliga håll. De klenaste ligger effektmässigt kring supersporthojar från mitten av 1990-talet och även om de väger lite mer så är accelerationen 0-100 jämförbar och vridet betydligt bättre. Samtliga märken har hojar mellan 120 och 160 hk, mer eller mindre offroadanpassade och både toppfarter och möjliga genomsnittshastigheter som duger till autobahnresor utan att behöva lämna vänsterfilen.

Det är föraren som är begränsande faktor.

Med det sagt, så går det utmärkt att med en gammal 400 japs från mitten av 80-talet ha väldigt skoj på grusväg och utvecklas som förare under lång tid.
 
Om du vill ha ett bra budgetalternativ så skulle jag tipsa om en Versys 650.
Kanske inte den häftigaste hojen, men funkar till allt från grusväg (slingriga på löst dock) till bana.
Finns normalt från 20' och uppåt.
Skulle med vilja ha en T7a (eller rs660), men tycker inte att det är värt det just nu...
 
Men är det verkligen kul att köra en sporttouring på grus? Känns som alldeles för mkt häst och vikt?
Jag kan ta mig genom grus på min z900, men det är inte kul, och det känns som man förstör hojjen.
Det är ju inte idealiskt. Men det funkar. Jag har kört ganska många mil med sporttouringhoj på grus.

Men inte idealiskt, som sagt. Landsvägsdäck med "smalt" mönster. Framåtlutad körställning. För smalt styre för att det skall kännas bra och kontrollerat. Grussprut på de dyra kåporna. Gott om nackdelar. Men det funkar.

Mitt personbästa på grus är 140 km/t med min gamla Triumph Sprint. Det var visserligen en rak och väldigt slät grusväg, så det var kanske lite fusk? :) Och jag känner inget behov att att göra om det. Men det var kul där och då. :)

Har även kört rätt många mil grus med min Thruxton. Samma nackdelar som ovan - fel däck, fel körställning, fel styre. Det funkar också, men oj så skitig den blir...
 
Smalt styre är inte bara nackdelar... Jag körde ganska mycket grus med min R100RS och den har ett styre som får de flesta sporthojar att kännas som en enduro... Fördelen är att man inte kan jobba med styret (dvs göra fel) och måste förlita sig på balans, viktfördelning och blick (dvs göra rätt). :)

Mjuka underlag är bästa läraren!

Så ut och kör bara, oavsett hoj. :fakta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top