Köpråd Bandit 1200 - 02 eller VFR 800 - 01

Om du menar vad som händer runt 7000 varv så är det att två ventiler per cylinder till öppnas. Borde inte låta så på en Hornet. :)

På Hornet uppkommer det där ljudet redan runt 4000rpm:3freak och framför allt acceleration upp till 70km/h sen är det borta:va

- - - Updated - - -

Resonansljud som uppstår vid ljudvibrationer..Kan det vara något med blåset !?. :va :crash

Möjligt:3freak
 
3 kr/mil. Tror jag fixar det. Det är väl bara att gasa mjukare eller gasa som vanligt och se glad ut.
Normal service tillkommer. ???? Det där var kostnaden för bara ventil-kontroll. Alla kammar måste lyftas två gånger för att kontrollera, tre gånger om något måste justeras.
 
Normal service tillkommer. ???? Det där var kostnaden för bara ventil-kontroll. Alla kammar måste lyftas två gånger för att kontrollera, tre gånger om något måste justeras.

Ja, då rullar det ju på förstås. Men är hojen värd det? Det är ju frågan. ;)
 
Normal service tillkommer. ???? Det där var kostnaden för bara ventil-kontroll. Alla kammar måste lyftas två gånger för att kontrollera, tre gånger om något måste justeras.

Vilken verksta har blåst dig på det priset? Själva ventilkontrollen är inte så avancerad. Man behöver aktivera V-tech funktionen, men det är ju ingen raketforskning direkt. Så där ta verkstan och lägger på lite mer tid än vanlig ventilkontroll. Det går även göra själv om man vill. :)
 
Aktivera vtec gör man genom att plocka bort kammarna, plocka ur kopparna på vtec-ventilerna, spärra vtec-funktionen med små block, stoppa i kopparna, stoppa i kammarna och mäta. Allt görs om för att få ur spärrblocken. Om det nu inte skall korrigeras då, för då skall helt nya koppar beställas och monteras (ur med kammarna igen) kontrollmätas och sedan hela vändan igen. Inget annat sätt ger korrekt justerade vtec-ventiler.

Och allt måste göras två gånger i och med v4. Jag har hört med tre auktoriserade Honda-handlare och gav er det billigaste priset.
 
Kan tyvärr inte ge dig något pris då jag bodde i Tyskland när jag gjorde min ventil-kontroll, självklart behövdes det ingen justering... det är ju en Viffer, men det är en knepig kontroll av ventilerna tack vare Vtec:en.
Kan du göra kollen själv är det bara tidskrävande.
 
En 01 har dock inte VTEC så den delen slipper du

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Har aldrig förstått vitsen med Vtec på Hondas motorcykel då det inte ger någonting positivt tillbaka. Hoppas att de någon gång i framtiden tar bort det och kör en vanlig V4 motor istället.
 
Kan inte heller förstå vad Vtec skulle vara bra för, det är ju inte precis så dom kan stoltsera med hög litereffekt här, så säg mig vad var det bra för?
 
Provkörde en VFR 800 04, köpte sedan en 08a. Skillnaden på motorerna är rätt stor. Övergången mellan VTEC på faceliften som kom -06 och pre-faceliften är till -06ans fördel. Den anpassar sig beroende på hur du kör. Kör du järnet blir övergången mer markant, kör du lugnare så märker du knappt övergången. VTECen ger motorn massor med karaktär och är beroendeframkallande. Jag var också inne på bandit 1250, men kom fram till att jag ställde högre krav på bromsar och chassi. Sen att Viffern är avsevärt smidigare är en fördel för mig, som är ynka 174cm lång. Ångrar inte en sekund att jag tog viffern. Började med en tripp på 30 mil, inga större problem förutom att en ovan röv kände sig lite mörbultad efteråt. Körde 20 mil x2 precis, inga konstigheter. Den är törstig när man kör inspirerat. En service inkl. ventilkoll kostar ca 6k i Stockholm, mecken (som jag även känner privat) sa att man i regel struntar i ventilkollen, behövs liksom inte (för det mesta...)
Den är vuxen nog att köra långt med, den är smidig nog för att smita igenom Stockholmstrafiken, den är rolig nog för att piska småvägar. Har "endast" 110hk, men med en väldigt användbar motorkaraktär. Mina chickenstrips försvann efter några dagar på hojen, den är trygg att köra och man kommer fort in i den. Men är du lång ska du nog provsitta Viffern innan du bestämmer dig.

Mvh Oliwer
 
Högre moment på lågvarv och "turboknuff" på högre varv. Fungerar prima, beroendeframkallande.

Det är det jag inte känner av alls om jag jämför VFR med konkurrenter med samma motorstorlek. VFR gillar inte låga varv och har svagast vridmoment om man jämför med t.ex FZ8, Suzuki GSR750 eller kawasaki Z800. VFR har max 75 nm vilket är dåligt för en 800cc motor.
 
Var väldigt nöjd med min -99:a:tummenupp Inte grym på något men inte heller dålig på något. En av de bästa kompromisserna som gjorts. I dag har jag en betydligt effekt starkare hoj men minns inte att viffern var speciellt slö. Har ingen erfarenhet av banditen så kan inte jämföra men viffern är överraskande trevlig.
 
Hej,

Blev en Bandit 1200 -01
*Yoshimura system
*Öhlins fjädrar fram samt GSX bakdämpare
*Holeshot Corbin dyna
*Nya däck Michelin Pilot Road 3 som rullat ca. 150mil
*Nya bromsklossar fram/bak
*Stålomspunna bromsslangar fram
*Bytte olja, filter och tändstift ifjol
*Besiktad ett år till
*Mätarställning 5400 mil (ventilspelet justerades vid 5000 mil)

Grymt vrid i hojen :yoparty
 
Hej,

Blev en Bandit 1200 -01
*Yoshimura system
*Öhlins fjädrar fram samt GSX bakdämpare
*Holeshot Corbin dyna
*Nya däck Michelin Pilot Road 3 som rullat ca. 150mil
*Nya bromsklossar fram/bak
*Stålomspunna bromsslangar fram
*Bytte olja, filter och tändstift ifjol
*Besiktad ett år till
*Mätarställning 5400 mil (ventilspelet justerades vid 5000 mil)

Grymt vrid i hojen :yoparty

Grattis till en fin hoj:)
 
Grattis till ett bra val , vrid vrid och lite mera vrid :-)
Kör ungefärlig lik maskin som dig med min Kawasaki ZRX1200 och åker runt med ett stort leende bara :-)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top