köpråd,GSXR600 vs R6(vs cbr600rr)

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Nu när priserna börjar gå ner efter sommaren börjar det bli dags att skaffa hoj, (förstahoj)
Valet står mellan
gsxr600 -01 och r6 -00/01/02
Har även kollat en del på cbr600rr -03
men vet inte om det är värt att lägga 15tusen till :confused:

Någon som kört gsxr,r6,cbr rr, och kan säga något om
dom?
Vilken skulle du valt?

Hojen kommer troligtvis impoteras från tyskland.
prisex.(mobile.de)
GSXR 600 01 930mil slipon 47 000
GSXR 600 01 720mil 53 000

R6 00 1200mil 51 000
R6 02 500mil 59 000

CBR600rr 03 250mil 65 000
CBR600rr 03 470mil 72 000

Sortera bort R6 direkt. Den är en ömtålig, märklig best, som dessutom är rätt ful.

GSX-R:en låter makalöst skönt under tanken, bara det gör den åtråvärd.

Fast ska du ha någon hoj, så är det CBR600RR... Den är otroligt fantastisk. Köp den, den är värd de extra pengarna. Lättkörd, grymt chassi, varvvillig motor. Åsså är det en Honda.

Och ja, jag har kört dem allihop.

Mattias, nu har du väl ändå glömt hjärnan någonstans. Att R6 skulle vara ömtålig? Icke! Av alla jag känner som kör R6, både på gata och på bana, så är det väldigt få som har haft några hållbarhetsproblem.

Att tycka att den är ful är du nog tämligen ensam om.

Och slutligen, vad menar du med "märklig best"?

Jag borde inte vara ensam om att tycka att den är ful. Till och med du måste erkänna att både Suzukin och Hondan är snyggare. Skitsamma, Hondan är den bästa hojen av de han räknar upp, R6 är den sämsta. Tycker jag.

Dagens moraltant:

Tycker inte någon av dessa lämpar sig särskilt bra som första hoj! Däremot när man har lite erfarenhet kan man satsa på en "värsting"! :slicka

R6an FUL?????????????????????

Har du glömt linser/Glasögon? (Mattias)

Jag tycker det e en mycket bra och rolig hoj! Men det e ju jag alla har ju sina åsikter :)

Har bara haft två av dessa maskinerna dock inte av de årsmodellerna du pratar om.

cbr600
En riktigt trevlig maskin som fungerar överallt. Du sitter som en kung, går bra, lättkörd & väldigt pålitlig.
Bästa allround köp.

Gsxr600
Du sitter illa, inbyggt rassel från motorn, trött som fan på låga varv.

Men vill du köra aktivt så är den alldeles alldeles underbar :fakta

Jag har bara kört R6 an , En mycket trevligt maskin , ok lite slö på låga varv men den är ju till för att gasas med.. Snygg som fasen också..
Jag tyckte tilloch med att den var mer lättkörd än min förra sv..Pga det styvare chassit antar jag.
Bra köp!

Mattias skrev:
Sortera bort R6 direkt. Den är en ömtålig, märklig best, som dessutom är rätt ful.

Ful? Visst, samken är som baken... men ömtålig?? baserat på vad?? Aldrig hört att r6:an har några inbyggda fel som tex kamkedjesträckare på vissa hondor... :slicka Sen har ju yamaha 1000 mila intervaller på service och honda 600 mil, (vet inte vad gsxr har)...tyder väl på att hondan är mer ömtålig än r6an och behöver pysslas om titt som tätt! :fakta

Otee skrev:
...Gsxr600
Du sitter illa, inbyggt rassel från motorn, trött som fan på låga varv.

Men vill du köra aktivt så är den alldeles alldeles underbar :fakta
Jag sitter bra på min (efter att ha flyttat tillbaka fotpinnarna ett par cm) och den rassalr heller inte från motorn. Sen tycker jag inte att den är trött på låga varv. Den drar rent från 60 till över 250 på sexans växel. Men du menar kanske den förra generationen?

Mattias: nu får du ändå kamma dig. Ärrsexan är söt som en gymnasieflicka :fakta

Var det några barnsjukdomar på gsxr600 01:a?

Såg motorjournalen tidigare idag,där dom sa att
cbr600rr inte är något för långa personer.
Jag är 188cm..Någon som kört den eller någon annan av hojarna
som är runt 188cm lång ?

t-quick skrev:
Var det några barnsjukdomar på gsxr600 01:a?

Såg motorjournalen tidigare idag,där dom sa att
cbr600rr inte är något för långa personer.
som är runt 188cm lång ?
Det finns några kända fel på modellen men inga direkta barnjukdomar. Bland felen kan nämnas att oljetryckslampan kan tändas utan anledning (enkelt åtgärdat) och att bakaxelns passning i svingen inte är så bra (märks endast vid däcksbyte). Helt bekymmersfria alltså.

Jag är 180 lång.

Har kört båda, dock suzukin av modellen tidigare.
Där tycker jag det är en otrolig skillnad, R6:an är BRA mycket smidigare, man sitter mer "på" hojen, och körställningen är mycket bättre, främst p.g.a. suzukins ENORMA tank (åtminstonde i längd).
Tycker på det hela taget att man har bättre kontroll på R6:an rent allmänt, detta är min personliga åsikt, sedan är säkert 01 suzukin förbättrad ordentligt .

Suzukin gillar ja bäst.. Gämför klart med en cbr från 95..
Men ska man stunta mycket så e det bättre med en gammal
hoj som det inte gör så mycket om man pajjar..

Bingo skrev:
Jag sitter bra på min (efter att ha flyttat tillbaka fotpinnarna ett par cm) och den rassalr heller inte från motorn. Sen tycker jag inte att den är trött på låga varv. Den drar rent från 60 till över 250 på sexans växel. Men du menar kanske den förra generationen?

Mattias: nu får du ändå kamma dig. Ärrsexan är söt som en gymnasieflicka :fakta

-98 båda två. Flytta tillbaka fotpinnarna är ingen dum tanke för att öka komforten lite.
Men roligare hoj i denna prisklassen får man leta efter tycker jag.

Har kört alla dessa hojar på bana så för vanlig gatåkning vet jag inte men iaf.

R6an har fin motor, Man får ta i för att bromsa, lite osmidig växellåda.

Gsxren har lite tråkig motor (varvar men det händer inget), stor tank, bromsarna svampar efter lite aktiv körning, oskön sittställning fast den funkar bra på bana samt bakdämparen känns som den inte räcker till på just bana.

Cbren -03 har ett lite klen mellan register men annars har den ett skarpt och fint chassi, har inget annat att klaga på.

Detta är vad jag tycker, fast jag är ju bara en långsam amatör.

t-quick skrev:

som är runt 188cm lång ?

Jag är 189 cm och sitter kanon på r6-an... Körde 35 mil i sträck för några veckor sen(några pauser så klart).. Inga problem för armarna iallfall.. därimot lite träsmak i röven

Kollar du tester så har R6 snabbaste varvtid, medan flest är snabbast med gixxern, så du är det troligtvis oxå, sen är den inte lika vanlig som R6 och låter jävligt skönt, jag hade tagit gixxern.

mvh

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back