Köpråd Begagnad Esab LAE 315/ A-10 MED 30 verk.

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
cbr600rr 2009, gata/bana
Hej!

Försökt fördjupa mig i svetsköp så mkt de går nu i diversesök i olika trådar, gemensam nämnare dom flesta har är..

*Bättre med något större svets
*Hellre begagnad "bättre" svets än en ny något sämre.
*3 fas framför 1fas alla dagar i veckan
*Rekomenderade märken, kemppi samt esab (för de mesta)
*Aldrig flusstråd, kör med gas (möjligheteten finns att bygga om kolsyresläckare för billigare drift)

Nu till frågan!

Esab LAE 315 med A-10 MED 30 matarverk finns ute i närheten av mig till priset 3000kr..

http://www.blocket.se/vastmanland/Mig_s … 12&w=2

Är detta en bra svets? Kommer svetsa vanlig rörkonstruktion/rambygge eller diverse reparationsarbeten med materialtjocklek under 5mm uppskattningsvis!

Tacksam för svar :)

Satsa på något mordernare? Som blir mindre och smidigare att ta med sig om det någon gång behövs.
Ska du bygga MC ramar skulle jag satsa på en TIG, där kan du även köra pinne till de grövre arbeten du stöter på.
Mycket roligare att svetsa också.
Ska du svetsa alu får du skaffa dig en ac/dc tig. De är mycket dyrare.

Flusstråd är inte att förakta. Det är en seriös metod. (kanske inte det jula-biltema erbjuder).
Men förmodligen inte lämpligt för dig.

Hej!

Försökt fördjupa mig i svetsköp så mkt de går nu i diversesök i olika trådar, gemensam nämnare dom flesta har är..

*Bättre med något större svets
*Hellre begagnad "bättre" svets än en ny något sämre.
*3 fas framför 1fas alla dagar i veckan
*Rekomenderade märken, kemppi samt esab (för de mesta)
*Aldrig flusstråd, kör med gas (möjligheteten finns att bygga om kolsyresläckare för billigare drift)

Nu till frågan!

Esab LAE 315 med A-10 MED 30 matarverk finns ute i närheten av mig till priset 3000kr..

http://www.blocket.se/vastmanland/Mig_s … 12&w=2

Är detta en bra svets? Kommer svetsa vanlig rörkonstruktion/rambygge eller diverse reparationsarbeten med materialtjocklek under 5mm uppskattningsvis!

Tacksam för svar :)

Brukar vara kanon om dom inte har slitna rullar och slangpaket.

Men något överdöda för tunnplåt.

Köp en kempii minarc 160. MMA svets som kan allt med vanlig 230 uttag. Kolla upp dom.. Finns även tig satts du kan köpa till den för under 2 lappar.

Sålde min minarc 160 nyligen för 3000 kr. Sparsamt använd. Så du har nå att gå på.

Gamla svetsar kan gå bra hadde en Loke200 årsm.tidigt 80tal som gav upp förra året.Då fick det bli en ny för ca 8000kr

Telwin, hur är dom som märke? En av återförsäljarna verkar vara clas ohlson som har 4x165 Telwin bimax för 3k. Någon som testat? Svetsning kommer med all säkerlighet inte överstiga 5mm. Kommer endast som sagt svetsa ramkontruktion. Typ hojbygge/gokart/crosscart osv osv...

Satsa på något mordernare? Som blir mindre och smidigare att ta med sig om det någon gång behövs.
Ska du bygga MC ramar skulle jag satsa på en TIG, där kan du även köra pinne till de grövre arbeten du stöter på.
Mycket roligare att svetsa också.
Ska du svetsa alu får du skaffa dig en ac/dc tig. De är mycket dyrare.

Flusstråd är inte att förakta. Det är en seriös metod. (kanske inte det jula-biltema erbjuder).
Men förmodligen inte lämpligt för dig.

Tack för svar! Ja de skulle väll vara trevligt med en något nyare helt klart, men denna låg nära samt inom mitt prisfönster (upp till 3k)
Tanken att köra med flusstråd finns juh men mera siktat in på gas vilket ja förstått ska va något enklare samt bli finare fogar.

Köp en kempii minarc 160. MMA svets som kan allt med vanlig 230 uttag. Kolla upp dom.. Finns även tig satts du kan köpa till den för under 2 lappar.

Sålde min minarc 160 nyligen för 3000 kr. Sparsamt använd. Så du har nå att gå på.

Väldigt dåligt med kemppi på blocket, försökt kika efter de en längre tid, de å esab..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT