Köpråd förstahoj

Åka lite med polare, vi är 3 st som vi vet nu som kommer skaffa motard, ev några till. Blir väl mysåka lite med farsan ibland och hans gäng. Får jag ont i röven får jag väl tvinga mig att inte vara en liten bitch och njuta istället :)

haha okok:tummenupp
Jag läste lite i tråden bara och såg att frågan inte hade kommit upp.:banana
 
Jag har en fråga till er som letar första hoj..
Hade ni tänkt ut och åka på lite längre turer. typ vara ute en hel dag och köra runt?

Inget illa ment med detta inlägg men tror ni komma tröttna på "enstånka" jäkligt fort. (smärta i daiman efter en dag):D
Har två polare som körde rejs-motarder på gatan som första hoj, va lögn i helvete att få ut dom längre än max 3-4 mil från stan..:rofl
 
Du bjöd upp så fint :krama

Håller ju med dig ialf :)

Tror inte riktigt att alla här fattar vad en 525/450 är för sorts maskin. Dom vill/ska köras stenhårt, om inte kommer dom protestera och ge en träsmak och vibrationsskador.

Inte direkt optimalt om man nyss tagit körkort och ska lära sig hantera hoj.

Vill man ha en motard som förstahoj så gå ialf upp till en 640/625/660 eller en 690 om börsen tillåter. Det är mycket mer "hoj" om ni förstår.

Så ser jag på det ialf :tummenupp


Haha ok tänkte nästan jag skulle få en känga:crash.
 
Jag har en fråga till er som letar första hoj..
Hade ni tänkt ut och åka på lite längre turer. typ vara ute en hel dag och köra runt?

Inget illa ment med detta inlägg men tror ni komma tröttna på "enstånka" jäkligt fort. (smärta i daiman efter en dag):D

Haha!! ;D

Du bjöd upp så fint :krama

Håller ju med dig ialf :)

Tror inte riktigt att alla här fattar vad en 525/450 är för sorts maskin. Dom vill/ska köras stenhårt, om inte kommer dom protestera och ge en träsmak och vibrationsskador.

Inte direkt optimalt om man nyss tagit körkort och ska lära sig hantera hoj.

Vill man ha en motard som förstahoj så gå ialf upp till en 640/625/660 eller en 690 om börsen tillåter. Det är mycket mer "hoj" om ni förstår.

Så ser jag på det ialf :tummenupp

Ja okej, jag tar till alla tips jag får! :D Vad vet ni om en ktm Duke, 640? http://www.blocket.se/skaraborg/KTM_640_Duke_52980262.htm?ca=11&w=3

Jag tycker att de är snygga iaf, men vet inte hur bra de är. Typ så som, dyra delar? Bra omdöme? Försäkring? Jag tänkte att 6-serien kanske hade lite stor motor för nybörjare, men jag vet inte..
 
Ja okej, jag tar till alla tips jag får! :D Vad vet ni om en ktm Duke, 640?http://www.blocket.se/skaraborg/KTM_640_Duke_52980262.htm?ca=11&w=3

Jag tycker att de är snygga iaf, men vet inte hur bra de är. Typ så som, dyra delar? Bra omdöme? Försäkring? Jag tänkte att 6-serien kanske hade lite stor motor för nybörjare, men jag vet inte..[/QUOTE]

Vet inte hur det ser ut med försäkring. men du kan kolla ungefär vad det kostar på bilsport mc försäkring.

Sen säger jag som jag brukar säga.
För mig är mc känslo relaterat.

Låt inget stoppa dig från att skaffa dig den hoj du vill ha..
oavsett om det är första eller sista:)
 
sen om att skaffa mc.
"du kommer aldrig vara så fattig men ändå ha så kul":banana
 
Asså, det är så mycket som måste sägas. Allt står i trådarna om respektive hoj.

Det jag tycker du ska göra, är att fundera på vad du vill ha för hoj. Sen läsa lite om den.
Alla motarder förutom xr660 är beroende av mer eller mindre täta service intervall och dyra renoveringar. Men då får man prestanda/karaktär för den mödan.

Är man ute efter en hoj att bara köra finns det bättre alternativ. Vill inte avskräcka men tycker att man ska veta vad man ger sig in på.

Haha!! ;D



Ja okej, jag tar till alla tips jag får! :D Vad vet ni om en ktm Duke, 640? http://www.blocket.se/skaraborg/KTM_640_Duke_52980262.htm?ca=11&w=3

Jag tycker att de är snygga iaf, men vet inte hur bra de är. Typ så som, dyra delar? Bra omdöme? Försäkring? Jag tänkte att 6-serien kanske hade lite stor motor för nybörjare, men jag vet inte..
 
Okej, ska kolla det! Ingen som har haft/kört en sådan? (ktm duke, 640)

Hög, vridstark, ont i röven, bra sittställning, busig.

Sen är det inte garanterat problemfritt ägande med en lc4 från -01, dom har sina sjukdomar.

Just den där ser fin ut ialf. Vet inte hur länge till man vågar köra den där innan man vill öppna o kolla motorn dock.
 
Men hur är det med KTM's EXC ~500cc? Vilka modeller är det som gäller efter -07? För då slutade väl 525 tillverkas? Är det några för/nackdelar med motorerna? Vilka andra märken är vettiga alternativ med liknande serviceintervaller eller längre?
 
Tävlingsmaskin precis som ktm,honda,yamaha,suzuki 450cc. Med täta service och renoveringsintervaller. Mer vet jag inte.

Kolla mitt inlägg högre upp. Finns trådar om i princip alla modeller här. Där står allt du behöver veta.

Men hur är det med KTM's EXC ~500cc? Vilka modeller är det som gäller efter -07? För då slutade väl 525 tillverkas? Är det några för/nackdelar med motorerna? Vilka andra märken är vettiga alternativ med liknande serviceintervaller eller längre?
 
Tävlingsmaskin precis som ktm,honda,yamaha,suzuki 450cc. Med täta service och renoveringsintervaller. Mer vet jag inte.

Kolla mitt inlägg högre upp. Finns trådar om i princip alla modeller här. Där står allt du behöver veta.

Okej, blev lat och hoppades någon satt på kunskaper så hen kunde sammanställa någon form av en lista med för/nackdelar, men då får väl jag ta o göra det istället :)
 
Det är inte för att vara otrevlig, bara det att det startas väl en 100 trådar i månaden om vilken hoj man ska välja.

Gissar på att det blir lite tröttsamt att sammanställa det gång på gång.

Sen är det så mycket lättare för dig som vet vad du vill veta, att du letar upp just dom grejerna i trådarna. Än att vi ska sammanställa ALLT om alla modeller åt dig.

Är det sen nån information du inte kan hitta så ställ självklart frågan då. För det finns kunnigt folk här.

Välkommen till hojvärlden och lycka till, hoppas du hittar en hoj som passar dig :)

Okej, blev lat och hoppades någon satt på kunskaper så hen kunde sammanställa någon form av en lista med för/nackdelar, men då får väl jag ta o göra det istället :)
 
Det är inte för att vara otrevlig, bara det att det startas väl en 100 trådar i månaden om vilken hoj man ska välja.

Gissar på att det blir lite tröttsamt att sammanställa det gång på gång.

Sen är det så mycket lättare för dig som vet vad du vill veta, att du letar upp just dom grejerna i trådarna. Än att vi ska sammanställa ALLT om alla modeller åt dig.

Är det sen nån information du inte kan hitta så ställ självklart frågan då. För det finns kunnigt folk här.

Välkommen till hojvärlden och lycka till, hoppas du hittar en hoj som passar dig :)

Jo det vet jag :) Men jag sökte innan och hittade bara trådar där folk gnällde om att just dom frågorna hade ställts 1000 gånger innan och att dom fått svar lika många gånger, men jag lyckades inte hitta dom trådarna.
 
Jag har läst lite nu men jag hittar ingen tråd om 525, bara där dom visar sina modifikationer och några andra trådar där folk behöver hjälp.
Det jag blev lite fundersam på nu är om jag gör ett misstag om jag skaffar 525. Jag kommer aldrig åka i skog, blir väl lite grusvägar ibland men mest asfalt. Men jag vill ju fortfarande ha en smidig hoj, så man kan busa med polarna i trappor, småvägar och lite sånt. Blir en 660 för klumpig för det?
Jag kollade också på en försäkring, jag kan inte ens få helförsäkring från bilsport mc för det blir för dyrt :S
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top