Köpråd/hjälp inför köp av Aprilia mx 125

Är Aprilia mx 125 -04 ett bra köp?


  • Antal röstningar
    0

kirepp

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia MX 125 2004
Det är tänkt att jag ska köpa mig en Aprilia mx 2004 125:a och undrar då över ett flertal saker som jag skriver i en lista nedan:

1. finns det några kända problem som kan uppstå? t ex. att bromsar låser sig ofta eller någon viss del som slits snabbt.

2. Finns det någon BRA sida/butik här i Sverige som säljer delar till en Aprilia mx 125 från 2004?

3. Kolvar finns på ebay men det står 2.00mm (med flera) oversize och "vanliga kolvar", ska man köpa en vanlig kolv eller ska man köpa oversize? I min uppfattning så köper man bara oversize om cylindern är honad, stämmer detta?

4. Nållager medföljer inte i vissa kolv-kitt, måste lagret bytas vid kolvbytet?

Tack på förhand
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
köpa ifrån sverige är korkat, Pjme.co.uk är det som gäller.
för att veta vilken storlek på kolv du skall ha måste du mäta upp cylindern.
när jag köpte kolvsats följde nållager med.

vet ej vilka kända problem det är på just mx,n motorn är ju samma som i en rs annars om inte ändrad drevning i lådan, kolla så att avgasventilen öppnar som den ska runt 8k varv (hörs).
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
1. Är som sagt samma motor som rs i den ( rotax 122) inga direkt kända fel om servicen är skött, men det är ju en supermotard så kolla kopplingen, en och annan 16 åring har nog försökt köra bakhjul... :tungan

2. Som tidigare talare nämnde så är pjme.co.uk ett bra ställe tar bara ett par dagar och mycket vettiga priser.

3. Stämmer väl det, men mät cylindern innan du beställer kolv så slipper du otrevliga överraskningar.

4. Nållager följer väl vanligtvis med i ett komplett kolvkitt. Finns ju givetvis inga måsten men är väl starkt rekommenderat att byta nållager samtidigt som kolv. precis som att man samtidigt passar på att byta alla packningar och o-ringar.

men det klart gillar man att skruva kan man ju byta en del i taget istället :glömdet
 

kirepp

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia MX 125 2004
köpa ifrån sverige är korkat, Pjme.co.uk är det som gäller.
för att veta vilken storlek på kolv du skall ha måste du mäta upp cylindern.
när jag köpte kolvsats följde nållager med.

vet ej vilka kända problem det är på just mx,n motorn är ju samma som i en rs annars om inte ändrad drevning i lådan, kolla så att avgasventilen öppnar som den ska runt 8k varv (hörs).

1. Är som sagt samma motor som rs i den ( rotax 122) inga direkt kända fel om servicen är skött, men det är ju en supermotard så kolla kopplingen, en och annan 16 åring har nog försökt köra bakhjul... :tungan

2. Som tidigare talare nämnde så är pjme.co.uk ett bra ställe tar bara ett par dagar och mycket vettiga priser.

3. Stämmer väl det, men mät cylindern innan du beställer kolv så slipper du otrevliga överraskningar.

4. Nållager följer väl vanligtvis med i ett komplett kolvkitt. Finns ju givetvis inga måsten men är väl starkt rekommenderat att byta nållager samtidigt som kolv. precis som att man samtidigt passar på att byta alla packningar och o-ringar.

men det klart gillar man att skruva kan man ju byta en del i taget istället :glömdet

Tack för svaren!

Vad menar du med att avgasporten öppnar sig korrekt? Har aldrig ägt någon mc med avgasport förut så ta mig som en amatör ;)

I detta paketet så ingår allting förutom nållagret och det är det enda som finns till modellen av aprilian jag ska köpa. http://pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_M...e_Top_End.html

Om jag kollar på aprilia rs 125 så finns det massa bigbore och nållager, passar dessa direkt på motorblocket till en aprilia mx 125:a eller behöver jag fräsa upp något? Samma sak gäller nållagret, är det bara till att lägga in med lite 2-takts olja och sen är det klart? Enklaste sättet jag kan lägga detta på är: Passar alla motordelar rakt av från en rs125 till en mx 125?

tack på förhand
 

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Ort
tullinge
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
precis samma motor så ja,

avgasporten skall öppna runt 8000 varv, det hörs och känns du kommer märka en ökning i kraft.
den kan kärva.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Tack för svaren!


Om jag kollar på aprilia rs 125 så finns det massa bigbore och nållager, passar dessa direkt på motorblocket till en aprilia mx 125:a eller behöver jag fräsa upp något? Samma sak gäller nållagret, är det bara till att lägga in med lite 2-takts olja och sen är det klart? Enklaste sättet jag kan lägga detta på är: Passar alla motordelar rakt av från en rs125 till en mx 125?

tack på förhand

Alla interna motordelar som är till en rotax 122 passar ju ( kolv, lager etc) men jag tror att insugsgummit är annorlunda på mx:en.

Om du köper det översta kolvkitet på sidan ( Aprilia RS125 Top End Rebuild Kit Mitaka) så får du allt du behöver för att byta kolv
 

kirepp

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia MX 125 2004
precis samma motor så ja,

avgasporten skall öppna runt 8000 varv, det hörs och känns du kommer märka en ökning i kraft.
den kan kärva.

Alla interna motordelar som är till en rotax 122 passar ju ( kolv, lager etc) men jag tror att insugsgummit är annorlunda på mx:en.

Om du köper det översta kolvkitet på sidan ( Aprilia RS125 Top End Rebuild Kit Mitaka) så får du allt du behöver för att byta kolv

Var och kollade på hojen igår och här kommer en lista med saker jag lade märkte till:
Den där avgasporten som någon snubbe här snackade om verkade inte fungera som den skulle för att det var blödder i princip hela registret förutom toppvarv så antingen fick man ligga och puttra i mellanvarv helt utan kraft eller ligga på toppvarv i skyhöga hastigheter. kan detta bero på munstycke/nål i förgasaren eller är det avgasporten som strular? (vet en hel del om förgasare eftersom jag kör trimmad moppe för tillfället).

Men själva motorn var i toppskick, alla växlar gick i/ur utan problem och det fanns inga missljud eller liknande. Kolven hade bara gått 3 mil till och från besiktningen enligt vad han sade men det verkade vara en lögn för att det var en hel del sot/olja där röret går in i cylindern.

Ena bakkåpan var av-kapad så den behöver ersättas. har sökt efter plast på internet med jag hittade inget alls!(någon som vet vart plast finns att köpa?) Lacken såg ut att vara gjort av en super amatör så den måste göras om. varvräknade och mil tal fungerade inte heller i kontrollpanelen..

Han begär 14k för hojen, jag kommer lägga bud på ca 12k och förklara hur mycket lack osv kostar att fixa. Trots allt så är den ju från 2004 och värdet kommer knappast öka om 3 år.

EDIT: En gianelli krök sitter på för tillfället.

EDIT 2: Denna modellen av avgasport sitter på motorcykeln, RAVE 2 ska den heta
rave_0020_2_0020_rd_0020_motors_0020_(2).JPG


Mvh
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top