Köpråd Ducati Monster '95-'05

Åkgräsklippare

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
Ducati M900 1994
Ny på brädan, så jag hoppas att jag inte postar i fel forumdel!

Kikar på att köpa mig en Ducati Monster på 800cc eller mer. Går helst inte över 40.000, vilket gör att jag hamnar på årsmodeller 95-05 någonstans.
Tittar främst på 900cc från 95-99, då jag kan få en för bra pris och ha lite över att läcka på lackeringsjobb och nya dämpare, o.s.v.

Men hur är dom lite äldre modellerna mot dom nyare, om vad är viktigt att titta på när man köper en lite äldre modell?
Köregenskaper, bromsar, servicekostnader, o.s.v? Kommer koppling, elektronik, eller ventiler att krångla mer på en lite äldre modell?

Har fått bilden att det inte är någon större skillnad alls mellan dom äldre modellerna med förgasare mot dom lite nyare, bortsett från det man alltid får med en förgasar-motor.
Det är ju inte direkt någon större skillnad i utseende, och framgaffel, broms, ram, och motor verkar mer eller mindre oförändrat över dom åren.

Tacksam för all input! :)

Förvånad att ingen har svarat i tråden. Nog borde det finnas en och annan Monster kunnig person på forumet. Är själv inte så insatt på förändringarna mer än generella termer. Ta och titta på www.ducati.ms och deras monsteravdelning. Kanske kan du hitta ett och annat där.

Finns säkert någon äldre tråd också som du kan läsa igenom med svar på många av dina frågor.

Förvånad att ingen har svarat i tråden. Nog borde det finnas en och annan Monster kunnig person på forumet. Är själv inte så insatt på förändringarna mer än generella termer. Ta och titta på www.ducati.ms och deras monsteravdelning. Kanske kan du hitta ett och annat där.

Finns säkert någon äldre tråd också som du kan läsa igenom med svar på många av dina frågor.

Du har PM

Jag hade en monster 600 som jag bytte till en 620. På de modellerna var det ganska stor skillnad! Kan ju varit just de exemplaren men det var rätt påtagligt att 620 modellen var rappare och hade ett lite mer lättstyrt chassi. Trevligare koppling också. Sen fick jag ju en till växel i 620... Modellerna var 600 från 99 och 620 från 05. Såklart inte den info du vill ha då du vill köpa någon av de större men tånkte ändå informera om mina små erfarenheter.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!