Köpråd nakenhoj runt 90,000 kr?

WOT81

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2017
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Jag tog mitt körkort i höstas och ringde därefter runt för att försöka få tag på en hoj men alla jag var intresserada av var slutsålda eller så hade man hojen på lager men i fel färg. Förutom att det ska vara kul att köra hojen så ska den enligt mig också vara trevlig att titta på, precis som med ett fruntimmer. Tror inte jag är ensam om detta, eller? :hihi

Nu närmar sig våren och jag sitter här och försöker komma fram till vilken nakenhoj jag ska köpa. Problemet jag har är att jag bor långt från handlarna så det blir svårt med provkörning, har t.ex. 20 mil enkel väg till närmaste Yamaha Center.

Det jag vet är att jag vill köpa en ny 2017 nakenhoj (begagnat är inte av intresse för mig) och att jag vill hålla mig i prisklassen runt 90,000 kr. Där finns följande att välja mellan.

- Suzuki GSX-S750 (89,900 kr), 114 hk & 81 Nm
- Kawasaki Z900 (91,200 kr), 125 hk & 98.6 Nm
- Yamaha MT-09 (91,900 kr), 115 hk & 87.5 Nm
- Triumph Street Triple S (92,500 kr), 113 hk & 73 Nm

Har också av en handlare blivit erbjuden en helt ny röd/svart 2016 Suzuki GSX-S1000 för 104,900 kr. Den har 145 hk & 108 Nm. Det är egentligen över min budget. Köper jag en hoj för runt 90,000 kr har jag också råd att köpa eftermarknadsavgasrör och liknande, det har jag inte om jag köper denna utan får ta det senare.

Är både längre och tyngre än medelsvensson med mina 188 cm och 95 kg så jag vill inte köpa mig en liten trång hoj där blodcirkulationen i benen blockeras utan jag vill kunna köra i timmar utan att behöva ta bensträckare titt som tätt. Vill också kunna göra långresor med hojen, drömmen har länge varit att köra pass nere i alperna som Stelvio.

Tillförlitlighet är viktigt likaså bra garantier och hyggliga servicekostnader.

Tips, förslag och tanker kring detta vore tacksamt, förutom att handla begagnat, det är jag som sagt var inte intresserad av att göra.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Tja.

Du skriver att du bor långt ifrån handlare och därmed har svårt att provköra.
Olyckligt tycker jag.
Då effektsiffror inte säger ett skit om hur du sitter på hojjen eller hur den känns att köra.
Och tillverkarens egna hemsida säger inget om hur din bakdämpare är kass och kommer göra dig nervös (mt09 2016)

Så även om Denåterföddes svar kan ses som lite kort så tycker jag du ska läsa recensioner, så många som möjligt.

Sen fatta beslut efter någon av följande:
Användning (borde vara snarlikt för samma typ av hojjar)
Totalekonomi (försäkring, tillbehörskostnader, servicekostader, garanti etc)
Personligt tycke (utseende, känsla, ljud, "level of cool")

Ovanstående är inte i någon särskild ordning, du får prioritera själv :D :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu är jag lite wild and crazy, men du skulle ju också kunna köpa en några år gammal hoj, och ha råd med massvis med blingbling, och trots det hamna under 90 papp ;)

Du har med hjälm, ställ, ryggskydd mm i budgeten också va?
 

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Vad är det som gör att du inte vill köpa begagnat?
Du kan få oerhört fina hojar för vettiga pengar, och ha råd att blinga upp dem enl. dina önskemål.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du skriver hojar, deras pris, och deras motorspec. Jag skulle vilja påstå att du inte ska haka upp dig på just det utan försöka bilda dig en egen uppfattning genom att läsa provkörningar och provköra hojar, och se vad som kan passa din körstil, och sedan köpa med hjärtat (och ja, det kanske är effekten som lockar, må då så vara :banana).


Dessutom håller jag med @Hoztic och @G3ting och tycker att du ska köpa en begagnad hoj, speciellt om det är din första hoj!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Kan tillägga att många handlare har 2015 / 2016 modeller kvar, Både hondas och Yamas garantier börjar gälla när du köper hojjen, inte när den tillverkas.

Så du kan, om du vill, köpa en fabriksny hoj, från en handlare med alla fördelar det innebär OCH spara en rejäl slant!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Garanti?
Har du 20 mil enkel väg till närmsta Yamaha center så skulle jag stryka Yamahan direkt. Varje gång hojen ska in på service, ska jag alltså åka 20 mil. Lämna in hojen, hitta nånstans och bo eller åka hem och komma tillbaka och hämta den när den är klar. Dvs totalt (om jag inte sover över) 80 mil resa för en enkel service under garantitiden. Yamman går bort direkt. För mig.
Jag skulle välja en hoj som det finns en handlare till som ligger betydligt närmare. Än 20 mil bort. För mina "garantikostnaders" skull.
Resa är inte gratis, vare sig i tid eller pengar.

Vad det gäller eftermarknadssystem så är dagens hojar ofta så tysta med enbart katalysatorn så det går bra köra med ett vanligt "rakt" rör efter katalysatorn utan att hojen bullrar anmärkningsvärt mycket.
Och börjar du ändra i avgassystemet så kan du ha förverkat garantin.

Jag hade (om inte Triumphhandlarna också ligger 20 mil bort) köpt en Triumph. Till och med en begagnad Triumph. Min Triumph ska snart in för stor service med ventilkoll vid 6000mil (varje 2000mil stor service, kostar ca 8000kr). Jag har kört den snart 3000mil. Och den bara rullar. Byter själv olja och filter, bytt kedja och drev "det s.k. drivpaketet" vid 3000mil när jag just köpt den.
 
Last edited:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Garanti?
Har du 20 mil enkel väg till närmsta Yamaha center så skulle jag stryka Yamahan direkt. Varje gång hojen ska in på service, ska jag alltså åka 20 mil. Lämna in hojen, hitta nånstans och bo eller åka hem och komma tillbaka och hämta den när den är klar. Dvs totalt (om jag inte sover över) 80 mil resa för en enkel service under garantitiden. Yamman går bort direkt. För mig.
Jag skulle välja en hoj som det finns en handlare till som ligger betydligt närmare. Än 20 mil bort. För mina "garantikostnaders" skull.
Resa är inte gratis, vare sig i tid eller pengar.

Vad det gäller eftermarknadssystem så är dagens hojar ofta så tysta med enbart katalysatorn så det går bra köra med ett vanligt "rakt" rör efter katalysatorn utan att hojen bullrar anmärkningsvärt mycket.
Och börjar du ändra i avgassystemet så kan du ha förverkat garantin.

Jag hade (om inte Triumphhandlarna också ligger 20 mil bort) köpt en Triumph. Till och med en begagnad Triumph. Min Triumph ska snart in för stor service med ventilkoll vid 6000mil (varje 2000mil stor service, kostar ca 8000kr). Jag har kört den snart 3000mil. Och den bara rullar. Byter själv olja och filter, bytt kedja och drev "det s.k. drivpaketet" vid 3000mil när jag just köpt den.

Du behöver inte serva den hos just Yamaha för att garantin ska gälla. Kom ett domslut för några år sedan på detta där Kia menade på att servicarna måste ske hos en Kia-verkstad för att åtnjuta den sjuråiga garantin. Detta avslogs. Känns tämligen tillämpbart på även andra fordon.

Marknadsdomstolens dom gällande Kia
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Om pengar finns, vilket du kanske kan ordna, istället för att köpa "fel hoj" så hade jag åkt in till närmaste storstad, tagit med en polare eller flickvän/någon brud och gjort en rolig grej av det.

Boka ett hotellrum, ring handlarna och säg att du vill provköra den hojen och att du kommer åka långt för det. Så försöker du provköra alla hojar på en dag, kanske slår till på plats och sen firar du med lite öl på kvällen och åker hem dagen efter. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Provsitt och provkör så mycket som möjligt. Ingen här kan säga vad du kommer gilla bäst.
Av de du listar hade jag personligen antagligen tagit Z900 som favorit innan provkörning, men ingen av dem är speciellt lockande för mig egentligen.Provkörning har inte helt sällan gjort en hoj helt död för mig, och motsatt effekt har också skett. En hoj som varit fullkomligt ointressant innan provkörning har visat sig sitta på dolda egenskaper som gör mig sugen.

Så, provkör. :fakta

Att du har långt innebär bara att du får se till att masa dig till en större hojhandlare som en minisemester och provköra allt de har. :hihi
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har du verkligen råd att serva själv?

Du behöver inte serva den hos just Yamaha för att garantin ska gälla. Kom ett domslut för några år sedan på detta där Kia menade på att servicarna måste ske hos en Kia-verkstad för att åtnjuta den sjuråiga garantin. Detta avslogs. Känns tämligen tillämpbart på även andra fordon.

Marknadsdomstolens dom gällande Kia

Här på Bike står en del om detta
Allt ovanstående är dock mer teori än praktik, här är det på plats med en varning. Det handlar inte bara om att ha rätt utan också om att få rätt i en eventuell tvist samt att ha orken och ekonomin att driva en process. När det gäller vad som är fackmässigt utfört och vilka delar som håller måttet ligger bevisbördan visserligen inte på dig men du måste kunna styrka att du gjort arbetet enligt tillverkarens anvisningar. ?

Sedan 2016 gäller detta faktiskt också motorcyklar...vilket det bl.a refereras till här

Men som citatet från Bike antyder så ska man ha råd att driva en eventuell process, annars är man rökt i alla fall.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Köp det hjärtat slår för. Alla är vi olika. Ny hoj förstår jag inte hur någon kan vilja köpa med den ekonomiska smällen man får, men hade ingen köpt nya så hade vi snåljåpar inte heller kunnat fynda efter de första ägarna förlorat alla pengar ????

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu vet vi inte var ts bor men finns en möjlighet att där finns nån auktoriserad mc-verkstad närmare än vad där finns handlare
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Stirra dig inte blind på effekten, min uppfattning är att få saker är lika tråkiga som en tung, trögstyrd hoj.
Jag kollar själv på MT-09 -17 till våren, ska sticka iväg och provköra så snart vädret tillåter.
 

alex!

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Street Triple R
Av hojarna du listar hade jag nog valt Triumph. Stirra dig inte blind på effekt och vrid siffrorna. Viktigare är att du sitter bra eftersom du är lång.

Jag sålde själv min Street Triple R 2010 efter 2 säsonger eftersom jag också är lång (190cm). Vet dock inte hur mycket mer eller mindre rymlig den nya Street Triplen är. Som sagt provkör eftersom att du är lång!
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Här på Bike står en del om detta


Sedan 2016 gäller detta faktiskt också motorcyklar...vilket det bl.a refereras till här

Men som citatet från Bike antyder så ska man ha råd att driva en eventuell process, annars är man rökt i alla fall.

Absolut, ett stort varningens finger, som du påpekar.
I Kia fallet, om jag inte missuppfattat det hela, så har en bransch-/intresseorganisation gått in och stöttat med kapital och kunskap.
Hade varit intressant att se en praxis för just MC från en "normal-liten" handlare/mekfirma. Men det är nog å andra sidan högst enskilt..
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag hade nog valt Suzuki GSX-S1000 med tanke på det erbjudandet du har fått:) och betalat av resten av summan månadsvis:tummenupp
 

Piso

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
1995 bimota db2
Jag hade nog valt Suzuki GSX-S1000 med tanke på det erbjudandet du har fått:) och betalat av resten av summan månadsvis:tummenupp

Följ ett råd från en som varit med. Köp en Ducce från början. Du kommer landa där ändå till slut (innan du står och dregglar på Bimota ditos)
P
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top