Köpråd: Lättkörd touring/offroad

Om de ska vara max 20000kr så kanske du kan pruta på en v-strom 650 ~2004 års modell

Annars varför inte kolla på en bandit/hornet/fzs600 eller motsvarande från 90-talet (kanske tidigt 2000), bra nybörjar hojar som du nog kan få inom de pris spannet och har gott med effekt för o köra upp på
 
Inte riktigt din budget men hållbar modell som tuffar på, finns grushjul att köpa till!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha XT660X http://www.blocket.se/vi/74301219.htm

1e4e397ba7a10b55896357e5633bf5c8.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Inte riktigt din budget men hållbar modell som tuffar på, finns grushjul att köpa till!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha XT660X http://www.blocket.se/vi/74301219.htm

1e4e397ba7a10b55896357e5633bf5c8.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
Eftersom trådskaparen tänker "Vill inte lägga så jättemycket pengar, men låt säga runt 20k max. Gärna runt 15k" så får man nog pruta hårt på den du länkade till. :D
Men det är klart, släpper du den för 15' så är till och med jag intresserad.
 
Eftersom trådskaparen tänker "Vill inte lägga så jättemycket pengar, men låt säga runt 20k max. Gärna runt 15k" så får man nog pruta hårt på den du länkade till. :D
Men det är klart, släpper du den för 15' så är till och med jag intresserad.


Japp men tyvärr får han spara mer pengar men han får en otrolig bra kombo! :)
 
Er 6 eller sv 650 är också bra alternativ. Dom klarar 50 kw och väger över 175 kg. Duke 690 har för låg vikt enligt dom nya reglerna.

Xt660 x passar utmärkt för uppkörning A2 ,men har för lite effekt för uppkörning A.

Xt 660 har 35 kW som orginaleffekt.
 
Last edited:
Var går gränsen för tungt CB_tobbe?

Min går på 35,3kw och får inte köras på A2 trots den är svensksåld.
 
Er 6 eller sv 650 är också bra alternativ. Dom klarar 50 kw och väger över 175 kg. Duke 690 har för låg vikt enligt dom nya reglerna.

Xt660 x passar utmärkt för uppkörning A2 ,men har för lite effekt för uppkörning A.

Xt 660 har 35 kW som orginaleffekt.
Finns väl en undantagsregel fram till 2018 något som tillåter lättare och svagare (40kW) på uppkörningen.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Det där de som är de konstiga många R är 35kw men alla de nyare X jag har tittat på har 35,3kw riktigt skumt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Last edited:
Finns väl en undantagsregel fram till 2018 något som tillåter lättare och svagare (40kW) på uppkörningen.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Kravet är vikt under 175kg och minst 40kW.
Dvs 45kw och 180kg är INTE OK
50kW och 180kg OK
100kW och 170kg INTE OK
från
Tekniska krav på motorcykeln

Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
•en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
•en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel
från
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
 
Last edited:
Före 2019 är det tillåtet att köra upp på en mc med minst 40 kw oavsett vikt.
Fr.o.m. 1/1 2019 krävs måste hojen väga minst 175 kg och en motoreffekt på minst 50 kw.

Det påverkar inte särskilt mycket. KTM 690 Duke kommer inte funka vid förarprov för A fr.o.m. 2019 .
Hojar såsom Er6 ,z650, Sv650, mt07 kommer att fungera.

KTM 690 Duke kommer fortfarande att fungera som uppkörningshoj för A2 (strypt utförande).
 
Före 2019 är det tillåtet att köra upp på en mc med minst 40 kw oavsett vikt.
Fr.o.m. 1/1 2019 krävs måste hojen väga minst 175 kg och en motoreffekt på minst 50 kw.

Det påverkar inte särskilt mycket. KTM 690 Duke kommer inte funka vid förarprov för A fr.o.m. 2019 .
Hojar såsom Er6 ,z650, Sv650, mt07 kommer att fungera.

KTM 690 Duke kommer fortfarande att fungera som uppkörningshoj för A2 (strypt utförande).

Det är inte vad det står
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Hade det varit fritt fram med vikten så hade övergångsregeln blivit
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Är det en besiktningsman som godkänner en hoj med t.ex. 45kW och 175 kg tjänstevikt för uppkörning för A-körkort, ja då visar det bara nivån på den svenska skolan idag, LÅG.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

är ett exempel på logik med två villkor för hojen vilket visas med och
1a Villkoret: motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg, t.ex. 174kg
2a Villkoret: lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW), t.ex. 40kW

Regeln ha kommit till enbart för att körskolornas nyinköpta "A" hojar = KTM 690 inte i ett penndrag skulle bli odugliga för A uppkörning.
Inget annat, kallas lobbying.
 
Last edited:
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1
 
Tar du kortet helt privat?
Annars är det nog värt (tycker jag) att hyra trafikskolans hoj till körprovet och köpa vad du vill åt dig själv. Hyra är väl 1500-2500kr beroende på skola och sånt.

Gjorde själv så eftersom jag hade svårt att hitta en hoj som uppfyller både mina och trafikverkets krav :D
 
Tar du kortet helt privat?
Annars är det nog värt (tycker jag) att hyra trafikskolans hoj till körprovet och köpa vad du vill åt dig själv. Hyra är väl 1500-2500kr beroende på skola och sånt.

Gjorde själv så eftersom jag hade svårt att hitta en hoj som uppfyller både mina och trafikverkets krav :D

Hej! Tanken är att ta kortet privat, dock kommer det förmodligen behövas några lektioner ändå.
Ekonomin är lite begränsad just nu, så att ta allting via körskola skulle nog svida lite mycket.
Tog B-kortet helt privat och det gick bra (även om det kanske inte kan jämföras med MC)

Har ni några bra tips på hur man kan hitta en frivillig handledare?
 
Hej! Tanken är att ta kortet privat, dock kommer det förmodligen behövas några lektioner ändå.
Ekonomin är lite begränsad just nu, så att ta allting via körskola skulle nog svida lite mycket.
Tog B-kortet helt privat och det gick bra (även om det kanske inte kan jämföras med MC)

Har ni några bra tips på hur man kan hitta en frivillig handledare?

Skapa en tråd, "Handledare sökes i Göteborg". Finns ofta nån schysst sh-medlem som ställer upp, och det värsta som kan hända är att du inte får några svar.
 
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1

Det är väl så att A2 övergår till A efter 2 år ? Eller ?
Är det så A2 övergår till A efter 2 år,
varför inte skaffa dig ett A2 kort med en hoj du har råd med och som du gillar ?
Du borde som jag ser det kunna köra en hoj du gillar i 2 år, eller ?
 
Det är väl så att A2 övergår till A efter 2 år ? Eller ?
Är det så A2 övergår till A efter 2 år,
varför inte skaffa dig ett A2 kort med en hoj du har råd med och som du gillar ?
Du borde som jag ser det kunna köra en hoj du gillar i 2 år, eller ?
När du har haft A2 i 2 år så kan du göra en ny uppkörning för tung, det övergår inte automatiskt längre.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1
https://youtu.be/ybUUkwDs818
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top