Köpråd Harley?

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Är det inte samma twincam 88 cui i alla Harleys med den motorn? :va Skulle en dyna och en softail med TC88 ha egna varianter av motorn menar du?

Det var längesen Twin Cam 88 användes. Twin Cam 103 A sitter nu mera i Dyna familjen och de är gummimonterade utan balansaxlar. Twin Cam 103 B sitter i Softail och har balansaxlar. CVO modellerna är på 110 kubiktum.
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Aldrig varit inne på Kromslädar innan, men fick ett infall att testa o nu är jag mer än lovligt sugen...

Vafan tänker ni, han sitter på en sprillans s1000xr och skriver att han vill byta ner sig till en kormsläde :dummer men det ligger faktiskt lite logik i påståendet. Känner ett behov att behålla kortet och varför inte livet i några år till...ljudet på kromslädarna är fantastiskt och det är faktiskt behagligt att puttra runt i 70-90 med frugan på pallen med en harley. ( det är fan INTE kul med min s1000xr, den vill bara ge maxgas o quickshiftas i 0-100 på tre sekunder :yoparty )

Så kommer vi till en sak som jag faktiskt stör mig på när det gäller min fantastiska tyska maskin...den är dyr att försäkra!! 11500/år helförsäkring IF (märkes), en harley kostar mindre än hälften...

Och så till det sista jag gillar fan "rocker" stilen som HD lyckats bygga upp kring sitt varumärke det är fan en helt annan grej att glida runt stan med frugan bak på en sjysst HD än med BMW:n (alltså varför är det bara gubbar i reflexväst o korvätarhjälm på bmw träffarna?)

Så nu går jag o försöker bestämma mig för vilken släde det skall bli, och om jag skall byta denna eller nästa säsong (eller kanske tom vänta ännu längre!!), just nu står det mellan Nightrod Special och Softail Breakout ....
View attachment 431585View attachment 431586
Drömmen hade väl varit Breakout i CVO utförande ( customiserad från fabrik och byggd av EN o samma montör ) men plånboken sätter stop för den...
View attachment 431587

Äger själv en night train från 2006. Gillar den skarpt men om jag skulle köpa ny hoj nu idag så skulle jag lätt köpa en breakout och sen byta ut lite grejer på den för att få den så där som jag vill ha den :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det var längesen Twin Cam 88 användes. Twin Cam 103 A sitter nu mera i Dyna familjen och de är gummimonterade utan balansaxlar. Twin Cam 103 B sitter i Softail och har balansaxlar. CVO modellerna är på 110 kubiktum.

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag! :) Tack för uträtandet av frågetecknen :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
TC typ A (gummiupphängd) och B gäller även äldre TC. Men det förstod du säkert.
Typ A kännetecknas även av att växellåda, motor och oljetank bildar en (gummiupphängd) enhet. Härav har tex inte dyna med denna motor ngn separat oljetank av plåt, till skillnad från de modeller som har TC typ B med balansaxlar. Så det är på oljearrangemanget lätt att se om man har en TC typ A eller B framför sig.
 
Last edited:

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Twin Cam 88 ersatte Evolution motorn 1999 som i sin tur ersatte Shovelhead 1984. Twin Cam 96 kom 2007 och Twin Cam 103 2010 i vissa modeller. I min Fat Bob 2013 sitter det en Twin Cam 103 och det var första årsmodellen med den motorn i Europa. Twin Cam 110 finns sedan 2012 i Screamin' Eagle/CVO modellerna.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
fasen , råkade bli en beställning på en gris igår ... så jag får sälla mig till fötterna framåt åkarna

men ingen HD :tungan

1700 kubiks paralelltwin , vettiga bromsar , fötterna framåt men inte jättemycket och ett sjukt ballt utseende :yoparty .... inte en kromad grejj på hela hojjen heller
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
fasen , råkade bli en beställning på en gris igår ... så jag får sälla mig till fötterna framåt åkarna

men ingen HD :tungan

1700 kubiks paralelltwin , vettiga bromsar , fötterna framåt men inte jättemycket och ett sjukt ballt utseende :yoparty .... inte en kromad grejj på hela hojjen heller

Vad blev det då????:)
 

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Ort
säffle
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Nej fan paralelltwin! Läste inte ordentligt första gången..

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Blidde en Trajja Nightstorm , dom hadde sjukt bra pris på dom å fick rejält i inbyte för MV'n (Hojcenter är grymma :tummenupp )

Har funderat ett tag på att köpa nått klunsigare som man kan soffta istäället för att bomba ... Diavel var på tapeten men så fick jag upp ögonen på denna , erbjudandet gick inte att motstå

(inte min hoj men samma lika...min kommer om nån vecka eller nått)

Triumph-Thunderbird-Nightstorm-6581b.jpg
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jävlar... såg att bakdämparna är blanka .... plastidipp :hihi

kan tillägga att jag inte ens provkört en sån pjäs .... men dealade lite med säljaren så det går nog att lösa om jag blir besviken efter ett par mil , vilket han garanterade att jag inte skulle bli , dom är tydligen väldigt roliga för att vara en gris på 340kg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag visste fan inte ens att man gjorde så stora paralleltwinnar, trodde först du hade skrivit fel och menade en Yamaha warrior :hihi den var riktigt fet, grattis! :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
jävlar... såg att bakdämparna är blanka .... plastidipp :hihi kan tillägga att jag inte ens provkört en sån pjäs .... men dealade lite med säljaren så det går nog att lösa om jag blir besviken efter ett par mil , vilket han garanterade att jag inte skulle bli , dom är tydligen väldigt roliga för att vara en gris på 340kg
Du blir nog inte besviken. Har testat en Thunderbird Storm 1700 en kortare sträcka på krokiga småvägar. Stor och biffig när den står still. Men lättkörd och lättsvängd när den rullar. Gör absolut inte bort sig på en krokig 70-väg. Fint vrid och gott ljud.

Kändes en tydlig skillnad på de två "thunderbirdarna" jag testade. Dels en naken Storm (1700), dels en mer utrustad/nedlastad Thunderbird LT 1600 (med vindruta, fotplattor, sissy bar och så'nt...)
Tydlig skillnad i upplevelsen. I det ena fallet (1700) ville man gasa mer och köra hårdare, i det andra (1600) var känslan mer åt glidarhållet. Skickligt av produktutvecklarna att åstadkomma så olika karaktärer med i princip samma grundmaterial.
 
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Du blir nog inte besviken. Har testat en Thunderbird Storm 1700 en kortare sträcka på krokiga småvägar. Stor och biffig när den står still. Men lättkörd och lättsvängd när den rullar. Gör absolut inte bort sig på en krokig 70-väg. Fint vrid och gott ljud.

Kändes en tydlig skillnad på de två "thunderbirdarna" jag testade. Dels en naken Storm (1700), dels en mer utrustad/nedlastad Thunderbird LT 1600 (med vindruta, fotplattor, sissy bar och så'nt...)
Tydlig skillnad i upplevelsen. I det ena fallet (1700) ville man gasa mer och köra hårdare, i det andra (1600) var känslan mer åt glidarhållet. Skickligt av produktutvecklarna att åstadkomma så olika karaktärer med i princip samma grundmaterial.

Var lite så han berskrev det oxå .... ska bli skitkul å pröva , kanske blir en långkeeper av denna :)
samt lär boka upp mig på en Knix å testa ... måste ju grinda ner fotpinnarna
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top