Köpråd Monster 620

glsmk

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
97, Honda, Fireblade
Hej!
Ska precis skaffa mig en Monster 620, ska bara köra stadstrafik. Behöver köpråd illa kvickt, vilken ska jag ta?

Darken för 33 tkr (står 40tkr i annonsen men släpper den för 33)
http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_620ie_Dark_41700692.htm?ca=11&w=3

Standard för 33,9 tkr, ej prutmån enl. ägaren. Import f Tyskland 03. Motorn bytt t beg. 03:a (garantiärende i Sverige) nya motorn har gått 2000mil
http://www.blocket.se/goteborg/Ducati_Monster_620_ie_41564115.htm?ca=11&w=3

Bor i sthlm så en resa till gbg måste in i kalkylen ifall det lutar åt den bågen.
Hu, det är inte lätt, några synpunkter någon?

Hur ser det ut med däck & drivpaket och service på dem båda? Däck är ju ett par tusingar och servicen ett par tusen till så det bör tas med i kalkylen.

Så du får välja på snikversionen (dark) och den riktiga versionen av lillmonster för typ samma pengar? Jag hade gått på den vanliga monstern utan en sekunds tvekan (förutsatt att det är samma skick på dom)

Tack för svar!

På standarden är service med remmar och ventiljust gjord i år, nya däck, nytt drivpkt.
Darken; däck - helt ok, "generell översyn" gjord 2011, körd 200 mil sedan dess.

Standarden verkar ju i bättre serviceskick men blir lite orolig vad gäller import och, vad jag tycker, det låga priset - känns som jag kanske missat något vad gäller den bågen

Tack för svar!

Standarden verkar ju i bättre serviceskick men blir lite orolig vad gäller import och, vad jag tycker, det låga priset - känns som jag kanske missat något vad gäller den bågen

Tycker absolut inte priset är tillräckligt lågt för att betyda att något är galet. Är nog snarare så att alla andra hojar är kraftigt överprisade.

Ett par frågor som dyker upp i mitt huvud ang. Dark'en är;
"Generell översyn" gjord 2011, och sen 200 mil sedan dess, dvs. det gjordes en "generell översyn" vid 1000mil istället för 1000mila servicen? Har den ens fått en 1000mila service? Finns kvitto/protokoll på översynen? Samt, den har bara gått 1000mil på 9 år? Hur länge har den stått stilla i perioder, och hur har tank/olja hanterats inför dessa (gissningsvis) långa magasineringsperioderna? Hur ofta har olja och filter bytts? Ser ut som att den har dubbla diskar fram iaf på bilden samt ducati performance (gissar Remus) pipor, det är ju tumme upp.

Frågetecken;
- Tveksam servicehistorik (röd flagga för Ducatis och deras servicekostnader)
- Relativt låga miltal med den åldern (men om förklaring finns och den hanterats väl så är det ju bara positivt)

Vad gäller standarden;
Har du kollat upp reg-nr på den och bett de kolla historien på den, tidigare ägare, import osv? Stämmer det med säljarens historia? Utöver det, 33k för en 02 ie med 3700mil, med faktiska 2000mil på motorn, (samt import) är i överkant imho, även med leo vince och nyligen utförd service. Jag hade ryggat att gå över 30k.

Frågetecken;
- Import (papper osv. vill man se)
- Motorbyte (alltid en ögonbrynshöjare)
- Priset (i överkant imho)

Som Ducati (Monster) älskare/förare så säger jag dock, bra val av märke och modell :tummenupp

Hade en 600 monster innan min nuvarande hoj. Nu minns jag inte EXAKT vad dark-modellen innebär i förhållande till den "vanliga" modellen, men jag minns att jag inte ens var intresserad av dark-modellen när jag köpte min, bland annat pga skillnaden på bromsarna.

Med andra ord: Köp den andra.

Att hojen är importerad oroar i alla fall inte mig någonting. Jag importerade min själv. Det finns ingen anledning att be om några extra papper på det, så länge hojen är besiktad i Sverige. Dessutom har vissa importerade hojar gått mindre än vad tripmätaren visar, eftersom en hoj måste gått minst 600mil vid import för att räknas som beggad. Monsterns trippmätare går inte att snurra bakåt, men framåt :) Men då snackar vi den gamla analoga versionen.

Angående motorbytet, så har jag noll koll på det, men tycker alltid att det låter lite mystiskt. Är det en garantiåtgärd däremot, så borde det finnas andra papper på det.

Köp den importerade och var glad!

Last edited:
Bra ni är som tar er tid och svarar, uppskattas.!

Jaha, nähe, då får man väl fara till Gtg då, verkar ju som de flesta tycker att den är det bättre alternativet. Men hur är det om jag själv vill sälja om en, typ, tusen mil. Går det då eller? I det fallet så är ju den med 1200mil, med orginalmotor, väl ändå ett vettigare alternativ? Jag vet inte, hade varit skönt om alla bara tyckte att jag skulle köra på den som är kvart bort. Men nänä

Är rätt övertygad om att killen inte kommer att backa på priset, alltså 33.9tkr. Ska jag svälja det då? Tycker inte det låter så himla farligt. Min polare sålde ju en 00:a Monster 600 Dark för 38 tkr för två år sedan, herregud, vad har hänt sedan dess?

Är rätt övertygad om att killen inte kommer att backa på priset, alltså 33.9tkr. Ska jag svälja det då? Tycker inte det låter så himla farligt. Min polare sålde ju en 00:a Monster 600 Dark för 38 tkr för två år sedan, herregud, vad har hänt sedan dess?

Jag sålde en RSV Mille -02 för 42k för tre år sedan och ska man tro på annonserna som finns ute nu så hade jag fått samma pengar för den idag. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad det tagit åt folk men jag tycker att hojpriserna idag ofta är helt galna.

Men jag har faktiskt ingen jättekoll på just 620n, så huruvida den är värd priset eller ej finns det andra som vet mer om.
Hur som helst önskar jag all lycka till med köpet. :tummenupp

Nej fan pruta! Det är snart höst och det kommer alltid fler hojjar så hetsköp inte nu så här sent iaf.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla