Köpråd...finns den "bekväma" racern?

Persimper

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Hoj
Kawasaki
Kommer snart att byta hoj och hade tänkt mig en sporthoj.

Jag är 181cm, 73kg och vill att hojen ska fungera bra på bana. Samtidigt vill jag inte känna mig som en 90-åring med värk i stora delar av kroppen efter en dag i sadeln om jag tar hojen en sväng ner i Europa och kör 100 mil per dag...

Därför har jag ett par frågor...

Vilken sporthoj är (relativt andra sporthojar) bekväm att köra långa sträckor på i motorvägsfart och ibland snabbare än så, samtidigt som den inte skäms för sig när det gäller bankörning heller?

Vilken hoj ska jag absolut undvika (som förmodligen kommer att ge mig 90-åringens värken i kroppen) efter ett par timmar på motorvägen?

När man köper begagnad sporthoj, vilka är de viktigaste punkterna att titta på för att minimera risken att köpa ett skrotobjekt?

När det gäller antalet körda mil på en begagnad hoj. Finns det några riktlinjer för hur långt en sporthoj "max får ha rullat" (dvs när det som köpare är dags att dra öronen åt sig) om serviceintervallerna har följts etc.?

Hoppas på lite tips och hjälp.

Bekväm hoj för mig är samtliga Fireblades konstigt nog - 954:an och alla 1000RR. Sitter bra på dessa hojar, och mer stoppning i sätet än de andra hojarna.

Jag är 186 cm - 89 kg

Last edited:
Budget?

Skulle instämma med ovanstående talare, samtliga Fireblades är bekväma hojar!
Hade en 96:a 919 & satt som en prins, (185 cm, 95 kg) hade den i 3 år, pendlade varje dag, långsemester med packning, & en del snabba turer på slingriga vägar, den klarade allt med bravur!
Dessutom har dom ett enormt "bagageutrymme" :tummenupp

Kollade på en 954:a -02 idag, satt faktiskt ännu bättre!

ZX9R är bekväm också.(dock ej lika skottsäkra som Hondorna..)

Servehistorik tycker jag är ett måste, serviceböckerna har en tendens att försvinna, men kvitton på större servicar är bra, speciellt om det handlar om ventiljusteringar etc....

Last edited:
Kika i mitt garage så hittar du en kanongo "sporthoj" som man kör långt på utan problem. Kanske inte specifikt gjord för bana men vissa tar ut dom även där (och piskar upp många andra har jag hört). Annars är väl busan att tänka på den med (aningens sportigare/aggresivare sittställning).

Är själv 183 cm och ca 73 kg.

Lycka till!

Jag har en yamaha Fzs 1000 Fazer -02.
Alla som provkört min hoj tycker den är väldigt bekväm.
Samma motor och bromsar som R1,an några hästar mindre och väghållningen är bra också.
Jag har varit på 3 st banåkningar i år blev omkörd 2 gånger men körde förbi många Ducati .
Det som drar ner lite är att fotpinnarna tar i en del men man får hänga desto mer.
Jag skall testa och justera fjädringen nästa bankörning.

Åkte ca 60 mil idag i ett sträck utan och klaga så jag tror nog Zx9r är hyffsat bekväm. Skitnöjd med komforten på den men jag har ju inget annat o jämföra med...:)

zx9r! jag tycker den är både sportis och bekväm kört 50 mil irad utan problem

Du kanske borde kika meråt åt touring-hållet, min vän.
Annars så provsitt, provsitt & provsitt. Eller provkör kanske är ett bättre ord. Jag som är lite längre(188cm) satt bra mycket bättre på en R1:a än Gixxern då jag har ganska långa ben. Men båda ger nog rätt ordentlig träsmak i asselet efter 100mil :gnissla

En sådan här kanske vore något

http://www.youtube.com/watch?v=fSVg3Gg4LmA

:tummenupp

edit: vet inte om den varit uppe förut... men saaatan vad han brappar duktigt med storhyndan :yoparty

Last edited:
GSX1000R -02 ger ont i knäna efter 15 mil, inget bra val för dig. CBR900RR -96 blir man trött i armarna av efter 25 mil men inte så farligt, helt ok. ZX9R -97 känns mer touring och den kan du nog sitta på hur länge som helst. 179 cm 70 kg.

Har sett att KTM RC8 får goda vitsord för körställningen i tester. Rymlig för långa förare. Dock lär väl sadeln vara en planka och fjädringen stenhård, som det ska vara mao.

RSV Mille

En Mille låter som den ultimata kombinationen. Väldigt bekväm (50 mil+ utan problem) och ett chassi som få slår på fingrarna.

Dina fysiska förutsättningar spelar stor roll. En del är byggda för sporthojar medans andra inte.
Ålder spelar roll också.
Är man 20 och vältränad så är det inte många hojar som är obekväma.:)

• Gilla
Reaktioner: SGM
Precis som föregående är inne på, den egna fysiken spelar stor roll. :)

...och hur man använder hojen, min ducce är en rullande sträckbänk på motorvägar, men får man åka krokiga 70-vägar kan jag hålla på en hel dag.

Nyare gixxers är rena touringsofforna, det är klart den minst obekväma sporthojen jag spakat hittills, med bladen och ninjan som 2:a.
Gammelmillen jag hade var inte dum heller, men den har som duccen samma problem - den smala tanken som inte ger det där naturliga stödet (men samtidigt sitter man mer i hojen i attackkörning) som en tjockare radfyretank ger.

Aprilia Falco är det du söker. I princip samma hoj som Millen fast i sporttouring-utförande. Med lite lull på så fungerar den ypperligt på bana också. Skicka pm om du är intresserad, har en till salu.

Har gjort denna resa när jag letade hoj sist och min R1 04 är lätt det bekvämaste jag kört hittils.

Kan tänka mig att den gammel zx9r är en bra kanditat om man vill ha gammelhoj annars.

Är 190cm och hade problem på alla tidigare 600 maskiner (zx6r och R6) bytte upp mig och nu kan jag tom åka längre motorväg utan att få totalkramp.

Som ovanstående talare säger är det mycket upp till en själv också, träna och stretcha samt att inte sitta och spänna sig när man är ute och bränner.

Lycka till!

Aprilia Falco är det du söker. I princip samma hoj som Millen fast i sporttouring-utförande. Med lite lull på så fungerar den ypperligt på bana också. Skicka pm om du är intresserad, har en till salu.

Håller fullständigt med förgående talare. Dessutom har du en mycket billigare försäkring än de utstuderande sporthojarna. Ta dig tid o prova. Jag har aldrig varit så nöjd med en hoj som min falco.

Själv körde jag 170 mil på 19 timmar med min S1000RR förra veckan, inga problem för mig :tummenupp

Jag tror det är svårt att ge tips till andra på vad som funkar att köra långt på - för min del funkar S1000RR klockrent, men jag är ju 164 stolta cm också :yoparty

En GSXR1000 -08 dock, så är min bakdel insomnad efter 30 mil/3 timmar. -09:an funkar bättre, men jag har inte sträckkört den så mycket.

Kan iofs vara svårt att få provköra en hoj 100 mil innan man köper :näsblod

Honda VFR inte värst på nått men bra på allt
och framförallt bekväm!

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti