Köpråd Caféracer ämne

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Hej alla!
Då min gamla hoj är såld och suget efter något nytt är alldeles för stort så går tankarna åt höger och vänster.

Är otroligt sugen på att bygga en cafe/brat av något gammalt härk. Erfarenhet saknas dock men tid finns så jag antar att det ska kunna bli något tillslut
Har fastnat rätt mycket för BMW k100. Det finns en på blocket (länk nedan) som jag tror kan vara potentiell. Ska åka och kika på den när jag får tid men det vore kul att höra vad ni tycker och tänker. Vad tror ni om just den där, bara av miltalet att döma?:banana


https://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_k100_rs_67312391.htm?ca=5&w=1
 
Några favoritgrunder som poppar upp hos mig är.......
*Yamaha xv750/1000 tidigt 80-tal.
*Honda gl1000 sent 70-tal.
*Honda cx500 tidigt 80-tal
*BMW tvåcylindriga luftkylda versionerna.

Personligen tycker jag k100 är lite för "modern" att bygga café på men det är ju en smaksak.
Vi har några snubbar här som bygger/byggt på k100 bas och det blir bra.
Dom har säkert lärt sig en massa bra att veta som dom kan dela med sig av.
 
Gammal Honda 500 eller 750 från 70-talet..
Eller gammal Trajja eller Norton..
 
miltalet på bmw's k-modeller spelar föga roll (de är extrema touring maskiner och de flesta har gått en massa mil), huvudsaken är att de har skötts ordentligt, framförallt ska du se över så att splinesen bak ser friska ut. Har det slarvats med smörjning så nöts de ner. Köper du en senare model med s.k paralever (en extra arm som går under axeln till navet bak) så är det inte alls lika noga då de inte nöts på samma sätt.

K100 kräver dock en hel del fipplande med elektroniken för att bli naken-hoj, (med det menar jag att byter du instrumentklustret så får du läsa på lite om vad som behöver åtgärdas för att hojen ska fungera).


MEN, bästa rådet som finns oavsett hoj är att snåla inte med inköpet, att behöva strula med att få hojen att gå normalt tar bort ganska mycket motivation till att färdigställa ombyggnation. Köp en väl fungerande hoj! (K-modellerna kör ju insprut, så där slipper du iaf bråka med tråkiga förgasare)
 
farbror min har en k100 stående i s-svall som du förmodligen får för 8-10 papp.
har dock nån tvekan när man gasar på. om man vill köpa billigt o pula på.
 

Klart snygga hojar i grunden. Vore kul att bygga på en sån. Dock finns det ju inga ute till försäljning riktigt vad jag kan se :)

- - - Updated - - -

farbror min har en k100 stående i s-svall som du förmodligen får för 8-10 papp.
har dock nån tvekan när man gasar på. om man vill köpa billigt o pula på.

Jaså? Årsmodell? Miltal? allmänt skick?

- - - Updated - - -

Gammal Honda 500 eller 750 från 70-talet..
Eller gammal Trajja eller Norton..

Håller utkik efter en cb750 :)
 
Några favoritgrunder som poppar upp hos mig är.......
*Yamaha xv750/1000 tidigt 80-tal.
*Honda gl1000 sent 70-tal.
*Honda cx500 tidigt 80-tal
*BMW tvåcylindriga luftkylda versionerna.

Personligen tycker jag k100 är lite för "modern" att bygga café på men det är ju en smaksak.
Vi har några snubbar här som bygger/byggt på k100 bas och det blir bra.
Dom har säkert lärt sig en massa bra att veta som dom kan dela med sig av.

Honda Gl1000 skulle kunna vara något :)
Dock gillar jag k100 pga den grova tanken och den robusta motorn!
 
Hörde av mig till honom och ska eventuellt kolla på den på onsdag.
Hojen var inte körd mer än till och från besiktningen de senaste åren och därmed inte servad heller. Hur man ska tolka det vet jag inte får se helhetsintrycket då jag kollar på den. Vad tror ni?
 
Klart snygga hojar i grunden. Vore kul att bygga på en sån. Dock finns det ju inga ute till försäljning riktigt vad jag kan se :)

- - - Updated - - -



Jaså? Årsmodell? Miltal? allmänt skick?

- - - Updated - - -



Håller utkik efter en cb750 :)

ingen anning, ser ut som den du länka iaf. ingen koll på mil men tror den ser hyffsad ut i övrigt.
får pm,a om de blir högintressant så får jag kika med han.
 
Update. Var och kollade på hojen idag. Helthetsintrycket var bra. Gammal gubbe som ägt den sedan 1999. Full servicebok med alla papper och manualer(dock inte servad på senaste tiden då han ej kört den annat än fram och tillbaka till besiktningen) och elscheman och dylikt vilket är en bra grej såklart.
Maskinellt var det inga som helst problem och bromsarna var bra. Dock var bakdämparen lite dålig men det var det lilla.

Ska ge honom ett bud, tar han det så hämtar jag den imorgon :)
Första som då ska göras är att ta bort åbäket till framkåpa. Därmed behövs det byta ut framlykta, hastighetsmätare, blinkers och styre.
Någon som sitter på bra tips angående schyssta sidor med bra priser? Uppskattar all hjälp :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top