Köpråd/modellråd touringhoj

Lajning

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2016
Ort
Linköping
Hoj
Sv650s -03
Hejsan Mc-vänner.

Jag är för tillfället ägare av en Sv650s från 03 som är min första hoj. Gillar modellen skarpt förutom den bristande långfärdsförmågan. Clip-on och rätt aggressiv körställning gör långresor (30+ mil i ett svep) lite lätt obekväma.

Jag gillar att se mig och och har planer på i alla fall en längre Europa-tour i sommar, ner mot alperna, Kroatien osv.

Även om jag gillar SV'n skarpt så känner jag att den inte riktigt erbjuder den åkkomfort som krävs för den typen av resor. Jag håller på med ett café-bygge som kommer bli min stads/lekhoj när man vill ut och gasa.

Jag letar därför efter något lite mer touringvänligt. Jag har egentligen inte så många krav på hojen, men här är några stöttepelare i alla fall:

* Pris runt 50k
* Underlagsorientering, 100% asfalt men med grusmöjlighet.
* Hasplåt eller möjlighet att montera.
* Låg vikt/hög körglädje
* Motorvolym runt 6-800 kubik/ runt 60-80 häst.

Letar efter något som liknar min SV så mycket som möjligt. En stark kandidat är Suzuki V-strom. Kawasaki Versys finns, men gillar inte motorljudet i parallelltwin.

Vad mer i prisklassen/storleksklassen rekommenderas?
Kan tillägga att jag är 177cm lång med den modesta kroppsvikten 75 kilo.

Mvh Lajning
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det enklaste är att sätta en tankväska på SV650S och ligg på väskan vid längre transportsträckor. Klarat som mest några gånger 68 mil om dagen (Göteborg-Friggesund i Hälsingland) enligt google, 65 mil på mätaren.
Har samma taktik på Sprint RS, ligg på tankväskan så mycket som möjligt.
Och på Busan, ligg på tanken så mycket som möjligt.
För kåpglaset är så lågt att med tankväska blir det jobbigt hänga fast i styret för att inte blåsa av.
Sedan känns det ju också bättre med att passa på när det går att stå upp och köra nån km. Då och då. Eller som omväxling vifta med benen utanför fotpinnarna, brukar ta ett ben i taget.
172cm lång.
Touring hoj, rekommendation Sprint RS. Tjänstevikt 220kg, maxvikt 500kg !
Dvs Sprint RS klarar två rejäla bitar med MC-utrustning och bagage.
Inte många hojar som klarar det !
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
f800gs? Africa Twin? (Ja, den gamla alltså)
Svårt att se över prisbilden såhär års, eftersom att det är för lite rörelse på marknaden för att blocket ska ge någon bra bild.
Skaffar du allroad-däck kan du ju i princip ta vilken hoj som helst ut på grusvägen. Kostigarna är nog lite jobbiga fortfarande pga fjädringsväg och sånt däremot.
 
Last edited:

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Yamaha FZ8-S

sport touring med betoning på sport
halvkåpa
upprätt körställning
finns med uppgraderad bakdämpare (öhlins)
okej att försäkra
köpte en 2011:a med 600 mil på mätaren för 55k i november i år.
106 hp
82 nm
bra drag efter 6000 varv
216 kg
 

Lajning

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2016
Ort
Linköping
Hoj
Sv650s -03
Halloj.

Tack för alla svar. Största problemet med SV'n är dels körställningen, men även den obefintliga markfrigången.

Jag kör nästan bara asfalt. Men på en längre resa kan det va skönt att kunna dra in på nån liten skogsväg utan att riskera en sten rakt genom oljefiltret.

Sporttouring går därför bort. F800 eller AT känns lite mer aktuellt.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
Halloj.

Tack för alla svar. Största problemet med SV'n är dels körställningen, men även den obefintliga markfrigången.

Jag kör nästan bara asfalt. Men på en längre resa kan det va skönt att kunna dra in på nån liten skogsväg utan att riskera en sten rakt genom oljefiltret.

Sporttouring går därför bort. F800 eller AT känns lite mer aktuellt.

En Dl 650 med ABS får du för de pengarna. Bättre hoj än dl 1000 med smidighet. Kör man mest asfalt så räkna bort de mer grusinspirerande med typ 21" framhjul . Blir sämre känsla.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Halloj.

Tack för alla svar. Största problemet med SV'n är dels körställningen, men även den obefintliga markfrigången.

Jag kör nästan bara asfalt. Men på en längre resa kan det va skönt att kunna dra in på nån liten skogsväg utan att riskera en sten rakt genom oljefiltret.

Sporttouring går därför bort. F800 eller AT känns lite mer aktuellt.

Känner jag inte igen. Gissar att din SV650 är sänkt. Tror det är ganska vanligt sänka SV650 så den passar bättre till kortare :tuttar.
Och då går den att höja med kortare "hundben".
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan köra grusväg med vilken hoj som helst bara du undviker de bredaste däcken och lägsta markfrigången i kombination med vattenkylning.
Tidigare nämnda hojar är bra, vill du ha det hyfsat bekvämt på längre turer är en kåpa jäkligt trevlig att ha.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Lajning

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2016
Ort
Linköping
Hoj
Sv650s -03
Känner jag inte igen. Gissar att din SV650 är sänkt. Tror det är ganska vanligt sänka SV650 så den passar bättre till kortare :tuttar.
Och då går den att höja med kortare "hundben".


Obefintlig är väl en sanning med modifikation. Men det som tar emot är grenrör och oljefilter. Ganska viktiga komponenter :)

BMW F/Triumph tiger är inte så dumma heller. Gillar bmw's p-twin bättre än versys.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Säger som Bojje KTM SMT990 .

Har kört 4000 mil med min & har den till allt & den funkar riktigt bra till allt .
Den är rolig , bekväm , driftsäker .
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
F800gs kan ja rekommendera, haft min i snart 5 år nu.
Med släta däck tycker ja inte man tappar så mycket körglädje på asfalt ( jämför med en F800R som jag hade innan).
Har skrapat fotpinnarna på båda, men GS:en går ju att köra stående vilken gör den mycket bättre för långresor än F800R. Helt okey grussmiskare oxå, även om den är lite tung.....
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
F800ST. Suverän mc. Å satan så prisvärd oxå,
Definitivt värt att provköra innan du bestämmer dig. Helkåpa, värmehandtag, lätt framåtlutad körställning, topbox, färddator, 12v uttag, remdrift, bra botten och linjär effektutveckling, hojen lutar mer åt touring hållet än sport, bra kvalitetskänsla i knappar och reglage, bra plattform för längre resor, bekväm nog att köras från morgon till kväll. Nackdelarna är små sidoväskor och något gubbig/tråkig karaktär.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tiger 800 för att den är just en triple. inga vibrationer som tröttar ut å man e alltid vaken pga visslandet från motorn. :D

känns ju rätt rejsig när man drar på oxå(ljudet), dvs man kan lätt få för sig att man sitter på en st3/daytona å brassar på för fullt.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Obefintlig är väl en sanning med modifikation. Men det som tar emot är grenrör och oljefilter. Ganska viktiga komponenter :)

BMW F/Triumph tiger är inte så dumma heller. Gillar bmw's p-twin bättre än versys.

Nått stämmer inte. Oljefiltret sitter framför motorn på SV650S. Jag har kört med min SV650S på böndernas vägar / stigar mellan åkrarna "guidad" av en kompis med BMW R90S och så där 50000mil på hoj.
Utan problem med min SV650S.
Hur långt har din SV650S gått ? Mil ?
Är gaffel och stötdämpare helt slut ?
Eller är gaffelfjädern kortad och hundbenen förlängda för att passa nån ca 155cm förare. ?
Eller har du problem med att köra upp på och ner från 10 till 15cm höga trottoarer. För SV650S skrapar i ?
Det problemet delar SV650S med många andra hojar.
 
Last edited:

Lajning

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2016
Ort
Linköping
Hoj
Sv650s -03
Du läser nog in mer än vad jag skriver, eller så uttrycker jag mig klumpigt.

Hojen är i toppskick på alla sätt. Den är inte sänkt eller slut i fjädringen. Men om man ska forcera en trottoarkant eller refug, en liten slänt etc så finns det inget som skyddar motorn öht. Det som då tar i marken är grenrör och oljefilter.

Kör man in på en liten grusväg så kan det vara värt att ha en riktigt hasplåt och lite mer markfrigång för att inte riskera sånt :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Säger som Bojje KTM SMT990 .

Har kört 4000 mil med min & har den till allt & den funkar riktigt bra till allt .
Den är rolig , bekväm , driftsäker .

Stämmer in i kören. Nu har jag ingen SMT, men jag har turat en hel del med min SMR, som i grund och botten är samma cykel. Jag köpte dessutom en SMT-sadel för de längre turerna då min originalsadel är en smula obekväm efter några timmar på vägen.

Dessutom är det en jävligt kompetent bushoj också som duger gott till allmän huligankörning när man plockat bort packväskorna. Jag skulle vilja påstå att det är svårt att hitta en mer mångsidig hoj för samma pengar.
 

earic

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2017
Ort
Bromma
Hoj
KTM 990 SMT -09
Har haft min Versys 650 -07 i ett år nu ungefär, och jag är så jäkla nöjd. På kurviga vägar är den en dröm, man sitter riktigt skönt och den känns ganska så busig. Jag har GPR Furore Nero slipon och den låter riktigt trevligt. Utan slipon är den djävulen själv :) Jag är 175 cm 73 kg och sitter som en smäck på hojen! Fantastiskt mycket för pengarna denna. Med budget på 50k har du råd med den nyare modellen (2010-2014) och den är betydligt snyggare än min.

På motorväg (120 km/h) är den mindre trevlig då den varvar ganska högt, och det hade varit trevlig med lite mer power. 60ish hk kan bli lite segt ibland, men på mindre vägar räcker det väl. Annars ingenting att klaga på.

Jag kom från en Suzuki GSR 750 -12, och trivs mycket bättre på adventure/touring hojjar. Lutar lite mot en KTM 990 nu dock!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top