Köpråd KTM 1290 eller MT-10

Köpte MT10 i februari 2016 utan att ha sett den annat än på bild, levererades i början av juni. Blev helnöjd, funkar bra på längre turer och utmärkt att köra inspirerat med. Helförsäkring hos Bilsport&Mc kostade ca 3.600kr/år. Bytte till MT10SP förra sommaren och försäkringen blev då lite billigare, 3448kr/år. Självrisken för vagnskada är 1500kr men blir högre med annan förare än mig. Låst o inlåst på natten hemma. Är helnöjd med hojen men har ingen erfarenhet av KTM så jag kan inte göra någon jämförelse.
 
Ptja, det är väl knappast några större kvalitetsproblem med KTM nu för tiden? Gjorde min research inför köpet av 1290GT, och 1290R ska vara synnerligen problemfri. 990-motorn var väl den sista LC8:an som var lite sisådär?

Tror bara det är dålig rykte som överlevt från gamla LC4:or med väldigt hög trimningsgrad...dom gick väl åt helvete så fort man inte servade var tjugonde minut typ.
 
Kolla KTMs märkesförsäkring hos bilsport & mc som sagt. Fick halva priset där jämfört med svedea (som jag vanligen använder).
 
Jag kör halv/Hel på 1290'n för 670 spänn i månaden hos Trygg Hansa. 39 år, Sthlm, glosögd och lös i magen.
 
Svårt att jämföra en mjuk och mesig R4 med en rå och brutal V2:a ...
 
Köpte MT10 i februari 2016 utan att ha sett den annat än på bild, levererades i början av juni. Blev helnöjd, funkar bra på längre turer och utmärkt att köra inspirerat med. Helförsäkring hos Bilsport&Mc kostade ca 3.600kr/år. Bytte till MT10SP förra sommaren och försäkringen blev då lite billigare, 3448kr/år. Självrisken för vagnskada är 1500kr men blir högre med annan förare än mig. Låst o inlåst på natten hemma. Är helnöjd med hojen men har ingen erfarenhet av KTM så jag kan inte göra någon jämförelse.

Tack för ett bra svar. Hur länge har du haft mc kort och hur gammal är du? På svedea sa dom till mig att det är det dom utgår ifrån för det mesta.
 
Kan berätta att jag var intresserad av KTM superduke 1290 R. Jag (42år, mindre kommun, låst garage mm) skulle få betala 33000kr/år för KTMs märkesförsäkring. Jag köpte istället en ny (2018) Aprilia Tuono V4 Factory. En V4 med 175HK, för den betalar jag 4800kr/år för helförsäkring hos Svedea. Lite mer rimlig nivå på försäkring tycker jag :)
 
Om du inte kan tänka dig betala för försäkringen för en KTM 1290 (superduke) så provkör den inte ens. Bättre gathoj finns nog inte :fakta
 
Hämtar strax ut min MT10a. V2 är också en trevlig motor med nästan
lika gott ljud. Duken är väl snålast på bränsle utav alla super nakeds om det
är av betydelse. Men försäkringen gör att den går bort. Vet inte om den är
lite marig att sälja vidare sen också pga att den är så straffad i premierna.
Man kan ju undra vad det är för nötter som kör av vägen stup i kvarten :D
KTM bäst offroad :crash
 
Last edited:
Hämtar strax ut min MT10a. V2 är också en trevlig motor med nästan
lika gott ljud. Duken är väl snålast på bränsle utav alla super nakeds om det
är av betydelse. Men försäkringen gör att den går bort. Vet inte om den är
lite marig att sälja vidare sen också pga att den är så straffad i premierna.
Man kan ju undra vad det är för nötter som kör av vägen stup i kvarten :D
KTM bäst offroad :crash

Jag tycker min SD är törstig och har hyfsat låg premie :3freak
 
Jag tycker min SD är törstig och har hyfsat låg premie :3freak

Inte Mt10 törstig. Duken är förhållandevis snål på soppa.
Gällande försäkringen. om du tycker den är hyfsad låg så kan du
bara jämföra med 1000cc sportcyklar. Superduke är drygt 3 ggr så
dyr för mig att försäkra jämfört med MT10. Borde rimligtvis vara för
alla andra med. Mycket dyrare jämfört med Tuono, BMW S1000R vilka
är som ligger närmast i klassen.
 
Inte Mt10 törstig. Duken är förhållandevis snål på soppa.
Gällande försäkringen. om du tycker den är hyfsad låg så kan du
bara jämföra med 1000cc sportcyklar. Superduke är drygt 3 ggr så
dyr för mig att försäkra jämfört med MT10. Borde rimligtvis vara för
alla andra med. Mycket dyrare jämfört med Tuono, BMW S1000R vilka
är som ligger närmast i klassen.

Jag betalar 670 spänn i månaden hel/halv och tycker jag inte är så farligt. Men har å andra sidan inte kollat vad jag skulle få för en MT10 eftersom det var kåtten jag ville ha.

Hur mycket soppa drar MT10:an då? Är det märkbart mycket? Jag tycker jag är på macken hela tiden.
 
Last edited:
Men försäkringen gör att den går bort. Vet inte om den är lite marig att sälja vidare sen också pga att den är så straffad i premierna. Man kan ju undra vad det är för nötter som kör av vägen stup i kvarten :D

Precis samma nötter som kastade sina kåpade sporthojar stup i kvarten så att försäkringarna på dessa blev svindyra. Enda skillnaden är att det har blivit 2019 istället för nittiotalet och att föraren har blivit tjugo år äldre med lite stelare rygg och därför åker touringhoj med upprätt sittställning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top