Köpråd: Mycket hållbara solglasögon

Mikael Cagiva

Ja, jävlar!
Gick med
2 May 2003
Hoj
Ducati 748 2002
Jag arbetar nu under sommaren med byggmateriel och vistas mycket utomhus och därför blir det lätt att man knycklar ner solglasögonen i närmaste trånga ficka när man inte behöver dem för stunden för att sedan snabbt dra fram dem på nytt med sandiga och grova handskar på. Jag har på detta viset hunnit avverka två par solglasögon inom endast en (1) vecka.

Fastän de inte kostade en förmögenhet så blir det ju ganska dyrt i längden att behöva köpa ett nytt par med några veckors mellanrum så det är väl lika bra att ta reda på om det finns en lösning.

Nu måste jag fråga er om någon känner till några riktigt hållbara solglasögon som tål och inte bryts sönder om man river och sliter fram ur skitiga och sandiga fickor, tappar i golvet, sätter sig på dem, i värsta fall klubbar till med ett vedträ o.s.v.

Wiley-X finns ju knappast att få tag på i Sverige/Finland t.ex.

Oakley, jag är grymmenöjd med mina! Tål 12 kornigt hagel från 15 yards.

Jag fick panik förut när jag utan solglasögon men efter en vecka utan så har jag vant mig helt. Så det är mitt enkla råd, lär dig vara utan dem. När man sen vill se cool ut så finns det bara ett alternativ, det är ett par snygga pilot-brillor. Det enda som fungerar korrekt :tummenupp

Jag kör med Oakley.. men alla solbriller dör av en hammare i plytet.
Storförbrukare är tufft! :D

RayBan... Sambon och jag har ett varsitt i stort sett likadant par och de är klockrena. Inte så man måste vara extremt försiktig med dem för de är ganska mjuka och kan lätt tappas i backen.
Däremot kostar det ju... 1200:- per brillor liksom.

Wiley-X:Ballistic Series och Oakleys military brands är hållbara grejjer.
Duger det åt 82nd Airborne så duger det åt mig. Wiley-X finns på D-Gear

3M har en lättare model(ser ut som vanliga typ) av skyddsglasögon med solskydd.

59:- pix.

Skyddsglasögon Classic Line 3M

Classic line skyddsglasögon är lätta och erbjuder användaren hög komfort tillsammans med pålitligt skydd mot höghastighetspartiklar med låg anslagningsenergi.
Välj mellan klara (2720), gula (2721) eller rökfärgade (2722) linser för olika arbetsmiljöer
Skyddsglasögonen är extremt lätta och komfortabla och har en sportig, modern design.Optisk klass 1. Polykarbonat linser. Reptåligbeläggning för ökad hållbarhet och förstärkt seende. Imbehandlade för att motstå imma, speciellt vid fysiskt arbete eller vid användning tillsammans med halvmasker. Tunn näsbygel och skalm för bättre kompabilitet med andra 3M produkter.
Skyddsglasögonen uppfyller kraven i gällande standard EN 166:2001 1FT.

Finns ett par som heter Zekler 66 som har blått glas. (135:-)

Borde gå att beställa genom Luna till din lokala affär.

EDIT:Såg att du bodde i Finland :)

Bifogat

• 246470.jpg
    246470.jpg
    26.7 KB · Visningar: 95
  • 621520.jpg
    621520.jpg
    24 KB · Visningar: 117
Last edited:
Stort tack för alla hållbara förslag. Jag hade ju haft goda ögat till WileyX så det blev ju mitt förstahandsval.

En liten fortsättning: Efter lite letande hittade jag ett gäng som hade WileyX i sitt sortiment här i Finland (en airgunaffär) och kan skicka det på postorder inom landet.

Jag skickade dit en beställning på ett par Saber (var visst 2,5mm:s glas... :brinnerup ).

Nu får vi se om jag alls får ett par innan sommarn är slut så jag får prova om de klarar av att leka kravaller med.

Tu bi kåntinjuud

SABER-302.jpg

Mina oakley är fan inte lika hållbara, har iof tappat dom i marken mer gånger än jag kan minnas, men dom har allt fått sig ett gäng repor. Synd att ha så dyra brillor i jobbet också.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti