Köpråd ca 40k nakensporthoj

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Helt rätt. STR är mer bus enligt mig. Motorn är ju mer bottenstark medans FZan behöver mera varv för samma action. Dock är motorn på yamahan skottsäker. Finns flera på forumet med fz1n eller s som rullat över 5000 mil utan bekymmer. Triumph är kanske inte riktigt lika kända för sin byggkvalité tyvärr. Ffa inte på de äldre modellerna.

Ska du satsa på Fz1 köp med kåpa. Samma motor men du har en snygg liten frontkåpa för de där långa etapperna. Plus att det finns flera med väskor klara på blocket för bra summor. Ett tips. :fakta:)
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Dock är motorn på yamahan skottsäker. Finns flera på forumet med fz1n eller s som rullat över 5000 mil utan bekymmer. Triumph är kanske inte riktigt lika kända för sin byggkvalité tyvärr. Ffa inte på de äldre modellerna.

:va

Kan ju inte alla fabrikatens modellutbud, men är det inte så att Yamaha har haft problem med flera av sina r1? Hade själv en fz6 -07 där vevstaken gick mitt av och slet sönder hela motorn.
Triumphs 675 motor hade lite bekymmer första året (-06) med rasade vevaxlar, därefter har detta varit en väldigt driftsäker motor.

Så att Triumph skulle hålla sämre kvalité än Yamaha håller jag inte med om. Dock vet jag inget om just fz1, men aldrig hört något dåligt om den. :tummenupp
 

norrby89

Medlem
Gick med
6 Feb 2019
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Sv1000S 2003
Skulle säga sv1000, otroligt mycket hoj för pengarna! sure N modellerna är mer eller mindre omöjliga att få tag på men ligger runt 30k så 5k så har du ordentligt styre och sen 5k räcker så de blir över för att byta ut kåpan fram till vanligt lyse och flytta upp hastighetsmätaren! Har du lite å göra under vintern också =)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Gött! Ja, det känns som att det just nu står mellan Street Triple R eller FZ1 där det nog lutar åt STR. Två ganska olika hojar, str ganska renodlat bus uppfattar jag och FZ1 kanske lite mer allsidig liksom. Str:ens låga vikt lockar. Skulle jag satsa på en FZ1 så är jag splittrad kring kåpa eller naket. En S-modell känns ju ytterligare mer allsidig, går att busa med men går också att köra lite längre med tänker jag.

Med din längd skulle jag tro en Street triple blir perfekt. Att motorn "bara" är på 675cc kommer du troligtvis inte lida av. Den motorn är en pärla. Om du inte kör bana så funkar en vanliga (utan R) bra, men R är givetvis att föredra. Köp den finaste helt enkelt.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
:va

Kan ju inte alla fabrikatens modellutbud, men är det inte så att Yamaha har haft problem med flera av sina r1? Hade själv en fz6 -07 där vevstaken gick mitt av och slet sönder hela motorn.
Triumphs 675 motor hade lite bekymmer första året (-06) med rasade vevaxlar, därefter har detta varit en väldigt driftsäker motor.

Så att Triumph skulle hålla sämre kvalité än Yamaha håller jag inte med om. Dock vet jag inget om just fz1, men aldrig hört något dåligt om den. :tummenupp

Jag är ju rent virrig. Satt här och tänkte att det var stora motorn från speed triple vi talade om. Inte 675an. I och med att vi jämförde med FZ1. Då är ju den troligtvis mer vridstark än trajjan. Vet inget om problem med R1 på tidigare modeller. De nyaste har ju problem med överhettning på bana med motorras osv däremot.

FZ1 tror jag inte jag hört någon som haft problem med. Inte här inne iallafall. Det är ju R1 motorn men ombyggd för mer vrid osv. Mindre effektuttag. Min 07 har inte haft ett enda problem alls med motorn eller något annat. :Bugar
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top