Köpråd, ER6 mfl....

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 26758
  • Start date Start date

Raderad medlem 26758

Guest
provkörde en er6a idag, vet inte riktigt vad jag ska tycka, jag kommer ju från en bmw k1200s och upplevde er6an som bullrig, fråg avgassystemet men de kändes i hela hojen, vet inte hur jag ska förklara, sen bromsade jag ganska kraftigt inför ett rödlyse och tyckte den va svajjig i fjädringen, den liksom gick ner i framgaffeln och sen när jag stanna så svajja den bak och sen lite fram, vet inte om dom ska vara så?

jag gillar även bmw f 800 r men den e lite i dyraste laget, 88800 ny med lite tillbehör och inga 08or el liknande.

så de lutar väl mest åt kawwan, men är den prisvärd, hållbar, bra eller anus alltså?

Tacksam för svar!

:krama

så de lutar väl mest åt kawwan, men är den prisvärd, hållbar, bra eller anus alltså?
Tacksam för svar!
:krama

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114292 7tusen svar kan ju inte ha fel.

Skämt å sido, den har vunnit X antal priser för att vara en så pass bra hoj i förhållande till pris och effekt.
Årets "best-seller" 3 år i rad eller något sånt.

Jag själv stormtrivs med min och har efter en halv säsong på den absolut inte tröttnat, det finns hur mycket som helst kvar att lära sig med hojen och kraft kvar att utnyttja. Körde 25mil på några timmar i helgen och hade endast ytterst lite träsmak.

Men ändå går jag i tankarna efter ny hoj, varför? Jag vill ha en supermotard då det alltid varit en dröm. Men denna behåller jag minst en säsong till.

mitt tips: KÖP om du gillar utseendet och körstilen.

Det är ju en billig hoj, och med en billig hoj så kommer det billiga komponenter. Typiska saker som är dyra att göra om det ska göras rätt är fjädring och bromsar, så det är oftast där tillverkaren börjar spara sina pengar.

Vi var och provade en ER-6N, och det var nära att vi köpte den, men vi ville prova allt innan vi slog till (även om den hojen vi tittade, med färgen och ABS och en riktigt bra pris stod där i affären). Nu ska jag inte klanka ner på hojen (det har jag gjort nog tidigare, angående ABS'n), Kawasaki har gjort ett jättejobb med att få en sån billig cykel som säljer som smör i solsken (mest sålda 2006 till 2009). Men det finns många till salu på blocket med få mil på mätaren, så folk verkar tröttna på den snabbt, men en kalas första hoj är det.

Men, i min mening, så är prispåslaget till en F800R värt varenda öre. Den är allt ER-6 borde vara när det gäller chassi, bromsar och motor. Eller så kollar du in street triplen, samma prispåslag och och en helhet på hojen som överstiger det totala priset på komponenterna. Vi har nu en orange ST3 R i garaget och är väldigt nöjda med att vi inte klippte till direkt på kawan ;)

Det är ju en billig hoj, och med en billig hoj så kommer det billiga komponenter. Typiska saker som är dyra att göra om det ska göras rätt är fjädring och bromsar, så det är oftast där tillverkaren börjar spara sina pengar.

Vi var och provade en ER-6N, och det var nära att vi köpte den, men vi ville prova allt innan vi slog till (även om den hojen vi tittade, med färgen och ABS och en riktigt bra pris stod där i affären). Nu ska jag inte klanka ner på hojen (det har jag gjort nog tidigare, angående ABS'n), Kawasaki har gjort ett jättejobb med att få en sån billig cykel som säljer som smör i solsken (mest sålda 2006 till 2009). Men det finns många till salu på blocket med få mil på mätaren, så folk verkar tröttna på den snabbt, men en kalas första hoj är det.

Men, i min mening, så är prispåslaget till en F800R värt varenda öre. Den är allt ER-6 borde vara när det gäller chassi, bromsar och motor. Eller så kollar du in street triplen, samma prispåslag och och en helhet på hojen som överstiger det totala priset på komponenterna. Vi har nu en orange ST3 R i garaget och är väldigt nöjda med att vi inte klippte till direkt på kawan ;)

Tack för svaren, jo 800an är grym, hade den som övningskörningshoj på trafikskolan, och jag lärde mig den direkt, tillochmed körskoleläraren sa att fan nu är du varm i sadeln med hojen du. Jag tänker också på min ekonomi, 50 000 beg för en kawwa 07-08, eller 90 000 för en ny 800. det är lite skillnad, det jag tänker på är också beg värdet, försäkringen för mig på båda är exakt densamma enligt bilsport.
Jag är helt kluven, jag vet nu inte alls, kawwan är snygg, kommer nog räcka bra för mig, jag är nybörjare och lite feg och försiktig så det kommer nog ta ett tag innan man börjar använda hela effekten och tröttna och vilja byta.

800 an känns mer gedigen, bromsar riktigt bra, däckenn skriker mot asfalten, men den e inte lika snygg.

nu körde jag kawwan utan abs, men hur stor skillnad är det på kawwans bromsar och 800ans? Nån som vet? och fjädringen på kawwan, kan den ställas till hårdare eller är den svajjig?

Vill du köra hoj eller vill du posera? Gå efter hur hojen känns först och främst. Du ska ju trivas i den.

Jag är säker på att du kan köpa Kawan och bli helnöjd. Min fru köpte en för två månader sedan. Hon håller på att övningsöra med den nu. Perfekt första hoj.

Jag kör själv för tillfället Superblackbird, men har absolut inget emot att ta en sväng på Kawan. Det är en pigg "liten rackare". Du kan kasta runt den hur som helst nästan. Jag körde en gazza runda förra veckan med gänget i Helsingborg. Den funkade hur bra som helst.

Jag har sett ett antal som kör bana med den.

Jäkligt låg försäkring. Bra prisbild. Sen tycker jag personligen att den är ganska snygg. Rensa bakdelen lite så...

Inte mycket inställningsmöjligheter på fjädringen iofs, men du kan köra på länge innan du behöver det.

Jag är säker på att du kan köpa Kawan och bli helnöjd. Min fru köpte en för två månader sedan. Hon håller på att övningsöra med den nu. Perfekt första hoj.

Jag kör själv för tillfället Superblackbird, men har absolut inget emot att ta en sväng på Kawan. Det är en pigg "liten rackare". Du kan kasta runt den hur som helst nästan. Jag körde en gazza runda förra veckan med gänget i Helsingborg. Den funkade hur bra som helst.

Jag har sett ett antal som kör bana med den.

Jäkligt låg försäkring. Bra prisbild. Sen tycker jag personligen att den är ganska snygg. Rensa bakdelen lite så...

Inte mycket inställningsmöjligheter på fjädringen iofs, men du kan köra på länge innan du behöver det.

Jag upplevde den svajjig då jag bromsade vid rött, den drog n er ganska bra i framgaffeln, sen vid stopptillfället gunga den bak och sen fram igen, men det kanske är så på såna hojjar?
hur är den att skjutsa på?
ligga i kurvor?

Mikke: klart man vill att den ska se bra ut också, kawwan är ju snyggare än bmwn, men bmw skönare, och dyrare, vilket jag helst vill undvika då jag har lite knapert med ekonomin.

Nån som har nå klagomål på abs bromsarna, tar dåligt? man kan väl byta hela rubbet och sätta dit fetare mer effektiva bromsar?

K1200'an har väl, om jag inte är helt ute och yrar, en tele- eller en duolevergaffel? En sån sjunker inte ihop vid inbromsningar som "vanliga" teleskopgafflar. Det kanske kan förklara varför du tyckte att framgaffeln trycktes ihop mycket vid inbromsning.

K1200'an har väl, om jag inte är helt ute och yrar, en tele- eller en duolevergaffel? En sån sjunker inte ihop vid inbromsningar som "vanliga" teleskopgafflar. Det kanske kan förklara varför du tyckte att framgaffeln trycktes ihop mycket vid inbromsning.

det kan nog stämma,

men i övrigt kommer man bli nöjd med er6an?

Ja om man gillar en pigg lekfull hoj som är lika lättmanövrerad som en moped så gillar man er-6:an.
dessutom får du lätt loss en 06:a 07:a för 35000:- och då får man väldigt mycket hoj för pengarna, jag fick 43000 för min 08:a så jag vet vad dom är värda för tillfället, jag fick typ 3 svar när den låg för 45, så nog är det ett bra alternativ som förstahoj.

Nu är jag kanske fel person att uttala mig, då jag har min Er6:a ute till försäljning. Men det beror snarare på nyfikenhet och att jag har de extra pengarna att kunna köpa mig något dyrare och större i kubikväg. Är man teknikgalen så får plånboken jobba ;)

Jag har hojjat runt en hel del på er6:an denna säsong; alltifrån korta stadsturer ,där den är oerhört lätthanterlig, till längre körningar på bortåt 50 mil. Totalt sett har er6:an gjort ett sjujäkla bra jobb tycker jag. Visst vi pratar inga racingkomponenter här, men jag har ändå kört ett antal bankörningar med den under sommaren utan att jag tyckte att den varit kass. Jag har snarare haft skitkul i sadeln på bana. Det finns mer att hämta där.

Bromsarna tycker jag är helt okej, visst får du ett annat bett om du köper en dubbel så dyr hoj, men det är ju vad du betalar för också. Fjädringen är inget jag stört mig på och den funkar dessutom riktigt bra att skjutsa på, då min sambo gärna åkt med vid flertalet tillfällen.

Andra plus är ju som många har påpekat en billig försäkring, soppasnål och ett mulligt ljud med slipon. Så om du sitter bra på den och gillar utseendet skulle jag rekommendera ett köp. Värdetappet är dessutom inte så svettigt om du senare vill byta upp dig, jämfört med om du köper en dyrare hoj som tappar mer.

Lycka till! :tummenupp

En begagnad Honda Hornet 2007- är också ett bra val. Fyrcylindrig motor på 100 hk som kommer från CBR 600 rr och ett bra chassie. Tycker du skall provköra den.

Jag valde mellan F800s och ER6f när jag bytte förra gången. F800an är lite mer fullvuxen (större motor, något mer vuxet beteende) även om ER6an inte är dålig alls.

Inte en F800s begagnad? Finns många i fint skick i samma prisklass.

K1200s är lite svår att jämföra med med tanke på dess mycket mer kompetenta fjädringssystem (Hossack). Främst om den har ESA.

Jag valde mellan F800s och ER6f när jag bytte förra gången. F800an är lite mer fullvuxen (större motor, något mer vuxet beteende) även om ER6an inte är dålig alls.

Inte en F800s begagnad? Finns många i fint skick i samma prisklass.

K1200s är lite svår att jämföra med med tanke på dess mycket mer kompetenta fjädringssystem (Hossack). Främst om den har ESA.

k1200s är en dröm, så jävla skön hoj. Men den e för tung för mig, väger as, sen är den killens hoj oxå ;)

ja, blir nog en kawwa.. ska till banken nu och höra mig för om lån.:gnissla

Observera skrivfel, menade bmw f 800 r inte f800s.

k1200s är en dröm, så jävla skön hoj. Men den e för tung för mig, väger as, sen är den killens hoj oxå ;)

ja, blir nog en kawwa.. ska till banken nu och höra mig för om lån.:gnissla

Jag vet, blir nog en K1300s för mig nästa år :gnissla . Bara å låna grabbens lite då och då. :)

Er6f eller Er6n? Helt ok hoj att börja på. Sett flera som kört mycket fort på Tuvängen med den där. Ta gärna nån med ABS. :)

Skulle inte en F800s funka? Du vill ha högre styre kanske?

Vafan Mindless, det där var ju en bra länk. Ge mig den! :)

Last edited:
Är inne på min andra ER-6:a och kan inte säga anant än att det är en mycket kompetent hoj. Drar många "sportigare" hojar när jag kör bana utan större besvär.
Dock är den något mjuk i fjädringen. 09:an är lite styvare än 08:an. Den bakre dämparen går att justera. Original är den anpassad för en person runt 70kg.
Vad gäller ABS:en är den inte det bästa som finns även om den är mycket bra att ha. Pga de lite mindre bromsoken har mina bromsar blivit lite trötta emellanåt, men då har jag plågat dem ganska duktigt också.
Som så många andra tidigare sagt är det en ruskigt lätthanterad hoj. Den är dessutom tillräckligt pigg, för det mesta. För de pengarna är det väldigt mycket cykel men det viktigaste är trots allt att du trivs med det du köper. Känns det inte rätt är det inte rätt.

Lycka till med hojköpet!

Vad är prisskilnaden i försäkring för dig mellen en kawa och en BMW?
På längre sikt lönar det sig ofta att köra BMW.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back