Köpråd - Ny på forumet och cykelvärlden

Deijvergard

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2015
Hoj
Ingen atm
Hej allesammans.

Det är så att till våren ska jag ta körkort (a2) men tänkte köpa en hoj redan nu.
Fråga 1: vilken kw är det som gäller för a2 kortet, vet att det inte får överstiga 0.2kw/kg.
Fråga 2: köpa strypt eller o ostrypt hoj? (Begagnad)
Fråga 3: nu till den intressanta frågan, vad ska man köpa för första hoj, kollat på ktm 640 och honda "hornet"

Sport hoj eller ej, kört cross sen jag var 5 år (20år i december) både på bana o väg. (Så lite trafik vett finns)

Vill ha en vass hoj i start, topp hastigheten är inte det viktiga för mig.

Kom med förslag o ha en fortsatt trevlig dag!

(Har jag postat fel eller gjort något fel, säg till så ändrar jag på det)

Mvh

Fakta om körkort finns på den här sidan: http://www.korkortsportalen.se/jag-...orcykel-huvudsida/A2--Mellanstor-motorcykel-/

Och vill du ha en laglig A2hoj med så hög skojfaktor som möjligt är väl motards det du ska sikta på.
Det finns högvis med trådar om tips på A2-hojar, och allt möjligt om A2 här på forumet. Sökfunktionen här är ganska kass så använd google för att söka på sajten.

Vill du ha specifika tips på hojar kan du med fördel säga vad du gillar för sorts hojar.

Fråga 1: 35kw
Fråga 2: Vilket som, kan dock vara skönt att någon annan har fått slänga pengar på strypning och regbesiktning.
Fråga 3: Ja varför inte? Du vet ju antagligen redan att ju fler cylindrar du har, ju mindre pulver får du i botten och ju mer får du vid högre varv, personligen föredrar jag en twin på gata o radfyra på bana, men det där vet du ju antagligen bäst själv vad du föredrar. Toppfarten är vad den är med 35 kw, du kommer nog inte kunna köra snabbare än omkring 170-180.

#2 skrev ju i stortsätt vad jag kollat på samt att jag vill ha tips, alltså inget specifikt som jag är ute efter.

#3 jo, men 170-180 duger till en början. Du har inge tips på en bra första hoj?

Trycker du på "svara med citat" så blir det enklare att se vem du skriver till. Dina 2 är väl alldeles utmärkta, vill du testa twin så finns t.ex aprilia shiver/dorsoduro 750 med vtwin som har ett ganska mysigt ljud, ER6 är väl en av världes mest sålda hojar som går att strypa den med. BMWs f650cs, gs och funduro är skottsäkra med sina rotaxmotorer och väldigt lättkörda, de kommer göra det lite enklare för dig att ta kortet. Har för mig att de ligger precis på 35kw, så de behöver inte strypas heller - alltså får du en hoj som är gjord för den effekt du kommer köra den med. Utseendemässigt kanske de inte är så värst häftiga dock... I mitt tycke så är en upprät körställning att eftersträva på en hoj för gata, då sporthojars vila-hakan-på-tanken-sittställning blir både jobbig och lite pinsam inne i stan. Mittemellanhojarna blir ju varken eller så det är inte helt enkelt där heller.

Last edited:
Trycker du på "svara med citat" så blir det enklare att se vem du skriver till. Dina 2 är väl alldeles utmärkta, vill du testa twin så finns t.ex aprilia shiver/dorsoduro 750 med vtwin som har ett ganska mysigt ljud, ER6 är väl en av världes mest sålda hojar som går att strypa den med. BMWs f650cs, gs och funduro är skottsäkra med sina rotaxmotorer och väldigt lättkörda, de kommer göra det lite enklare för dig att ta kortet. Har för mig att de ligger precis på 35kw, så de behöver inte strypas heller - alltså får du en hoj som är gjord för den effekt du kommer köra den med. Utseendemässigt kanske de inte är så värst häftiga dock... I mitt tycke så är en upprät körställning att eftersträva på en hoj för gata, då sporthojars vila-hakan-på-tanken-sittställning blir både jobbig och lite pinsam inne i stan. Mittemellanhojarna blir ju varken eller så det är inte helt enkelt där heller.

Tack för tipset! (Svara med citat)
Ska kolla dom där hojjarna.
Vet du någon bra sida/affär eller så där man kan få tag i eftermarknads delar?

- - - Updated - - -

Tack för tipset! (Svara med citat)
Ska kolla dom där hojjarna.
Vet du någon bra sida/affär eller så där man kan få tag i eftermarknads delar?

Köper du en motard så är det generellt korta serviceintervaller och en del skruvande. En större off-road är däremot väldigt pålitlig och kräver inte mycket underhåll. Kan kanske vara värt att tänka på om du är ny på hojar. Tex yamaha xt660, honda dominator är lättskötta.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti