Köpråd: ER5-04 eller monster/hornet 98-00?

Är väldigt grön själv (haft körkort ett dygn ca) och har en ER-5 mest av ekonomiska skäl. Tycker det är en rolig hoj så länge man håller sig på mindre, kurviga vägar men inte lika rolig på större, snabbare vägar. Där är säkert Monster och Hornet i en helt annan klass.

Även om ER-5:an är väldigt prisvärd ny så hade jag nog satsat på en begagnad större hoj, tappar säkert mindre i värde, är roligare och mer lättsåld. Nackdelen med de större är naturligtvis försäkringen och garanti.

Kolla vad de olika hojarna kommer att kosta dig i försäkring och provkör helst om möjligt alla. Du ska ju trots allt antagligen ha hojen minst en säsong så det kan vara värt ett par dagars utvärdering.

Horneten är billigast för mig i försäkring, if's honda försäkring är ju extremt billig. Men nu verkar det vara ont om hornetar på blcoket, förut fanns det massor till salu för 40k, nu e de helt borta... :-(

Monster -98 och er5-04 kostar både samma i inköp o i försäkring för mig.

Nu lutar det mot en monster, den har trots allt varit min drömhoj ett bra tag...

vite skrev:
ER 5:an är väl den minst roliga skulle jag vilja säga men säkert en bra cykel för övrigt.
Skulle vilja dyka in å säga att den är vad man själv gör den till.

Tittade också åt Hornet bl.a vid mitt första hojköp, men efter att ha kolla försäkringspremie på alla de intressanta hojarna, vart det ER5:nicka

Är 2100 mil mycket för en monster 600 -98? När är serviceintervallerna på dem? Någe speciellt jag ska hålla utkik efter när jag kollar på den?

lilltryne skrev:
Är 2100 mil mycket för en monster 600 -98? När är serviceintervallerna på dem? Någe speciellt jag ska hålla utkik efter när jag kollar på den?
Kolla så att kamrem och ventiler är byt resp. justerade. Har för mig att remmen skall bytas efter 2000 mil och ventilerna justeras var 1000:e mil så har den gått 2100 mils så skall det precis blivit gjort och en helservice går på runt 5 000:- :näsblod . Annars lär det inte vara några speciella problem med den modellen vad jag hört, men jag är ingen expert.

ER-5an är rätt kul å köra, testade på körskolan förra veckan.
Pigg å väldigt lätt hoj.

Jag är som sagt nybörjare jag oxå ( inte ens körkort än) men bara för att man köper sig en lite mer effektfull hoj så kan man fortfarande ta det lugnt och gasa mer efter hand.

Testade brorsans Hornet 900 förra helgen å den var både lättkörd å riktigt bekväm, helt oki drag i den.
( Fortfarande imponerade att brorsan släppte iväg mig på den)
Monster har jag aldrig kört.

Köp en hoj som du kan växa i, inte en du kommer tröttna på väldigt fort.

Ja, jag tycker i alla fall att du ska satsa på en hoj som dessutom är praktisk, och som du kan använda även till längre rundor. Då funkar bara Hornet. ER5 är slö (har bara kört en kort sväng, men det var rätt påtagligt), och Monster är väl rätt kända för att ha en ganska krampaktig sittställning...?

Hondan lär vara rätt lätt-meckad också; är Monster-hojjen det? (Ducati...) :confused:

/T

lilltryne skrev:
Tjo!

Har nästan bestämt mig för att köpa en ny er5 -04 med 5 års garanti för 40k. Men nu när jag sitter med pengarna i handen börjar jag fundera på hornet o monster... Men för 40k så blir det typ årsmodell 98-00...

Fick körkortet för ca 1 vecka sedan så det känns smart o köpa en liten er5 o sälja den när man tröttnat o blivit lite vanare... Men jag velar lite nu... Vad tycker ni?

Monster går utmärkt å köra längre rundor med och den lär knappast vara sämre än någon annan naken hoj på det.
Har kört ToR till Italien på mitt men jag e kanske inte smartast i världen ;)

Sittställningen är lite speciell, antingen tycker man den e bra eller så funkar det inte alls. Rymlig e väl å ta i men den funkar fint för mina 184cm ... fast då e ju jag en av dem som gillar hur man sitter på monstret.

Nu har jag inte meckat just Hornet, dock CBR 600, men jag skulle nog påstå att Monster e än mer lättmekad.

Är lite tveksam till 600:an mest pga att motorn e lite väl lätt å tröttna på rätt fort, 620 e betydligt piggare men oxå dyrare.
I övrigt e det en trevlig liten hoj.

Hornet e pigg men astråkig i min mening, funkar jättebra å lättkörd men på samma sätt som en toyota ... bra grejer men inte vad jag letar efter i en hoj.

Thunderbird skrev:
Ja, jag tycker i alla fall att du ska satsa på en hoj som dessutom är praktisk, och som du kan använda även till längre rundor. Då funkar bara Hornet. ER5 är slö (har bara kört en kort sväng, men det var rätt påtagligt), och Monster är väl rätt kända för att ha en ganska krampaktig sittställning...?

Hondan lär vara rätt lätt-meckad också; är Monster-hojjen det? (Ducati...) :confused:

/T

lilltryne skrev:
Monster -98 och er5-04

Är det inte roligare att köpa en helt ny motorcykel än en 7 år gammal? Jag tänkte så när jag köpte min, då jag ändå hade vetskapen om att jag har 2 år som ska gå att köra med 25 kW-strypningar...

Men jag tvivlar inte på att både Monstern och Horneten är roligare att köra... funderade också på Horneten men tyckte inte det var värt att köpa när det var samma peng för en ny som en äldre...

Försäkring och driftkostnad är riktigt bra. Behöver inte vara fattig varje månad! :tummenupp

Rosell skrev:
Är det inte roligare att köpa en helt ny motorcykel än en 7 år gammal? Jag tänkte så när jag köpte min, då jag ändå hade vetskapen om att jag har 2 år som ska gå att köra med 25 kW-strypningar...

Förvisso, skönt med en helt ny hoj som bara du kört på.
Medaljens baksida är att den ju tappar rätt mycket värde bara för att du kört några mil på den. Sen kanske det är roligare med en beg. hoj som kanske har "nån" repa eller skavank på den redan än att du själv får repa en ny :gnissla när man är "rookie". Jag skulle köpa en bättre beg. och sen lär mig köra för att en annan dag byta till en kanske ny(are) drömhoj.

ER5 är en vettig hoj på många sätt men särskilt kul är den ju inte. Hornet och Monster 600 är sinsemellan olika men ändå mkt mer motorcykel per krona och lika lättkörda för en nybörjare. Risken finns att du kommer tröttna på ER5 ganska snart och då får du ta ett värdefall på den nya hojen som du till stora delar slipper om du köper en hoj med några år på nacken.

Visst är det najs att köra nytt men en 5-7 gammal Honda som servats regelbundet är ett bra köp. Jag rekommenderar således Horneten: en pigg, kul hoj som funkar till det mesta. Dessutom är den riktigt billig att försäkra via IF´s Hondaförsäkring.

Ducati är alltid Ducati men 600-motorn gör ingen glad. Den insprutade 620ie skulle vara mitt val även om också den är lite i klenaste laget. Dock räcker inte 40k långt.

Du får tänka på att alla hornets på blocket nu är överprisade!
Jag sålde min 03:a som gått 600 mil med slipon och allt för 50´ innan sommarn nu.
Dem är populära nu när försäkringen är skrattretande!
här har du en
http://www.blocket.se/view/5516509.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

denna är helt ny! (150mil är ingenting)Pruta ner till 50 så har du en jävla fin sak. Fast den där är värd 45 inte mer! troligtvis en gammal 01:A eller ännu äldre! Ser det på blinkersen bromsar och bakre pinnarna.
Jag köpte min när den hade gått 400mil och den såg ut som ny.

varför inte köpa sv650? det finns riktigt fina cyklar för 50 och mindre. Själv sugen på en sådan.

Last edited:
Allex skrev:
denna är helt ny! (150mil är ingenting)Pruta ner till 50 så har du en jävla fin sak. Fast den där är värd 45 inte mer! troligtvis en gammal 01:A eller ännu äldre! Ser det på blinkersen bromsar och bakre pinnarna.
Jag köpte min när den hade gått 400mil och den såg ut som ny.

varför inte köpa sv650? det finns riktigt fina cyklar för 50 och mindre. Själv sugen på en sådan.

Mitt maxtak är 40k, inte en krona till tyvärr... verkar som det blir en monster, det finns ju ett par på blocket för den summan. Ett par strax över, men det kanske går att pruta ner om man har tur...

Man kan liksom itne jämföra en ER-5a, en monster 600 och en hornet 600.
En hornet har mer än 30 hästar mer än en monster t ex. Provkör hojarna innan du bestämmer dig. Bara för att dom alla är nakna hojar betyder itne det att dom är lika varandra. Om du vill ha ett tips så är det självklart monstern. Köp en 00a eller 01a.
Du kan få min för 45 oservad eller 47 nyservad i slutet av sommaren om du är snäll :)

Visst, en monster 600 är inget vrålåk, men efter en nerdrevning fram, effektsystem, ombestyckning och effektluftfilter så går min bra mycket bättre och låter gött som fan. Det roliga med monstern är ju dessutom alla miljarder extratillbehör som finns att köpa till.

Kiko: Intressant att läsa dina kommentarer kring fördelar o nackdelar Monster och Hornet emellan. Tycker mig märka en viss partiskhet; inte så konstigt kanske..

Fattar ändå inte vad som skulle vara tråkigt med en Hornet? Smaken är som baken, och i mitt tycke ser Monster-hojjarna rätt fula ut; rumphuggna liksom.

Förstår inte heller hur du kan hävda att Monster skulle vara mer lätt-mekkad än en Hornet. Hornet-hojjen är standard när det gäller det allra mesta. Inga avanderade eller annorlunda lösningar. Det är väl i så fall sådant som Ducati brukar vara duktiga på?

I vilket fall skulle jag aldrig köpa en hoj typ Monster utan en riktigt lång provtur först. Hornet lär prestera duktigt mycket bättre ute på motorvägarna också; den är ju rätt mycket mer effekt och ett bredare register jämfört med Monster..

/T

kiko skrev:
Monster går utmärkt å köra längre rundor med och den lär knappast vara sämre än någon annan naken hoj på det.
Har kört ToR till Italien på mitt men jag e kanske inte smartast i världen ;)

Sittställningen är lite speciell, antingen tycker man den e bra eller så funkar det inte alls. Rymlig e väl å ta i men den funkar fint för mina 184cm ... fast då e ju jag en av dem som gillar hur man sitter på monstret.

Nu har jag inte meckat just Hornet, dock CBR 600, men jag skulle nog påstå att Monster e än mer lättmekad.

Är lite tveksam till 600:an mest pga att motorn e lite väl lätt å tröttna på rätt fort, 620 e betydligt piggare men oxå dyrare.
I övrigt e det en trevlig liten hoj.

Hornet e pigg men astråkig i min mening, funkar jättebra å lättkörd men på samma sätt som en toyota ... bra grejer men inte vad jag letar efter i en hoj.

Det pratas himla mycket om att horneten har 30 häster mer än monster, men asså, för mig räcker det med det som finns i monstern. jag e ju nybörjare...

Skulle tro att jag är ungefär lika partisk för Ducce som du verkar vara för Honda ;)
Självklart har jag ett gott öga till Ducati eftersom jag valt å köra det själv likväl som du verkar tveksam till samma märke pga egna erfarenheter får jag anta. Det samma gäller säkert åt andra hållet angående andra märken.

Jag tycker att Hornet e tråkig och Toyotalik men det betyder ju inte att den inte kan tilltala andra. Visst är den pigg å lättkörd, snäll å användarvänlig på alla sätt å vis ... men den tilltalar inte mig, den e för snäll å lättkörd. Motorn har effekt men tråkig karaktär. Chassie å bromsar e lagom bra utan å ha det där lilla extra ... som en Toyota men inte vad jag vill ha i en hoj som jag kör enbart för att det e kul. Nu säljer ju Toyota, Honda etc. en väldig massa fordon varje år så det finns ju en del som inte delar min uppfattning i den här frågan ;)
Nu e ju kanske inte M600:an värsta hojen heller men den tilltalar mig mer av de två. Bortsett från den trötta motorn så hade jag klart roligare på M600:an än Horneten när jag testade dem.

Utseende är ju enbart en fråga om tycke och smak, jag föredrar Monster och du Hornet ... inget konstigt med det.

Avancerade lösningar? Det enda som är ovanligt på M600 e väl ventilsystemet/kamremmarna. Japp ventiljustering är kanske lite värre på Monstret med desmo fast å andra sidan har Hornet fler cylindrar å betydligt fler ventiler å ställa. Kamremmar är inte avancerat, å inte jobbigare än kedja.
Duccen e luftkylt och saknar tom oljekyl tex. Hornet e vattenkylt med termostat etc. vilket naturligt innebär mer komplexitet.
Ducce har 2 fuggar som behöver ställas in å synkas, Hornet 4 osv.
Vet inte vad det är som skulle vara mer standard på Hondan jämfört med Duccen?
Så näe, jag tror att Duccen är mer lättmekad utan å ha pillat på en Hornet men dock CBR600.

Ja, Horneten är piggare och det bör märkas vid skjutsande tex.
Jag skulle inte köpa någon hoj utan en rejäl provtur för å se vilken som passar just mig, oavsett om vi pratar Monster, Hornet eller ER5 ;)

Thunderbird skrev:
Kiko: Intressant att läsa dina kommentarer kring fördelar o nackdelar Monster och Hornet emellan. Tycker mig märka en viss partiskhet; inte så konstigt kanske..

Fattar ändå inte vad som skulle vara tråkigt med en Hornet? Smaken är som baken, och i mitt tycke ser Monster-hojjarna rätt fula ut; rumphuggna liksom.

Förstår inte heller hur du kan hävda att Monster skulle vara mer lätt-mekkad än en Hornet. Hornet-hojjen är standard när det gäller det allra mesta. Inga avanderade eller annorlunda lösningar. Det är väl i så fall sådant som Ducati brukar vara duktiga på?

I vilket fall skulle jag aldrig köpa en hoj typ Monster utan en riktigt lång provtur först. Hornet lär prestera duktigt mycket bättre ute på motorvägarna också; den är ju rätt mycket mer effekt och ett bredare register jämfört med Monster..

/T

kiko skrev:
Jag skulle inte köpa någon hoj utan en rejäl provtur för å se vilken som passar just mig, oavsett om vi pratar Monster, Hornet eller ER5 ;)
Er-5 har jag kört. Den kändes lite moppe... Men den känns trygg.
Monster tänkte jag provköra nu efter jobbet men det ösregnade så jag skippade det, får göra ett nytt försök imorgon! Gillar jag den så tar jag den, annars får jag gå vidare o provköra en hornet! Vet ni någon hornet för 40k till salu så kan ni ju hojta!

Nu var det förstås inte min mening att det här skulle bli något slags argumenterande för det ena eller det andra, på grund av känslomässiga skäl. Jag kan med gott samvete säga att jag inte har några sådana band med vare sig Honda eller Ducati. Har visserligen ägt en Honda, men den hojjen tror jag knappast var bättre eller sämre än det mesta annat ute på marknaden.

Vad jag försöker vara är objektiv.

Observera *försöker*. Ett visst mått av subjektivt tyckande finns alltid.

Och naturligtvis spelar syftet in; varför man väljer att skaffa hoj; och kanske mest varför man väljer en viss hoj som första hoj. Är man ute efter en rolig MC som sticker ut och har ett fränt ljud, att köra mest kortare sträckor med; sällan skjutsar, är beredd att betala en högre försäkringspremie (numera), brinner för Italienska traditioner, ja då ska man förstås välja en Ducati Monster ( i det här fallet).

Det du beskriver nedan är just de egenskaper som gör att jag anser att Hornet är en bra nybörjar-hoj. Det finns gott om tid att byta till något mer nischat senare, men som första hoj tror jag de flesta är betjänta av en lite mer allround sak. Tror..., nu är jag inte särskilt objektiv längre... *skrattar*

Ser att Lilltryne har en budget på 40 000 riksdaler; så jag antar att det inte blir någon Hornet. De flesta ligger ju högre än så, så vitt jag kan se.

Det är tur att vi har olika åsikter! Det skulle ju vara så tråkigt annars..

/T
ps. det var förstås ventiljusteringen jag anspelade på tidigare. Torde göra att service-kostnaderna blir högre. Men det kan man förstås tycka att det är värt. ds.

kiko skrev:
Skulle tro att jag är ungefär lika partisk för Ducce som du verkar vara för Honda ;)
Självklart har jag ett gott öga till Ducati eftersom jag valt å köra det själv likväl som du verkar tveksam till samma märke pga egna erfarenheter får jag anta. Det samma gäller säkert åt andra hållet angående andra märken.

Jag tycker att Hornet e tråkig och Toyotalik men det betyder ju inte att den inte kan tilltala andra. Visst är den pigg å lättkörd, snäll å användarvänlig på alla sätt å vis ... men den tilltalar inte mig, den e för snäll å lättkörd. Motorn har effekt men tråkig karaktär. Chassie å bromsar e lagom bra utan å ha det där lilla extra ... som en Toyota men inte vad jag vill ha i en hoj som jag kör enbart för att det e kul. Nu säljer ju Toyota, Honda etc. en väldig massa fordon varje år så det finns ju en del som inte delar min uppfattning i den här frågan ;)
Nu e ju kanske inte M600:an värsta hojen heller men den tilltalar mig mer av de två. Bortsett från den trötta motorn så hade jag klart roligare på M600:an än Horneten när jag testade dem.

Utseende är ju enbart en fråga om tycke och smak, jag föredrar Monster och du Hornet ... inget konstigt med det.

Avancerade lösningar? Det enda som är ovanligt på M600 e väl ventilsystemet/kamremmarna. Japp ventiljustering är kanske lite värre på Monstret med desmo fast å andra sidan har Hornet fler cylindrar å betydligt fler ventiler å ställa. Kamremmar är inte avancerat, å inte jobbigare än kedja.
Duccen e luftkylt och saknar tom oljekyl tex. Hornet e vattenkylt med termostat etc. vilket naturligt innebär mer komplexitet.
Ducce har 2 fuggar som behöver ställas in å synkas, Hornet 4 osv.
Vet inte vad det är som skulle vara mer standard på Hondan jämfört med Duccen?
Så näe, jag tror att Duccen är mer lättmekad utan å ha pillat på en Hornet men dock CBR600.

Ja, Horneten är piggare och det bör märkas vid skjutsande tex.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...