Köpråd FJR1300

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Hej där allesammans
Sitter hemma med lite beslutsångest och behöver lite tips och råd :)

Jag tog körkortet förra året och har för tillfället en gammal TDM850 som är ganska sliten. Bestämt mig för att byta ut den mot en modernare hoj som har insprut+ABS.
Krav förutom insprut+ABS är packmöjligheter samt en upprätt körställning som passar mig på 192 cm.
Budget är såklart så lågt som möjligt utan att det är en skräphoj, hehe.

De modeller jag främst kollat på är FJR1300 och Varadero XL1000.
Provkörde en Varadero (med förhöjd ruta visserligen) och den fick jag hjärnskakning av på motorvägen, en himla turbulens. Sen har det inte varit några med Varadero i mitt område så har haft svårt att provköra...

Istället har det blivit mest FJR då det funnits några i området. Provkörde denna idag och var mycket nära på att slå till: https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_FJR1300A_ABS_ELit_MC_Goteborg_84089366.htm?ca=15&w=3
Kändes helt underbar, och tusen gånger modernare än min nuvarande. Men det är ganska mycket pengar för mig i perspektiv till att TDM:en kostade 12k.

Kan ni ge mig lite tips och råd? Den verkar prisvärd, finns inte så många i den årsmodellen för det priset. Servad var 1000e mil osv
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en FJR 2013 och sålde den 2017, en 01'a som jag körde till Bodö ToR och Bottenviken runt bland annat. Jag stormtrivdes med den, det gick att packa massvis, och det var ingen våldsam skillnad mellan att köra den naken eller med tankväska, sidoväskor och frugan bakpå :tummenupp

Jag är 193, och hade aldrig några turbulensproblem. Jag hade alltid rutan längst ner, det blir väldigt mycket permobil över det hela om man har den mer uppskjuten, den reser sig ju upp mer och mer lodrätt :huvet I regn kunde jag dock köra upp den en del, och då satt jag väldigt skyddad.

Jag har visserligen meckat mer lättmeckade hojar, att kolla ventilspelet var ingen höjdare tex, men å andra sidan, det är ju inget man gör speciellt ofta. Kardan är grymt smidigt, och den bara tuffar och går. Bakdämparen sög dock, den hade passerat bäst före med god marginal, inte helt ovanligt heller. Jag böt till en Wilbers-dämpare bak och Wilbers-fjädrar i gaffeln, och det gjorde stor skillnad.

Nackdelar? Ptja, den är ju stor och väger en del, och är kanske inte det smidigaste du kan hitta om du ska lanesplitta på Essingeleden en fredageftermiddag. Men väskorna gör den inte speciellt mycket bredare, och dom är extremt bra integrerade, och väldigt aerodynamiska, men dom är mindre än man tror på insidan. Femväxlad låda är obekvämt i början, men man vänjer sig. Tyngdpunkten är ganska hög, men det är inget man egentligen lider av när man kör, du kanske inte grusbusar med den helt ostraffat, men någon mil grusväg här och var är inga problem. Batteriet, iaf på min, satt också väldigt dumt till, uppe till höger bredvid gaffeln.

Är planen ett toura en del, och lite inspirerade turer på snäppet större vägar än gokart-banor så är det en klockren hoj :tummenupp

Här hittar du massor med info, även om det var ett tag sen den uppdaterades: http://fjr1300.info
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Jag köpte en FJR 2013 och sålde den 2017, en 01'a som jag körde till Bodö ToR och Bottenviken runt bland annat. Jag stormtrivdes med den, det gick att packa massvis, och det var ingen våldsam skillnad mellan att köra den naken eller med tankväska, sidoväskor och frugan bakpå :tummenupp

Jag är 193, och hade aldrig några turbulensproblem. Jag hade alltid rutan längst ner, det blir väldigt mycket permobil över det hela om man har den mer uppskjuten, den reser sig ju upp mer och mer lodrätt :huvet I regn kunde jag dock köra upp den en del, och då satt jag väldigt skyddad.

Jag har visserligen meckat mer lättmeckade hojar, att kolla ventilspelet var ingen höjdare tex, men å andra sidan, det är ju inget man gör speciellt ofta. Kardan är grymt smidigt, och den bara tuffar och går. Bakdämparen sög dock, den hade passerat bäst före med god marginal, inte helt ovanligt heller. Jag böt till en Wilbers-dämpare bak och Wilbers-fjädrar i gaffeln, och det gjorde stor skillnad.

Nackdelar? Ptja, den är ju stor och väger en del, och är kanske inte det smidigaste du kan hitta om du ska lanesplitta på Essingeleden en fredageftermiddag. Men väskorna gör den inte speciellt mycket bredare, och dom är extremt bra integrerade, och väldigt aerodynamiska, men dom är mindre än man tror på insidan. Femväxlad låda är obekvämt i början, men man vänjer sig. Tyngdpunkten är ganska hög, men det är inget man egentligen lider av när man kör, du kanske inte grusbusar med den helt ostraffat, men någon mil grusväg här och var är inga problem. Batteriet, iaf på min, satt också väldigt dumt till, uppe till höger bredvid gaffeln.

Är planen ett toura en del, och lite inspirerade turer på snäppet större vägar än gokart-banor så är det en klockren hoj :tummenupp

Här hittar du massor med info, även om det var ett tag sen den uppdaterades: http://fjr1300.info

Tack för svaret! Ja det var helt klart lägsta läget som gällde på rutan, det kanske är det man får köra på isåfall :)
Den som jag funderar att köpa imorgon har ju gått 7600, så jag misstänker att den bör ha en service vid 8000 mil där ventilspelet kollas? Hoppas det är något man kan göra själv i så fall.

Funderar starkt på att slå till imorgon, får sova på saken antar jag!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för svaret! Ja det var helt klart lägsta läget som gällde på rutan, det kanske är det man får köra på isåfall :)
Den som jag funderar att köpa imorgon har ju gått 7600, så jag misstänker att den bör ha en service vid 8000 mil där ventilspelet kollas? Hoppas det är något man kan göra själv i så fall.

Funderar starkt på att slå till imorgon, får sova på saken antar jag!
Ventilspelet ska kollas var 4000e mil, 0,15-0,22 på insug och 0,18-0,25 på avgas, lite pyssel, men helt klart görbart.

Grattis till en grymt trevlig hoj :tummenupp
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Liten minibump.

Även jag går i tankarna att köpa en FJR. Siktat in mig på årsm. 16-21 då den fick 6-växlad låda och fler uppdateringar. BMWn ska säljas då jag inte kommer i närheten av att nyttja dess potential och alla långdistansturer blivit inställda 2 år i rad nu. Är även sugen på att återgå till rad4 och behålla kardandriften.
Provsuttit en FJR på firma och tanken är att provköra en vid tillfälle. Till er som har ägt eller äger en FJR.
Vad kostade den er att hålla i drift per år? Försäkring är ju pffft för det är så personligt men jag tänker service, slitagedelar mm. Äter den framdäck som en del skriver? Hur är bränsleekonomin?
Sista frågan är om man ska nöja sig med en A eller gå på AE / ES modellerna?

Tack för hjälpen! =)

// D
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ingen som kör FJR längre... Snyft. :confused: :cry:??
 

Miha

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Yamaha XT660Z Tenere 2013
Jag köpte en FJR från 2016 idag och den var rätt trevlig att köra hem när jag kom in på mindre vägar. Tyckte den kändes rätt mycket som en sporthoj.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en FJR från 2016 idag och den var rätt trevlig att köra hem när jag kom in på mindre vägar. Tyckte den kändes rätt mycket som en sporthoj.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
För den storleken så är den förvånansvärt lättsvängd, ja. Man märker mest av storleken när man ska böka runt den för hand, tex bakåt och uppför på grus...
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top