köpråd. Kawasaki klr eller klx-kvaliteskillnad?

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
hejsan allihopa, är ny här på forumet och har precis tagit mc-kortet (begränsad). funderar starkt på en offroad hoj och då en kawasaki klr eller klx från 92 och uppåt. offroad är det som går först eftersom jag tidigare kört cross, samt att man inte behöver så många hk för att det ska blir roligt.
vet ni någon annan hoj i stil med dessa, fortfarande offroad i samma prisklass och kvalite!?

hur som helst så har min morbror en klx och den fungerar utomordentligt bra!
eftersom jag idag hörde att klx ska ha bättre kvalite än klr:en så undrar jag helt enkelt bullshit eller inte?

eftersom jag gillar utseendet bättre hos klr så lutar det åt just en sån, men tittar man på priset så är faktiskt klx oftast några tusenlappar dyrare om man ser till årsmodellen!?

oerhört tacksam för vettiga svar!

tack på förhand!
mvh oscar
 
turbosharp skrev:
2295608 hejsan allihopa, är ny här på forumet och har precis tagit mc-kortet (begränsad). funderar starkt på en offroad hoj och då en kawasaki klr eller klx från 92 och uppåt. offroad är det som går först eftersom jag tidigare kört cross, samt att man inte behöver så många hk för att det ska blir roligt.
vet ni någon annan hoj i stil med dessa, fortfarande offroad i samma prisklass och kvalite!?

hur som helst så har min morbror en klx och den fungerar utomordentligt bra!
eftersom jag idag hörde att klx ska ha bättre kvalite än klr:en så undrar jag helt enkelt bullshit eller inte?

eftersom jag gillar utseendet bättre hos klr så lutar det åt just en sån, men tittar man på priset så är faktiskt klx oftast några tusenlappar dyrare om man ser till årsmodellen!?

oerhört tacksam för vettiga svar!

tack på förhand!
mvh oscar


tror du får mer roligt o race med klx,n
klr e riktigt tråkig..
har iaf för mig att klx,n är lättare o "snabbare".
ser om inte annat mycke smidigare ut :)
 
aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
 
turbosharp skrev:
2295893 aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
klx e enligt mitt tycka snyggare än klr,n..
klr ser såååå klumpig ut.
 
turbosharp skrev:
2295893 aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
ozeo skrev:
2295943 klx e enligt mitt tycka snyggare än klr,n..
klr ser såååå klumpig ut.
ozeo skrev:
2295878
klr e riktigt tråkig..

Vad är det mina ögon skådar? :4skrika :fatta! :censored


;)


Kika i min projekttråd så kan du ju få lite tips om vad man kan hitta på med en klr..
Själv tycker jag att KLR:en duger alldeles utmärkt att åka på, går även att busa en hel del med dom...
Men helt klart så är det inget effektmonster, men det är just därför den är perfekt som förstahoj :)
 
tack för svar!

ska checka länkarna. men har checkat blocket lite, och klr och klx ser ju nästan identiska ut, förutom klrens fula avgassystem och gälar i tanken, men den är alltså större och tyngre?

vad skiljer motorerna åt, nån som vet?

edit: förbaskat tjysst bygge, roligt att se =) man skulle gjort nått sånt själv också :D

försäkringen!?!? 1700kr , hur tusan kan det vara så billigt? jag har hört minst 3000krhalv halvåret! vad har jag missar :3freak

vad tycker du som har en sån hoj, hur är den att köra, motor karaktär osv!?
 
Last edited:
turbosharp skrev:
2295997 tack för svar!

ska checka länkarna. men har checkat blocket lite, och klr och klx ser ju nästan identiska ut, förutom klrens fula avgassystem och gälar i tanken, men den är alltså större och tyngre?

vad skiljer motorerna åt, nån som vet?

edit: förbaskat tjysst bygge, roligt att se =) man skulle gjort nått sånt själv också :D

försäkringen!?!? 1700kr , hur tusan kan det vara så billigt? jag har hört minst 3000krhalv halvåret! vad har jag missar :3freak

vad tycker du som har en sån hoj, hur är den att köra, motor karaktär osv!?


Angående försäkringen så är det så pass billigt dels pga av att den är reggad 25 kw, sen så anses väl inte en KLR som världens bushoj direkt..och det hjälper väl till att sänka premien :)

Kort sagt är väl KLX en race version av KLR, men exakt vad som skiljer vet jag inte...
KLX har iaf lite mer pulver i motorn (Tror det är annan förgasare) sen har KLX:en en USD gaffel och väger lite mindre. Finns säkert mer skillnader, men jag har ingen direkt koll..

Jag tycker KLR:en är en kanonhoj, har kört med min i 2 sommrar nu och jag är helt nöjd med den. Som det är sagt tidigare, det är inget effektmonster och den väger en del, men det går helt klart att busa med den och man kan köra rätt bra med den ändå...



...och den fungerar ju som motard också :banana
 
Farsan har en klr600. Inga vibrationer eller krångel, riktigt kul att smiska. Den kanske är lite slö men det räcker till för att ha kul. Kolla in denna filmen.

Annars om du avstår från elstart och komfort så finns dom gamla xr600. Tänk på att äldre än -86 så får du helförsäkring för typ 1300kr helår.
 
Hägglund skrev:
2295962 Vad är det mina ögon skådar? :4skrika :fatta! :censored


;)


Kika i min projekttråd så kan du ju få lite tips om vad man kan hitta på med en klr..
Själv tycker jag att KLR:en duger alldeles utmärkt att åka på, går även att busa en hel del med dom...
Men helt klart så är det inget effektmonster, men det är just därför den är perfekt som förstahoj :)



haha..
jag har provat en klr nån gång. inte kul alls..
men visst kan man få dom snygg o mindre klumpig men de e dom faen inte orginal..
:hihi
 
hoho ja det är så dom ska köras! (film)
okey, men då lutar det helt klart åt en klx. om det inte är försäkringen som sätter gränsen =/


kul att du gillar din hoj hägglund! båda cyklar är säkert bra, iaf som nybörjar hoj i rätt prisklass! får man se några uppdaterade bilder på ditt bygge kanske?

eftersom det inte går att kolla precis vad det kostar genom deras kostnads kalkyl via hemsidan (går tydligen inte på 25kw) http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13
så har jag mailat dom istellet. hoppas på ett svar snarast. men 1700-2000 är ett helt okey pris på försäkring :)
nått tips när det gäller försäkringsbolag i övrigt (18år/begränsad)?


Bomanrd: bra tips, men jag lägger hellre till lite pengar. det står nu mellan
kawasaki klr -95 eller klx -93. men som sagt, helst klx.


ha det fint gott folk
 
Det finns två varianter av KLX; C & R. R-modellen är tyvvärr sällsynt i Sverige men jag har ägt en sådan som importerades från Tyskland där de är mer frekventa. Klx-C har elstart, R har kick. R är piggare och roligare. Det är ine bara kick eller elstart som skiljer, det är bl.a plasttank, mindre vikt & mer pulver. Den gick utmärkt och slanga med. Kul hoj!
Lite tyska KLX:
http://www.klx650r.de/thumbnail02.htm
 
turbosharp skrev:
2298157 får man se några uppdaterade bilder på ditt bygge kanske?+

Jodå, det ska tas några bilder så småningom, när man får tid och ork :tungan
får semster nu på fredag, då kanske man orkar lyfta kameran och ta några kort :rofl
 
tjysst bild moog, är det morgon frillen eller? ;)
det låter ju alltid roligare med mer pulver (R modellen) men samtidigt låter det som man får problem med reservdelar då den är så pass ovanlig i sverige. kanske bättre att satsa på en vanlig klx isf. är det nått mer än elstart som skiljer klx-c från de övriga?
och du som nu haft en klx, vad tycker du om den
*hur är den att köra?
*för och nackdelar?

jag hegglund det tycker jag definitivt du får ta och göra! =)
funkade kon-filtret som det skulle?

fick mail idag och jag får pröjsa runt 2200 för halvförsäkring helår via bilsport-mc. helt ok! men varför köpa helår när man bara kör halvår? =)
 
Hej du.
Har mekat en del med KLR,,och det är väl inte nåt som jag skulle rekommendera altför varmt,,,,
Låter krig i motorerna b.la.,,
Nä, köp en Yamaha XT eller TT, evt, Hondas XR, (de är fina), istället.
Nästan alla mc-bud kör ju med Yamaha,,så de tål nog en hel del. ;-)
Hälsar Frostie/ex- Kawasaki-mekaniker,,,
 
turbosharp skrev:
2300843jag hegglund det tycker jag definitivt du får ta och göra! =)
funkade kon-filtret som det skulle?

fick mail idag och jag får pröjsa runt 2200 för halvförsäkring helår via bilsport-mc. helt ok! men varför köpa helår när man bara kör halvår? =)


Japp, har inte märkt nån direkt skillnad mot förut, ska byta lite munstycken och se hur den beter sig då...

Man har helår därför att man har ett extra par hjul med dubbdäck som man kör på isen med på vinter :7peta :tummenupp
 
turbobiker44

hmm egentligen borde du ju veta bäst, men jag tror fortfarande på klx:en delvis för att modellerna du nämnde inte riktigt ser lika bra ut, och de senare modellerna är alldelles för dyra =/ har ju testat min morbors klx, och den fungerar förträfligt bra. kanske inte med era mått mätt hehe, men som nybörjar hoj blir den säkert perfekt. jo jag har en fråga sen, den har ca 40hk orginal om jag inte fått fel för mig, stryper man ner den till 25kw så är det ju ca 34 hk. är det så stor skillnad på de sista 6 hästarna?



hur mkt kostade motard kittet?
 
turbosharp skrev:
2303918 turbobiker44

hmm egentligen borde du ju veta bäst, men jag tror fortfarande på klx:en delvis för att modellerna du nämnde inte riktigt ser lika bra ut, och de senare modellerna är alldelles för dyra =/ har ju testat min morbors klx, och den fungerar förträfligt bra. kanske inte med era mått mätt hehe, men som nybörjar hoj blir den säkert perfekt. jo jag har en fråga sen, den har ca 40hk orginal om jag inte fått fel för mig, stryper man ner den till 25kw så är det ju ca 34 hk. är det så stor skillnad på de sista 6 hästarna?



hur mkt kostade motard kittet?

För mig var det ingen direkt skilnad med eller utan strypning, kändes lite på mellanregistret att den tappa lite kraft...
Annars märktes det inte mkt

Jag gav 13500 för motardhjulen med nya däck, bakdrev, bromsskiva fram och bak och bromsok fram :)
 
okey, mycket pengar men det är förbaskat coolt. vad är det för års mod på din då?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top