Köpråd motard

Några i min hemstad piskade husaberg 650 rätt länge. 3 stycken tror jag.
Tror de höll sig dugligt?! Eller?
 
Jag har en EXC450 2003 med motardhjul som är fantastisk att åka småväg med men jag vågar inte pendla fem mil motorväg på den men det kanske är fegt?

Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash
 
Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash

Från -03 Husaberg å Ktm passar hjulen... Är 26 mm fram å 20 mm bak axlarna... 690 fram passar oxå rakt av, men inte bak... Till Exc passar 17" hjulen från 625, 640 å 660... Bara vända på bakdäcket.. Drivningen är på högra sidan på dom...

Kommer det in riktiga motard hjul så försvinner dom snabbt... Bar hugga direkt...
 
Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash

Killen som sålde hojen hade även en räsermotard han konverterade tillbaka till cross.
Jag köpte hjulen med Brembo-skiva och fläskigt fyrkolvsok och en jättetrave däck till ett pris som givit ungefär 200 kronor per mil fram tills idag men roligt har det varit.

Och vad jag tycker är det inte ett dugg mer obekvämt att åka "riktig" motard på gata än att åka sporthoj.
 
Jag tycker att KTM 640 är slöa, man får vålda upp den bakhjulet, hade själv en KTM 660 -06, satte på 15/50 drevning och kunde utan problem dra upp den på femman! För 30 papp så hade jag köpt en 660 alla dagar i veckan!
 
Jag tycker att KTM 640 är slöa, man får vålda upp den bakhjulet, hade själv en KTM 660 -06, satte på 15/50 drevning och kunde utan problem dra upp den på femman! För 30 papp så hade jag köpt en 660 alla dagar i veckan!

Ja me 15/50 drevning är alla pigga.... Å topp hastigheten är typ 70...
 
Nejdå, den gjorde faktiskt 130! Tror att den gjorde typ 175 med originaldrevning.

Den måste ha tok varvat då i 130..... Org brukar väl ligga på mellan typ 16/42 å 17/38...

Vet när jag kört enduro utväxling 14/45 på gatan å hur de varvat...
 
Enligt ägaren till 620:n som jag länkade till innan, är toppackning, cylinderfotspackning och lite o-ringar bytta. Cylindern är nyhonad och kolven byttes för ett år sedan cirka. Ett lager på vevaxeln samt kedjespännare är bytt.

Åsikter?
 
Hur är serviceintervallerna på 620 sc?

Vad hade ni valt? En 620 sc från -00 för 18000 eller en 640 från -04 för 28000
 
Last edited:
Den måste ha tok varvat då i 130..... Org brukar väl ligga på mellan typ 16/42 å 17/38...

Vet när jag kört enduro utväxling 14/45 på gatan å hur de varvat...

Ja den varvade som fan, har för mig att originaldrevningen var 17/45? kan ha fel, men jag är dock säker på att den drevades om till 15/50 och mekanikern tyckte att jag var dum i huvudet.
 
Last edited:
Ja den varvade som fan, har för mig att originaldrevningen var 17/45? kan ha fel, men jag är dock säker på att den drevades om till 15/50 och mekanikern tyckte att jag var dum i huvudet.

Jag kolla å enl. ägarmanualen så är det 17/40 org. på -06... Du hade nog 15/45 drevning istället för 15/50... 15/45 är klart saftigt låg utväxling att köra på gatan... Går å ta gatkorsningar på 5:an...
 
Enligt ägaren till 620:n som jag länkade till innan, är toppackning, cylinderfotspackning och lite o-ringar bytta. Cylindern är nyhonad och kolven byttes för ett år sedan cirka. Ett lager på vevaxeln samt kedjespännare är bytt.

Åsikter?

Har den gått 6000 mil och endast ovanstående är gjort så är risken nog rätt stor att nåt annat ger upp rätt snart. 640in är rätt prisvärd, pruta ner den ett par tusenlappar så har du en pålitlig hoj. Akrapovic systemet är guld att få med till hojen!
 
Passa dig!

Skaffade en enduro först som komplement till den vanliga hojen, sedan blev det en motard och det slutade med att nu kör jag bara motard. Det var enklare, smidigare och billigare med motard.
 
jag har en billig 640 03:a :D dock inte motardfälgar på den

Jag har istället motardhjul som passar din 640.
Så där har du en motard och grussprättare :)

Nä men lite mer allvarligt så skulle inte jag köpa en "gammal" LC4.
Med gammal så menar jag modellen som fanns innan 2007.
Jag har haft 4st och 2st av dem hade rasat vid 1500 respektive 2300mil.
En bekant köpte en -05 som hade gått 1100mil och hade stämplad servicebok, där var ramlagret på ena sidan tvärslut..
Alla ovanstående hojars renoveringar har slutat på 7000-12000kr...

Men visst kan det säkert finnas de som köper en LC4 och sen kan köra en del utan att det händer något.
Men det finns också de som vinner flera miljoner på triss/lotto, men frågan är om hur troligt det är..
 
Last edited:
Nä men lite mer allvarligt så skulle inte jag köpa en "gammal" LC4.
Med gammal så menar jag modellen som fanns innan 2007.
Jag har haft 4st och 2st av dem hade rasat vid 1500 respektive 2300mil.
En bekant köpte en -05 som hade gått 1100mil och hade stämplad servicebok, där var ramlagret på ena sidan tvärslut..
Vad är det i huvudsak som skiljer en 06:a och en 07:a eftersom du aldrig skulle köpa en -06:a? Tänker då endast på motorkomponenter.
Eller baserar du det enbart på att du har haft två som rasat?
 
Vad är det i huvudsak som skiljer en 06:a och en 07:a eftersom du aldrig skulle köpa en -06:a? Tänker då endast på motorkomponenter.
Eller baserar du det enbart på att du har haft två som rasat?

Kika på länkarna nedan.
2006 - http://www.visordown.com/reviews/motorcycles/supermoto/ktm-lc4-640-supermoto-1998---2006/186.html
2007 - http://www.motorcycle-usa.com/2007/04/article/2007-ktm-690-supermoto-first-ride/

2007 kom den nya LC4'an som KTM kallar 690. Den LC4'an är något att ha.
Jag har inte heller sagt att jag aldrig skulle vilja ha just en LC4 från 2006, däremot skulle jag inte vilja ha en av den gamla generationens LC4 om jag ens fick betalt för att köra den..

Så för att svara på vad som skiljer en 2006a mot en 2007 så blir svaret väldigt kort, allt skiljer dem åt.
Storleken på hjulen är detsamma, men annars finns det inte många likheter.
 
Back
Top