Köpråd Kawa ZZR1100 92:a.

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
En polare skall åka och titta på en ZZR1100 92:a, vad skall man kolla lite extra på och finns det några svaga punkter?

Mycket tacksam för svar.
Mattias

Utan att veta vad jag pratar om så har jag på flera ställen läst att Kawasakin kan få problem med ventilerna. Därav ordet "Kawasakisjukan"(eller vad det nu var).

lunamod skrev:
En polare skall åka och titta på en ZZR1100 92:a, vad skall man kolla lite extra på och finns det några svaga punkter?

Mycket tacksam för svar.
Mattias
Har hört att dom "tidiga" zzr 1100 orna hade en förmåga att kasta ut vevstakar genom blocket vid höga varvtal.. :3freak Annars åker man bra på dom (har haft en 92:a)

Zzr1100

lunamod skrev:

Mycket tacksam för svar.
Mattias

Kolla svinglagrena som tar mycket stryk, samma med bakdämparen
Vad gäller motorn så läste jag om en ZZR-fanatiker i USA som hade en teori om det.
Det tredje ramlagret är det som är känsligast, han trodde att det berodde på balansaxeln som "skummar" till oljan och i kombination med smörjkanalerna på det tredje ramlagret, minns inte i detalj.
Han hade till och med plockat bort balansaxeln, täppt till hålet i motorn med en bricka och fick en mycket ystrare ZZR, men det är en annan femma.
Körde själv ca. 4000 mil med min -91:a utan mankemang, sålde den då den gått ca. 9000 mil.
Ryckutjämnaren är för vek, är den slut så kolla även drivpaketet extra noggrant.
Om så är fallet så köp ingen ny ryckutjämnare (om den inte är helt väck) då den inte håller mer än ca. 1000 mil (för mig iaf.) utan "kila ut den" för att få bort glappet.
Hade inget strul med ventilerna på min, dock har jag hört att både GPZ900:an och ZX10:an haft problem med detta.
En tung hoj som är fin på motorvägen och med en härlig motor.
/Lasse

FANTEN skrev:
Utan att veta vad jag pratar om så har jag på flera ställen läst att Kawasakin kan få problem med ventilerna. Därav ordet "Kawasakisjukan"(eller vad det nu var).
Vanlig åkomma på många Kawor från sena 80talet. Dock inte just ZZ-R modellerna (varken 1100 eller 600).

Insugsventilerna kan vara för snålt ställda med läckage och orolig gång som följd. Växellådan kan också bråka lite, har för mig att växlarna kan hoppa ur om det är ett problem...

Hej!
Jag skulle nog fundera över att titta på modellerna 93- o framåt med nya svingen du kan idag köpa en 00 för mkt bra pris, men det är klart allt är
relativt förstås med tanke på premierna osv.

ZX1100D skrev:
2696393 Hej!
Jag skulle nog fundera över att titta på modellerna 93- o framåt med nya svingen du kan idag köpa en 00 för mkt bra pris, men det är klart allt är
relativt förstås med tanke på premierna osv.

Skönt trådlyft! Han må vara rätt seg om han inte bestämt sig än:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back