Köpråd: Hjälm

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Behöver tips på en ny hjälm. Har en Shark rsf3 och en Uvex rs750 carbon...Men är inte riktigt nöjda med dom. Skulle vilja ha en hjälm som är relativt tyst, ganska lätt ca 1100-1200g och inte allt för dyr max 5000:-
Tacksam för svar!

shoei xr1100 från fcmoto. Passar den så är det en av de bästa i det prisintervallet.

Förhållandevis tyst (bra mot andra), riktigt bra ventilation, riktigt bra mekanism till visiret på alla sätt. köpte min 1½år sedan och hunnit med några mil sedan sist. har haft nollan innan. Nästa blir troligtvis en likadan om dom inte släppt en uppgradering :)

Last edited:
Har kört en del med min Airoh GP, inte för att jag haft massa olika hjälmar men i mina öron är den hyfsat tyst, sen att det inte är en shoei är ju ingen nackdel, man blir lite unik i mängden=) en riktigt fin hjälm, finns på fc den oxå, å skulle det va av intresse så sitter jag inne på en dubblett av just den hjälmen, var lite osäker på storlek så jag köpte två=)

shoei xr1100 från fcmoto. Passar den så är det en av de bästa i det prisintervallet.

Förhållandevis tyst (bra mot andra), riktigt bra ventilation, riktigt bra mekanism till visiret på alla sätt. köpte min 1½år sedan och hunnit med några mil sedan sist. har haft nollan innan. Nästa blir troligtvis en likadan om dom inte släppt en uppgradering :)

Tackar! ska kolla om ja kan prova den nånstans...läste lite om den nu, den verkar vara svaret på min fråga :D

Jag har haft min Shoei XR1100 i ett år nu och kunde inte vara nöjdare. Avsevärt mycket tystare än konkurrenternas och sen har du ett synfält som heter duga. Du märker knappt att du har en hjälm på dig.

Sa jag att den var skön också? :va

Å jag har en HJC RPHA-10 som jag är RUSKIGT nöjd med. Samtidigt är hjälm så jäkla individuellt beroende på huvudformen.

Eftersom jag har ett aerodynamiskt missfoster till hoj så testade jag igenom lite hjälmar - och för mig blev det HJC. Dessutom gör det inte saken sämrea att det följer med dragskydd och flera andra grejer.

Den var f.ö. med i en test mot bl.a. Shoei XR1100 förra året i Motorrad - guess who won?

Kan bara hålla med. Jag har precis köpt en sådan och jag kanontrivs med den.

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/helmet-noise.htm
Lägg märke till hur folk säger förhållandevist tyst. Det är för att vår uppfattning om buller är relativ.

Shoei har släppt en ny hjälm, Qwest, som ska va hela 10 db (eller 15?) tystare än XR1100 och förra generationen. Dock har jag läst en review på ovan hemsida där folk som kommenterar reviewn tycker att den är extremt bullrig oavsett om du står upp på hojen eller sitter med huvet i virvelvinden. De enda erkänt tysta hjälmarna är Schuberth, men de sluter tätt mot halsen och jag kände mig lite kvävd. Lider nog av klaustrofobi tror jag ..
Jag har 2 Arai, en Chaser som e bullrig som FASIKEN, och en Condor, som är förhållandevist tyst (obs, jämfört med Chasern), eftersom den har så mycket mindre ventilationshål, och dessutom en mindre öppning som man kör skallen igenom. Detta gör att det blir lite trångt, men jag upplever det som en stor del av anledningen till brus-sänkningen.

Så vad vill jag ha sagt ? Jo, köp schuberth om du vill ha en tyst hjälm. Ful, men tyst.
Annars, titta på detaljer som: Visirmekanism (lock över visiremekanism betyder buller - Arai), ventilation (ju mer, desto bullrigare), hakskydd (dämpar buller), hjälmens öppning (bredare betyder mer buller).

Hur var Uvex hjälmen ? Jag börjar bli sugen på en sån där GT500 med variotronic visir.
Hur var inredningen? Jämför gärna med Arai om du har ägt nån.

Kolla www.helmetcity.co.uk eller http://shop.motorcyclenews.com/Helmets__and__Accessories/Helmets/Helmets/Record_1/ListProducts.aspx

http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/helmet-noise.htm
Lägg märke till hur folk säger förhållandevist tyst. Det är för att vår uppfattning om buller är relativ.

Shoei har släppt en ny hjälm, Qwest, som ska va hela 10 db (eller 15?) tystare än XR1100 och förra generationen. Dock har jag läst en review på ovan hemsida där folk som kommenterar reviewn tycker att den är extremt bullrig oavsett om du står upp på hojen eller sitter med huvet i virvelvinden. De enda erkänt tysta hjälmarna är Schuberth, men de sluter tätt mot halsen och jag kände mig lite kvävd. Lider nog av klaustrofobi tror jag ..
Jag har 2 Arai, en Chaser som e bullrig som FASIKEN, och en Condor, som är förhållandevist tyst (obs, jämfört med Chasern), eftersom den har så mycket mindre ventilationshål, och dessutom en mindre öppning som man kör skallen igenom. Detta gör att det blir lite trångt, men jag upplever det som en stor del av anledningen till brus-sänkningen.

Så vad vill jag ha sagt ? Jo, köp schuberth om du vill ha en tyst hjälm. Ful, men tyst.
Annars, titta på detaljer som: Visirmekanism (lock över visiremekanism betyder buller - Arai), ventilation (ju mer, desto bullrigare), hakskydd (dämpar buller), hjälmens öppning (bredare betyder mer buller).

Hur var Uvex hjälmen ? Jag börjar bli sugen på en sån där GT500 med variotronic visir.
Hur var inredningen? Jämför gärna med Arai om du har ägt nån.

Kolla www.helmetcity.co.uk eller http://shop.motorcyclenews.com/Helmets__and__Accessories/Helmets/Helmets/Record_1/ListProducts.aspx

Tack för svaret...
ang uvex, min 750carbon tycker jag känns lite fattig inväntigt. Inte ligga fyllig o fluffig att ha på sig som min shark. Enda pluset är att den väger 1050g. Annars så är den rätt bullrig kan bero på att den är är dåligt stoppad och har rätt stora luftintag...Jo en sak till som är bra, den immar ALDRIG igen. Har inte hänt hittills iallafall.

Kolla upp NZI Vitesse också!

Hade nzi vittesse innan min HJC, måste bara säga att det är ljusår imellan... En annan irriterande sak var att visiren var nästan dubbelt så dyra som till HJC, dessutom släppte spegelvisiret färg när en smashad fluga hade suttit fast mer än en dag....

Någon som har erfarenhet från denna hjälm är det något att ha.
MARUSHIN RS2
www.mcdelen.com/sport/marushin-c-287-1.aspx

Jag testade årets modell av Marushin (RS2) på hojmässan i början av året. Min kompis skrattade åt mig då jag inte svarade när hon pratade med mig, jag hörde henne nämligen inte. Så sedemera fick det bli en sån hjälm.

Jag har nu använt den uppåt 100 mil och visst är den tystare än min AGV S-4 jag körde med innan, men inte under fartvind.
Jag har aldrig varit med om att det kan vina och tjuta så mycket om en hjälm! De har helt klart inte (ljud-)testat hjälmen i vindtunnel, jag tror nämligen det är plupparna (luftintag) ovanpå som åstadkommer ljuden.

Jag MÅSTE köra med öronproppar om jag inte vill ha smärre tinitus efter varje repa.:(

Edit: Vill lägga till att jag redan innan utprovning bestämt mig för en så lätt hjälm som möjligt. Krockade i höstas och åkte på hjärnskakning, ville minimera risken för det utifall olyckan var framme iår igen. Man har ju inte tjurnacke precis...

Last edited:
Jag har nu använt den uppåt 100 mil och visst är den tystare än min AGV S-4 jag körde med innan, men inte under fartvind.
Jag har aldrig varit med om att det kan vina och tjuta så mycket om en hjälm! De har helt klart inte (ljud-)testat hjälmen i vindtunnel, jag tror nämligen det är plupparna (luftintag) ovanpå som åstadkommer ljuden.

Jag MÅSTE köra med öronproppar om jag inte vill ha smärre tinitus efter varje repa.:(

Justerat visiret? Har inte kollat på de hjälmarna men har fått justera på de flesta hjälmar jag köpt. Ibland om jag bytt ut visiret. Jag kör uteslutande Shoei då inget hittills fungerat bättre på utväxten mellan axlarna.

Det måste ligga an och täta ordentligt annars viner och visslar det rejält. Någon skillnad med glipa i visiret? Justerar du för mkt får du inte igen det, mindre risk att göra fel på det alltså. Du får testa då det ser lite olika ut från märke till märke.

Mest avgörande är dock skallform och hur mycket luft som kryper upp vid ffa nacken. Testa t ex Halvarssons nackkrage som går att peta upp lite. När jag testat såväl Arai, (som satt och kändes helt perfa), uppstod ett tordön vid färd samtidigt som hjälmen ville lyfta. Smärre strypkänsla då enbart hakbandet höll den kvar på skallen, satt ändå extremt tight. Nolan är ett annat skräckexempel. Nämner det för fenomenet då dessa utmärkta hjälmar passar perfekt för någon annans skalle, någon som absolut inte kan ha t ex Shoei. Hittills har jag fått prova hjälm under färd innan köp men det verkar bli svårare. De kan ha egenskaper man inte kan prova sig till utom vi färd....

Pilla nu på justeringarna och se om något ändras....helst till det bättre.

Själv har jag lagt ner att försöka hitta en hjälm som är tyst, köper den som sitter bäst på knoppen och kör med proppar. Går ändå inte hitta någon hjälm som kan mäta sig med proppar tyvärr.

Skall jag bara till jobbet (läs max 70-80kmh) så struntar jag i propparna, det är ju vinden som dödar mina öron i alla fall.

Det måste ligga an och täta ordentligt annars viner och visslar det rejält. Någon skillnad med glipa i visiret? Pilla nu på justeringarna och se om något ändras....helst till det bättre.

Jomenvisst är det en rejäl glipa där! Vänster sida i överkant. Kan jag skriva utan att ens gå och kolla på'n först. Tänkt fixa det men inte kommit längre än tanken.
Inte tänkt på att det kunde ställa till det så. Tyckte vinandet låter som det kommer från längre upp på hjälmen.
Ska absolut justera "vindrutan". Tack för sparken i baken!:tummenupp

Jomenvisst är det en rejäl glipa där! Vänster sida i överkant. Kan jag skriva utan att ens gå och kolla på'n först. Tänkt fixa det men inte kommit längre än tanken.
Inte tänkt på att det kunde ställa till det så. Tyckte vinandet låter som det kommer från längre upp på hjälmen.
Ska absolut justera "vindrutan". Tack för sparken i baken!:tummenupp

Edit; Tog bort tramset och såg vad jag borde kommentera.

Med glipa menade jag att du skulle testa att köra med visiret lite öppet och jämföra. Om du redan vet att att det glappar mellan visir och hjälm är det bara att börja justera. Kvarstår problemet så sätt tape över ventilationen uppe och testa. Förutsätter att du får luft ändå....

Min hjälm är nog inte exceptionellt tyst men passformen gör att det blir. Ingen skillnad med proppar och jag har testat under mååånga mil. Upplever att det påverkar mycket vad jag har om halsen, förmodligen handlar det om turbulenser. Balaklava dämpar och håller hjälmen fräsch(are).

Lycka till.

Last edited:
ang uvex, min 750carbon
Jo en sak till som är bra, den immar ALDRIG igen. Har inte hänt hittills iallafall.
Grattis !
Det förklarar varför du inte hade bra sikt med bland kraven på din nästa hjälm. Du tog bra sikt som självklart.
Bra sikt är inte nått självklart. :huvet

Har testat en del olika hjälmar och efter förra "hjälmtestar-rundan" var det en vinnare som stod självklar. HJC R-PHA 10.. Herregud! Maken till bekvämare och mer påkostad hjälm finns helt enkelt inte. Efter att ha slitit av och på säkert ett 40-tal hjälmar hela dagen (däribland inkluderat Shoeis, Airoh's, Arai, Marushin, Schuberths och KBC's värstingmodeller) så var det som att glida i ett par sidenkallingar jämfört med att ha kalsonger av svinto.

Detta handlade inte endast om att "formen" var rätt för mitt huvud utan mycket om materialet, vikten och känslan i hjälmen. Passar denna hjälm ditt huvud så är den en garanterad vinnare! Grymt låg vikt, pinlock, extra visir, tramsigt bekväm och dessutom snygg! Riktigt grym hjälm... :yoparty

HJC-R-PHA-10-Club.jpg

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...