Köpråd MC för tung förare och skjuts?

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Jag har varit hojlös under en ganska lång tid men så skaffade jag en gammal DR 800 för ett par månader sedan och inser hur förbaskat roligt det är att köra. Det har gett mersmak och nu vill jag ha en cykel som även tjejen kan åka med på men jag har så förbaskat svårt att hitta något som passar, därav detta inlägg. Ni kanske har några tips, jag är 187 cm lång. Mina krav/önskemål är följande:

  • Hojen ska passa för mig och tjejens sammanlagda vikt (180-190 kg) utan att säcka ihop (ev. plus packning)
  • Rymmas inom min budget på cirka 40 tusen
  • Ha en rimlig försäkringspremie
  • Gärna ha ABS


  • Jag vill använda hojen till följande:
-pendla till jobbet med den och därmed slingra mig mellan en massa stockholmsköer (vilket DR:en passar utmärkt till med den upprätta körställningen)
-åka motorvägsetapper om cirka 20-30 mil
-åka grusväg


Det tål att tilläggas att jag är en ganska feg förare men gillar acceleration rakt fram.

Jag har haft en Bandit 1200 tidigare men uppfattade den som väl mjuk när jag körde med skjuts.

Tack på förhand!
 
hejsan.

varför inte en honda blackbird.
får en 97-99 för dom pengarna om du letar lite.

jag väger 125 kg och kört med skjuts utan problem.
Går som attan, men stadig och går och packa bra.
dock inte abs, men det får du inte för dom pengarna..
mvh/M
 
Beroende på sport/touring, on/offroadmodell tidig Busa, Zx12. V-stroem eller syster hojen från Kawasaki KLV(tror jag den hette) Varadero ev lite för dyr? Du får även mycket Versys för de pengarna 07:or, vet ej om alla modeller där har abs, tror det var ett tillval, men dessa betingar nog ett lite högre värde.
 
Last edited:
Tack för snabba tips!

De gav en hel del nya intressanta modeller att titta närmre på. GSX 1400 verkar vara ett härligt monster med en modern motor, synd bara på avsaknandet av ABS. Busan och XX black bird har lite för mycket kåpor för min del. BMW vore ju drömmen men tyvärr ryms dessa inte inom min budget (på långa vägar :) ).

KLV/V-strom kan kanske vara något. Jag tror jag får leta reda på några objekt och packa in gumman för provtur. Fortsätt gärna droppa tips!
 
Jag väger ju själv plenty och kör BMW r1100s.
-Funkar jättefint med skjuts, en 70kg madame märks knappt så man märker att de tyska inenjörerna verkligen tänkt på att någon faktiskt skall använda pasagerarsadeln.
GS-modellerna är väl smidigare i kö- och stadstrafik kan jag tänka.

En skaplig GS eller S kan man hitta framåt höstkanten, gav 35 för min två år sedan.
 
Vill du sitta rakt upp och ner så är det nog GS som gäller, är en stor version av din nuvarande DR.

Kotte adventure borde du kanske kunna få i den skalan också, smidig för sin storlek.

Smidigt och stort, det är en tuff combo. Är det prio passagerare, pulver i maskinen, smidigt i stan eller bra på långturer ?
 
Måste man välja en? :) Jag ser möjligheten att ta passagerare som det största problemet, det är nog det som prioriteras högst. Två är att kunna smyga i köer, det spar mycket tid för en pendlare :)
 
KLV/V-strom kan kanske vara något. Jag tror jag får leta reda på några objekt och packa in gumman för provtur. Fortsätt gärna droppa tips!
Jag röstar också för V-Strom. Förbaskat trevliga hojar.

Som någon annan sa: R1100S. Förutom att den kanske inte är helt ultimat på grusväg så verkar det vara en trevlig hoj. Har sett någon för så lite som 35000 på Blocket i år tror jag.
 
Jag röstar också för V-Strom. Förbaskat trevliga hojar.

Som någon annan sa: R1100S. Förutom att den kanske inte är helt ultimat på grusväg så verkar det vara en trevlig hoj. Har sett någon för så lite som 35000 på Blocket i år tror jag.

KLV och V-strom är ju samma hoj... men ok rösta på V-strom.. :rolleyes:
 
Bulldog?

Är det någon som har erfarenhet av en Yamaha BT 1100 Bulldog? Kan det vara en hoj som skulle fungera för mig?
 
Vill du verkligen ha en ombyggd virago ???

Typ inte bra på något alls förutom o se konstig ut.......
 
Om du inte vill ha en blackbird så snegla över lite på Honda X11, mer eller mindre samma hoj som blackbirden fast med bättre mellanregister samt enbart 5 växlad låda vad jag förstått.
 
Vi kan utesluta alla sporthojar direkt då du vill köra långt och grus. Du vill ha tung last vilket utesluter motard och därför tycker jag att en touringhoj låter perfekt.

Problemet med touringhojar är att de ofta är väldigt stora och lite halvtråkiga att köra. Däremot vet jag många som kör BMW GS modellerna och är riktigt nöjda. Modellen erbjuder det du efterfrågar och samtidigt så är det en kul hoj med (funkar t.o.m. bra på GK knix kurserna, kanske ta med tjejen på en sån?) Finns att få tag på i din budget men jag skulle sattsa på att höja den lite då troligen underhållskonstanderna går ner istället.

Här är en i din prisklass:

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_r_850_gs_34502138.htm?ca=11&w=1
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top