Köpråd Daytona/CBR

wmb

Ny medlem
Gick med
18 May 2014
Ort
Norrköping
Hoj
Bandit 1200, dt125 LC
Nu jäklar börjar det rycka i mc-tarmen!

Är en 182cm lång kille med inte så många mil på hoj än. Har haft bandit 1200s, dominator och Dragstar 1100 innan

Har blivit sugen på en riktig kurvmaskin, med klös i. Har fått för mig om att jag vill hålla vikten nere för att få en riktigt lätthanterlig hoj

Dessutom börjar jag bli sugen på såna där trafiksäkerhetsdagar / trackdays. Ta gärna med försäkring osv i ekvationen

Om vi säger 25-50kkr, vad tipsar ni om då? Mina egna tips länkas nedan.
Obs. Vill gärna ha något riktigt snyggt för ögat

Triumph Daytona 675 http://www.blocket.se/vi/59282143.htm

Honda CBR 600 rr http://www.blocket.se/vi/59259323.htm

Honda Cbr 600rr http://www.blocket.se/vi/59254912.htm
 
Jag hade personligen valt Daytonan.
Men tycker den du länkar till är lite dyr.
Varför Daytonan?
För att det är en triple. Jämnare drag i hela registret.
Är du ute efter en hoj med ketchupeffekt?
Ta då CBR'en.
Både Trajjan och Hondan är bra hojar.
Du kommer uppleva Trajjan som smalare än Hondan.
 
Jag hade personligen valt Daytonan.
Men tycker den du länkar till är lite dyr.
Varför Daytonan?
För att det är en triple. Jämnare drag i hela registret.
Är du ute efter en hoj med ketchupeffekt?
Ta då CBR'en.
Både Trajjan och Hondan är bra hojar.
Du kommer uppleva Trajjan som smalare än Hondan.
Sprang över daytonan precis när jag länkade den. Har ingen aning om prisbild på dom. Tack för att du sa till.

Har en speed four redan, som kom på köpet med ny flickvän.

Skulle en sån duga åt mina behov? Har nämligen inte kört den än
 
Aldrig kört en speed four.
Det är ju en äkdre Trajja.
Men visst den är säkert trevlig.
Dock inga kåpor.
 
Aldrig kört en speed four.
Det är ju en äkdre Trajja.
Men visst den är säkert trevlig.
Dock inga kåpor.
Inte riktigt lika frän. Men att den är betald och klar och i gott skick jämfört med att köpa en annan 10 år gammal hoj måste nog tas med i ekvationen

Men nytt är kul
 
Var det inte de tidiga Daytona 675 som hade mycket problem med elektroniken (06-08)? Hört att de ska vara fixat 09-. kan va värt att kolla upp innan du köper en :)

Personligen hade jag valt en Trajja, CBR har aldrig fastnat för av någon anledning.
 
Jag har inte ägt någon av dom, men provat båda.
Jag upplevde 675:an som längre till styret och CBR:en som "mindre".

Vilken som, så tror jag att du kommer tycka att dom känns smidiga.
 
Med tanke på vilka hojar du haft innan så kommer alla sporthojar kännas smidiga och helt fantastiska på bana. Vad gäller ekonomin... Mjaeh, där är det väl lite knepigare, men sist jag kollade var CBR600RR dyrare att försäkra än Daytona 675 (utan R). Men försäkringsbolag ändrar sig ju oftare än en socialdemokrat, så du får kolla runt lite med olika bolag.
Jag hade valt daytonan. Har varit sugen på den ett tag faktiskt.
 
Är som du 182 (85kg) och körde Daytona -06 ganska många år. Första året både bana och gata för att sen bara köra bana. Daytonan har en rätt aggressiv körställning och är i mitt tycke verkligen ingen långtourer men som banhoj är den riktigt trevlig :tummenupp

Det enda riktiga felet jag hade och som jag själv inte orsakat :huvet var att spjällmotorn till avgasspjället gick sönder. Och då gick min tävling på slutet innan jag sålde den. Reservdelar och tillbehör finns det gott om på ebay mm :)
 
Tack för all input i ämnet.

Det vore såklart en dröm att hitta en hoj som jag klarar lite längre turer på, samtidigt som den fungerar för att ha skoj på en bana. Antar att det är svårt att lösa

Vad gäller reservdelar borde CBR vara det smidiga valet i guess.

Jag får fortsätta googla och söka fakta, och framförallt provköra Speed Four för att se om det är någon medelväg för mig
 
Tack för all input i ämnet.

Det vore såklart en dröm att hitta en hoj som jag klarar lite längre turer på, samtidigt som den fungerar för att ha skoj på en bana. Antar att det är svårt att lösa

Vad gäller reservdelar borde CBR vara det smidiga valet i guess.

Jag får fortsätta googla och söka fakta, och framförallt provköra Speed Four för att se om det är någon medelväg för mig

Vill du ha nåt sportigt som dessutom går att köra långturer på kan kanske en av de sportigare sporttourer-hojarna vara intressant med...
Daytonan är ju en hyfsat mogen modell nu, så den borde det inte vara problem att hitta delar till. Den körs väl i en modell-cup i UK med om jag inte minns fel. :)
 
Köra långt med Daytona går.
Själv kört uppmot 50 mil på en dag utan problem.
Dock inte roligt på motorväg, men vilken sporthoj är rolig där?

ToR Göteborg - Ring Knutstorp inklusive en dag på banan fungerar utan problem.
 
Köra långt med Daytona går.
Själv kört uppmot 50 mil på en dag utan problem.
Dock inte roligt på motorväg, men vilken sporthoj är rolig där?

ToR Göteborg - Ring Knutstorp inklusive en dag på banan fungerar utan problem.
Är det mindre kul för att det känns som det går sakta eller vad blir de uppenbara problemen?
 
Fördelar med Daytonan är att den känns hur smidig som helst, och har en väldigt jämn effektkurva. Bra vrid från början. Sen sitter man väldigt sportigt, men sålänge man sitter rätt går det åka längre sträckor. Mina 2 cent
 
Är det mindre kul för att det känns som det går sakta eller vad blir de uppenbara problemen?

Skulle väl säga att man behöver hyfsad muskulatur i bålen för att inte hänga på styret, om man inte håller lite mer än skyltad hastighet och kan luta sig mot fartvinden.
 
Babytona är naturligtvis bättre på de flesta sätt men om du inte bara vill köra bana och inte har behov av att vara snabbast utan ha kul på bana så är 955 Daytona inte fel.

http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Daytona_955i_59265412.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Daytona_955i_58999328.htm?ca=11&w=3

Hyfsat snabb på bana men helt underbar på landsvägen.

97-01 är vackra med 130 hästar, 01-06 har 147 och är mera anonym.

http://www.blocket.se/skaraborg/Triumph_Daytona_955i_56474046.htm?ca=11&w=3
 
Babytona är naturligtvis bättre på de flesta sätt men om du inte bara vill köra bana och inte har behov av att vara snabbast utan ha kul på bana så är 955 Daytona inte fel.

http://www.blocket.se/landskrona/Triumph_Daytona_955i_59265412.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Daytona_955i_58999328.htm?ca=11&w=3

Hyfsat snabb på bana men helt underbar på landsvägen.

97-01 är vackra med 130 hästar, 01-06 har 147 och är mera anonym.

http://www.blocket.se/skaraborg/Triumph_Daytona_955i_56474046.htm?ca=11&w=3

Dessa är säkert betydligt smartare på landsvägen, men klickade inte riktigt med designen inom mig tyvärr
 
Fördelar med Daytonan är att den känns hur smidig som helst, och har en väldigt jämn effektkurva. Bra vrid från början. Sen sitter man väldigt sportigt, men sålänge man sitter rätt går det åka längre sträckor. Mina 2 cent



Skulle väl säga att man behöver hyfsad muskulatur i bålen för att inte hänga på styret, om man inte håller lite mer än skyltad hastighet och kan luta sig mot fartvinden.

Det är väl bara att krypa till korset och erkänna att det är dags för provkörning för att skapa sig en egen uppfattning :rock

Tycker att denna är VANSINNIGT läcker!

http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_Daytona_600_12_Man_Garanti_59214283.htm?ca=14&w=3
 
Det är väl bara att krypa till korset och erkänna att det är dags för provkörning för att skapa sig en egen uppfattning :rock

Tycker att denna är VANSINNIGT läcker!

http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_Daytona_600_12_Man_Garanti_59214283.htm?ca=14&w=3

Nu har jag inte dubbelkollat men har för mig att det är en fyrcylindrig 600 som, i mitt tycke, inte alls är lika trevlig som tripplarna oavsett storlek. Men gillar du varva utan bottendrag så är den nog inte helt fel på bana.
 
Nu har jag inte dubbelkollat men har för mig att det är en fyrcylindrig 600 som, i mitt tycke, inte alls är lika trevlig som tripplarna oavsett storlek. Men gillar du varva utan bottendrag så är den nog inte helt fel på bana.
Det stämmer. Är en radfyra
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top