Köpråd enduro, Ktm 530 exc el Husaberg Fe 450

Jons75

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
-00 Kawasaki Zx9r
Hej på er!

Jag är rätt ny på forumet och söker en enduro. Har tittat på en KTM 530 exc och en husaberg fe 450.

Jag skall till största del köra skogskörning men även lite landsväg, alternativ crossbana.

Vilken är den kvalitetsmässiga utav dem? Hur är service intervaller mellan dessa bägge?

Tacksam för svar

Husan är betydligt tröttare! Om Husan har den nya liggande motorn är chassiet relativt nervöst o kräver viss tillvänjning. 530 är nog för mycket för de flesta i skogen, däremot fin som motard. har själv en EXC-R 450 som har bättre mos i motorn än Husa 450 o ett lättare chassi att hantera för en motionär. kvalitén är likvärdig på båda då båda cyklarna byggs av KTM o delar de flesta delarna. Detta är vad JAG tycker! Lycka till!

Last edited:
Hur mycket grus/skog har du kört förut ? Jag har en Husa 450, det är ett monster i skogen, lite för slö på grusvägar...

Jag har kört både skog/grus tidigare och söker en pålitlig maskin med lite allsidiga kvaliteer.

Har även tittat på en Yamaha Wrf 450, har dock svårt att bestämma mig för vilken hoj.
Men rätta mig om jag har fel så är väl Yamaha bättre ur kvalite synpunkt?

Nog räcker en 450 för det alldagliga i skogen, men som sagt blir det en del landsväg och då kanske 450 är för tamt.

Det är som att välja mellan pest eller kolera.

Ska du hålla till en del på väg där 450 är för trött köper du givetvis en Husaberg 570 och får både trevligare chassi samt 55cc extra jämfört med 530 som bonus.

Yamaha'n har väl ganska bra livslängd. Men livslängd är väl relativt när vi talar om ovan maskiner...

Enl bikes Supermotardtest (bike nr4 2010)

Ktm 530 48,8hk/9100rpm, 46,7Nm/6600rpm Vikt(torr):113,9kg
Husaberg 570: 48,1hk/7800rpm, 47,4Nm/6250rpm Vikt (torr) 117kg

En FE450 ligger sannolikt runt 43 hk

Min erfarenhet av att ägt både 530 och 450 att den inte skiljer mycket i praktiken.
Effekten räcker till i båda på grusvägen och alldeles för mycket i skogen, det är ofta skiten bakom styret som avgör :hihi.

Att köra landsväg över 100 med dessa endurohojar är ingen höjdare så man kastar sig in i skogen.

Men på traktorstigar och mindre stigar är dessa oslagbara

Jag ville ha en WR450 men problemet är att dessa bara fanns som E-reg

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...