köpråd: hoj till grus/stigar samt stadskörning

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag är lite sugen på att byta ut min VFR 750 till nåt som funkar på grusvägar samt större stigar. Aldrig kört i skogen men är sugen på att testa.
Min budget är ca 35k, eventuellt något högre.
Mitt intresse för att meka är hyffsat svalt så en hoj med rimliga service intervall är att föredra. Jag skulle även vilja (om det är möjligt) ha en hoj som även funkar att dra iväg på lite längre turer med.

Hur funkar
XT660x
DRZ400
KTM 625
KTM 640 ?

kan man slänga på grusdäck på en sådan när man blir sugen för grusväg/stigar?
Generellt gillar jag motardlooken.

Last edited:
Glöm inte Honda XR600/650 eller Yamaha TTR heller för den delen. Två bra hojar som tillsammans med KTM's modeller du angett är vettiga grus/offroadhojar. Sen är väl inte offroadhojar av denna typ speciellt behaglig på längre turer men det går om man bara vill...

Ska du köra längre turer är det nog att föredra om hojen har lite mer kubik är 400cc tycker jag.

Africa twin (XRV750) är ju annars ett alternativ kanske, dock ett nummer eller två större än de du listat själv, men går bra att åka längre sträckor på. De du listat tror jag som tidigare nämts inte är någon höjdare på längre turer.

Har själv kört min AT 1000 mil denna säsong är riktigt nöjd med den, stora asfaltvägar än ganska tråkga så den saknar lite effekt där, men går bra på grus även med ganska asfaltbetonade däck som jag åker på.

Last edited:
jag måste väl tipsa om min hoj me.... Bmw f650 gs

lite som africa twin- modell större. kanske inte lika rolig som en ktm men skönare och tar man i lite så kan även den skotta lite grus :D

ktm 625 sxc som du skaffar motardfälgar till. ktm 525exc/husa 450-650 fe om du orkar skruva en del. Finns ju även hojar som yama ttr, sukka dr 650, honda xr 650 mfl men dem är ju inte dem lättaste om man ska köra skog/skogsväg men har längre serviceintervaller.

Gå på en ren enduromaskin om det skall busas lite hårdare i skogen, då kan du till och med leta dig ut på crossbanan med.
Är det mer asfalt som lockar så är något större att föredra, men vikt är inte kul i skogen...

Men rena enduroräsers kostar att driva om det blir många mil/timmar på kort tid.

/J

TTR600 ser intressant ut! hur är den hojen? Vore det en bra inträdeshoj i grusbranchen?

Last edited:
TTR600 ser intressant ut! hur är den hojen? Vore det en bra inträdeshoj i grusbranchen?

Det tror jag mycket väl att den är. Kompetent fjädring, bra bottenvrid(ej så mycket mer än så original) och förhållandevis lätt. Jag tror den landar på prick 150 fulltankad och körklar i gatskick.
Jag hann ju inte köra så mycket med min innan jag rev, men det jag kan säga är att den har riktigt kul väghållning även på asfalt.
Nackdelar är väl att den kanske saknar lite tryck i maskin på övre varv, att den är ganska hög samt att frambromsen är undermmålig.
Inte jättrekortast, ett dynojetkit plus en krök och dämp samt en motardskiva i fram så skall väl det mesta vara löst.

Kör du sönder den vet du ju dessutom vem du skall fråga:D

Ska du åka på långturer så fungerar XT660R allra bäst av alternativen du anger. (X = Road och R = Xross enligt Yamahalogik...) :rolleyes:
Vill du ha en lätt och smidig hoj för skogsstigar och lite grusvägsåka med långa serviceintervaller så är DR-Z400S ett utmärkt val.

har du råd med en xt660 så slå till.. annars såg jag en 00 dr650 för 22 på blocket för nåra dar sen.. haft min sen i våras, sitter allroad purpose bla bla bla däck. funkar o kryssa motorväg o lättare terräng. har även kört bana med den. skönt med elstart luftkylt o minimalt med service. funkar o dra upp på baken på
2an :tummenupp

Hur ser det ut med skjuts på sånna här hojar? Kommer förmodligen vilja göra korta skjutsar åt tjejen. KTM hojarna samt xr650 verkar inte vara reggade för 2pers förns år 05.
Kanske är KTM 640 det bästa valet eftersom man får skjutsa på de tidigare modellerna på den? Det finns iaf skjutspinnar på dom..

Hur ser det ut med skjuts på sånna här hojar? Kommer förmodligen vilja göra korta skjutsar åt tjejen. KTM hojarna samt xr650 verkar inte vara reggade för 2pers förns år 05.
Kanske är KTM 640 det bästa valet eftersom man får skjutsa på de tidigare modellerna på den? Det finns iaf skjutspinnar på dom..

TTR är reggad för 2 personer och har skjutspinnar. Jag har precis köpt min och jag är grymt nöjd :) Dock kom jag från 125a så då är väl det mesta bra. Sen har jag inte testat nån annan hoj heller. Men på pappret är väl en TTR ett bra köp. Grymt chassie(Öhlins, brembo, m.m) med en luftkyld motor som är lite klen. Nya förgasare ska dock göra mycket.

om man har en budget på ca 40-45 tusen (helst inkl motardhjul samt cross) och planerar inköp i vinter, vilken av följande modeller är mest rekomenderad?
Honda xr 650
KTM 660
KTM 640
KTM 625

Last edited:
2 av hojarna du listat tycker jag du ska stryka direkt.
Xt660 är ingen offroad, hur mycket den än vill vara det, har ett par tusen mil i sadeln på en sån.
DRZ400 (helst E då...) är en helt okej nybörjar/budgetenduro men är slö för grusåka.
KTM 625 är nog ett av de roligare alternativen som även fungerar i endurospåret med lite god vilja, och långa serviceintervaller. Problemet är att det är en KTM och det kommer komma en massa små skitfel hela tiden som japsarna är lite mer befriade från. Jag hade köpt den iallafall till vad du listat för anv. områden. Mycket roligare än TTR600/XR600.

om man har en budget på ca 40-45 tusen (helst inkl motardhjul samt cross) och planerar inköp i vinter, vilken av följande modeller är mest rekomenderad?
Honda xr 650
KTM 660
KTM 640
KTM 625
Ktm 660 är lite vassare än dom andra. Annars är det lika. Dock har Ktm 660 och Honda xr650 endast kick.

KTM 660 finns bara som SMC modell med kortare fjädring. 625 SXC är bästa valet för grus. KTM 640 har vacuumförgasare och upplevs ganska trött mot 625.

tack för svaren, verkar bli en 625, helst 04-eller 05, så den är reggad för två samt har elstart. Gäller att vänta på rätt modell till rätt pris inom närliggande område bara.. Har hela vintern på mig.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back