Köpråd av leksak önskas!

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Tjenare alla, visst är det underbart att våren äntligen är på väg!
Nackdelen är att man blir som en hormonstinn 15-åring som slösar bort dagarna med att surfa porr (blockets mc-annonser, mm).

Läst på massor men man blir ju inte alltid klokare för det! ;)
Är grymt svårt att få till provkörningar när man är intresserad av så många.. så tänkte höra med er här.
Kört sporthoj i drygt tio år men funderar nu på att byta till något naknare.

Kandidaterna är:
Aprilia DorsoDuro 750
Ducati Hypermotard 1100/769
KTM SM/SMR 990/950/690

Släng ur er lite tankar, idéer och minirecensioner.
Mvh
 
Aprilia är reservdelstillgången dålig med i sverige...
Hypermotarden är mycket trevligare o köra än Dorsduron vill jag minnas.
en 690 är inget man åker långt på ;)
 
...håller med Gluffis lite - HYM:en är nog det jag skulle kika på. :)

Kåtten (950 och uppåt) är det förnuftiga alternativet, men man behöver lite lyx i livet. :hihi
 
Multistrada 1200
Lite väl dyr 195.000:- men ....
 

Bifogat

  • Multistrada1200-1.jpg
    Multistrada1200-1.jpg
    130.3 KB · Visningar: 51
  • Multistrada1200-2.jpg
    Multistrada1200-2.jpg
    146.9 KB · Visningar: 55
KTM SM (ej SMR ;) ) är helt klart den fulaste att se på, men oxå den som är roligast att köra.

HYM är fin den med, men lider lite av ett kort register i motorn...precis när man tycker den börjar ta sig så är man på varvtalsstoppet. Körställning är "kort", man sitter väldigt långt fram och styret nästan i magen, man får verkligen titta NER för att se instrumenten (eller att ta upp instrumenten och framhjul i ögonhöjd :tummenupp ). Enligt tidningarna så har mycket rättats till på EVO versionen, men då får man ju betala för det.

KTM SM och SMR är ruskigt härliga att köra, med fint klipp i motorn och rymligt chassi...första hojen som jag känner mig normal på och inte att man är för stor. SMR 990 rättar till mycket av det fula hos hojen, och med påkostad fjädring, lättare hjul och riktiga feta monsterfrankensteinbromsar är det en banhoj av rang. Bantas på 9 kg om man har det obligatoriska akrat på.

Prillan har jag inte kört, och snygg är den men ska man lita på tester så lider den lite av den mindre motorn jämfört med de större...men det har varit snack om en 1200 ett tag nu....
 
Skall du ha något mindre och smidigare än din gamla sporthoj: KTM 690
 
Varför kollar du på så tunga hojar?
Är tanken att du ska kunna åka långtouring och semestra på hojen?

Är svaret nej så hade jag hade siktat på en 690 SMC som killen innan nämnde.
 
Trevligt med lite åsikter! :)
Tänkte först köpt en 690 som komplement till sporthojen, men det blir ganska dyrt att äga två hojar. Därför började jag titta på lite större motards, som man faktiskt orkar köra en dagsutflykt.
HYM 769 -10 ser fin ut, roligare än storebror enligt många som testat den. Men det är klart, kostar ju 99k.
950SMR -07 och 990SM -08 hittar man för 80-90k
 
KTM 690 är riktigt skön med bra effekt. Dock så tyckte jag att varvstoppet kom in lite väl tidigt.

Vill du inte köra grus etc så är 990 det brutalare alternativet. Jämn fin effekt (med acra) och grymt chassie gör den till en livsfarlig lek o busmaskin :) Rekommenderar att köpa styrdämpare till dock.
 
Mja, Hypermotarden går som offroadare hos bilsport och MC om jag minns rätt ;) Superduke går som sportigare modell o kostar ganska skapligt tyckte jag polaren sade.

Sist jag kollade var premien tämligen sammalika för mig (det är ju lotteriverksamhet, så var och en lär kolla på just sig själv, men det vet vi ju ;) ), på just bilsport och mc, i trakterna runt 6 hel/helår.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top