Köpråd Grusbus/Motard

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Trajja
Hej på er allihop!
Vart ett tag sedan man skrev här nu :)
Nytaget hojkort har man men helt hojlös för tillfället så behöver lite stöd från er kunniga nu!
Har tidigare kört cross (250 4t) och drz 400sm och kör väl ganska 50/50 asfalt grus.
Vill även kunna köra lite lätt enduro.
Har för tillfället 2 ganska intressanta cyklar i samma prisklass som jag kollat in. En KTM 660 samt Honda XR650.
Hondan med både Motard samt offroad hjul.
Kommer inte köra så extremt mycket utan det blir nån timma då och då efter jobbet och helger så kanske inte borde vara så känslig ang. service?
Tänker kanske då 525 exc osv.
Har visserligen inget jässesug efter att behöva serva va 5:e timma men med mitt schema blir de ganska sällan ändå.
Annars får jag bra vibbar av Hondan men får också känslan av att ktm:en har ljusår vassare fjädring för gatbruk?
Hur funkar det att slå på offroadhjul på ktm:en som man sett vissa har till på blocket ?
Vill även kunna sladda runt i snön nu i vinter så blir det ktm 660 blir det direkt extrakostnaden att hitta offroadhjul osv.
1000 tankar just nu hade velat brappa runt redan till helgen! :(
Så vad tror ni gott folk?

Mvh

Sjukligt dött här :4skrika
Frågar väl på ändå!
Hur bra funkar det med offroadhjul på en 660?
Hade det vart bättre att köpa 625 och montera motardhjul på den?
En lc4 med en 1400 välskötta mil måste la vara ett lugnt inköp ?
Har tittat på både en 660 och en 625 sxc nämligen!
Båda originalare och verkar välskötta men utan motpartens hjul så att säga.

Sjukligt dött här :4skrika
Frågar väl på ändå!
Hur bra funkar det med offroadhjul på en 660?
Hade det vart bättre att köpa 625 och montera motardhjul på den?
En lc4 med en 1400 välskötta mil måste la vara ett lugnt inköp ?
Har tittat på både en 660 och en 625 sxc nämligen!
Båda originalare och verkar välskötta men utan motpartens hjul så att säga.
Lika lätt/svårt att montera offroadhjul som motardhjul på båda.
Båda ktm:erna kan du köra med i vinter och på sommarn, så i princip är det bara att välja om du vill ha elstart eller inte samt om du vill leta motard- eller offroadfälgar :)

jag tror verkligen det. Tycker motorn har en underbar gång med ganska gött vrid och jag personligen sitter perfekt på den! Vart o provsatte 690 enduron på claessons och jag uppfattade denna som mycket smidigare efter det lilla test. Ska dra dit och provköra den någon dag bara för skojs skull :)

jag tror verkligen det. Tycker motorn har en underbar gång med ganska gött vrid och jag personligen sitter perfekt på den! Vart o provsatte 690 enduron på claessons och jag uppfattade denna som mycket smidigare efter det lilla test. Ska dra dit och provköra den någon dag bara för skojs skull :)
Jag har inte kört så mycket XR 650 nu, men en del har det blivit. 690 är MYCKET smidigare. Jag tycker 690 känns mer som en riktig endurohoj i viktfördelningen då framhjulet är väldigt lätt. Medans XR 650 upplevs som tyngre och bredare, lite åt xt660 hållet.

Jag har inte kört så mycket XR 650 nu, men en del har det blivit. 690 är MYCKET smidigare. Jag tycker 690 känns mer som en riktig endurohoj i viktfördelningen då framhjulet är väldigt lätt. Medans XR 650 upplevs som tyngre och bredare, lite åt xt660 hållet.

skulle våga påstå raka motsatsen att i brötiga partier typ skoterled/skog är xren smidigare ktmens svängradie där är ett skämt .

går rent av i tankar att byta 690:n mot nåt mer endurobetonat typ en husa 570 för elstarten är det största pluset för 690 mot xr när xren surat ner sig i nåt surhål

625 är mer enduro än 690 speciellt vanliga 690 med kortare fjädringsväg
xren är både lättare på vågen och hanterligare i brötpartier typ bilden jag har

kört xr snart 5år och 690 sen maj -10 så lite o jämföra med har jag

Last edited:
Personligen så brukar jag inte behöva vända så ofta så jag lider inte speciellt av den dåliga svängradien. Har inte märkt av den alls under normal körning. Sen kan jag väl hålla med om att motorn inte lämpar sig för skoterled/skog med originalmappen. Men fixar man det så går det hur bra som helst.

Vad väger en 650 samt en 690? Samt är det vikt på hojarna med allt original eller vad är fixat? Jag tycker ändå en 650 känns tyngre än 690 när man kör de båda hojarna.. Sen att 690 kanske väger 5kg mer när man ska lyfta den ur ett surhål är inget jag stör mig på ändå..
skulle våga påstå raka motsatsen att i brötiga partier typ skoterled/skog är xren smidigare ktmens svängradie där är ett skämt .

går rent av i tankar att byta 690:n mot nåt mer endurobetonat typ en husa 570 för elstarten är det största pluset för 690 mot xr när xren surat ner sig i nåt surhål

xren är både lättare på vågen och hanterligare i brötpartier typ bilden jag har

kört xr snart 5år och 690 sen maj -10 så lite o jämföra med har jag

Last edited:
Personligen så brukar jag inte behöva vända så ofta så jag lider inte speciellt av den dåliga svängradien. Har inte märkt av den alls under normal körning. Sen kan jag väl hålla med om att motorn inte lämpar sig för skoterled/skog med originalmappen. Men fixar man det så går det hur bra som helst.

Vad väger en 650 samt en 690? Samt är det vikt på hojarna med allt original eller vad är fixat? Jag tycker ändå en 650 känns tyngre än 690 när man kör de båda hojarna..

xren är mer framtung ,tanken är det som gör den känns bredare ,tror xren vägde in på 132 kg med clarke 16l tank men då sitter akra helsystem på samt bakram under skärm och allt onödigt strippat ska kolla så jag inte luras, tror 690 väger 149 fulltankad orginal så med systemet på gissningsvis 6-7 kg mindre .

i steniga partier behövs lite styrutslag för o komma runt större sten har du inget problem på såna ställen kör du nog inte på såna.

650n har högkompskolv steg 2 kam tm40:a samt lite puts i toppen ,
690n har slipon med mappning rallyfilter i burken utan lock chassimässigt är båda inställda för mig med styrhöjare styrdämpare osv samt fjädring justerad med häng osv.

ingen är en dålig cykel men när du jämför xren med xt660 och skriver att 690n är mer lik en riktig enduro då är du ute och cyklar riktigt .
min åsikt men smaken är ju som baken.
6:e växeln vid högfartsmisk på ren grus samt elstarten ser jag själv som största plusen

Last edited:
Kul att tråden fick lite liv i sig.. Bättre sent än aldrig! :tummenupp
Har vart runt med den en ca 30 mil nu och stormtrivs :)
Blir bara roligare och roligare ju mer rövsvedan lägger sig och kick-tekniken infinner sig.
Ska bli spännande att få på offroad-hjulen och dra ut i skogarna!
Finns det något ställe där man kan hitta lite olika damasker till framgaffeln ?

Kul att tråden fick lite liv i sig.. Bättre sent än aldrig! :tummenupp
Har vart runt med den en ca 30 mil nu och stormtrivs :)
Blir bara roligare och roligare ju mer rövsvedan lägger sig och kick-tekniken infinner sig.
Ska bli spännande att få på offroad-hjulen och dra ut i skogarna!
Finns det något ställe där man kan hitta lite olika damasker till framgaffeln ?

Det går nog att trä på några universalhistorier. Jag har några i neopren, funkar bra.

Hur ser hojen ut i övrigt? Är sidokåpan borrad och har avgasröret fritt blås?

Bra att du är nöjd, är ju ett av dom två rätta märkena (honda och suzuki) du valde :tummenupp

Lelles har lite damasker, finns säkert nån som passar :) Biltema har billiga mera "strumplika" damasker om du vill slippa gummisaker :)

Ok ska kolla upp detta lite närmre.. Strumplika låter ju minst sagt spännande!
Tänkte hitta ett gäng gula bara för att.
Hojen ser ganska standard ut förrutom barkbusters då. Riktigt schyssta Dallara fälgar me såklart:)
Kåpan är orörd det enda vad jag vet som är gjort med hojen är hrc insatsen och ombestyckad gasare.

Edit:Hade förresten en Suzuki DRZ sm innan mycket nöjd med den också!

Edit#2: Hittade en bild på datorn. Kunde inte lägga upp den här så skapade garage bild :)

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...