Köpråd av husaberg 650

tuffe87

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kawasaki
Tjena!
Är på gång att köpa en Husaberg 650.
Blir min första stora hoj.
Jag har varit och tittat på en 02 men har förstått att detta är ett problem exemplar som man bör undvika?
Har planer på att åka och titta på en -03 nästa helg.
Vad är skillnaderna på 02 och 03?

Är medveten om att KTM 660 hade varit ett annat klokt val av hoj. Men tycker husan ligger betydligt bättre i pris. Blir ju råd till många servicar innan man är uppe i samma pengar som en husa. Och husan är ju bara så pigg :-)

Tackar på förhand för alla tankar och råd som kommer att dyka upp i tråden. :-)

Hade husa 650 -02 som första hoj, som jag lekte lite gata och skog med.. men för mkt meck för min del, den gillar nog bana mer. Men den är vädlig snygg och går som ett as.

Köper du ktmen så tjänar du nog ihop dom pengarna relativt snabbt. men men.

tuffe87 skrev:
2445713 Tjena!
Är på gång att köpa en Husaberg 650.
Blir min första stora hoj.
Jag har varit och tittat på en 02 men har förstått att detta är ett problem exemplar som man bör undvika?
Har planer på att åka och titta på en -03 nästa helg.
Vad är skillnaderna på 02 och 03?

Är medveten om att KTM 660 hade varit ett annat klokt val av hoj. Men tycker husan ligger betydligt bättre i pris. Blir ju råd till många servicar innan man är uppe i samma pengar som en husa. Och husan är ju bara så pigg :-)

Tackar på förhand för alla tankar och råd som kommer att dyka upp i tråden. :-)

Skall du köpa husa så rekommenderar ja att du lägger till nå tusingar å köper en 04:a.

Mer tillförlitlig å dom bytte även till kokusan då. Keihin förknasare, 6 kolvsok mm. Har själv haft både 01:a å 04:a å dom gick inte å jämföra. Men känenr du inte för att serva å ta hand om hojen rätt mycke så skulle ja rekommendera en hoj me lite längre mellan serviceintervallen...

Nackdelen med KTM är ju att man måste upp i -05 för att jag ska få lov att köra dem på mitt körkort :-(
Blir ju nästan 20 tusen kr dyrare än att köpa en -02 husaberg, som jag för övrigt får lov att börja åka med direkt. Försäkringspremien på husan är ju inte helt fel den i heller.
Jag ska inte säga att jag har bestämt mig men det lutar mycket åt en husaberg just nu. Så vill gärna veta specifik skillnad mellan -02 och -03 om någon vet alla elle några skillnader är jag tacksam.
Servicen skrämmer mig inte så mycket, är nog mer ett ras jag är rädd för då.
Men tyvärr så kan det ju hända med vilken hoj som helst. Dock så ökar ju risken med trimmgraden av hojen.

Några av de viktiga skillnaderna mellan -02 och -03 är att de har lite bättre lager på ett par ställen. (Vipparmar bl.a).
Skulle tro att de flesta äldre redan är uppgraderade till de bätre lagren, annars gör du det vid nästa service.

En del av mig vill så gäran köpa husabergen. Billig försäkring, grym effekt, lätt hoj. Mycket hoj för pengarna.

En annan del av mig är rädd för problem som kan uppstå vid ett eventuellt ras.
Bör man vara så rädd för ett ras att man lägger 10 tusen till på hojen och köper en ktm. Och dessutom får dubbelt så hög försäkringspremie?

tuffe87 skrev:
2454976 En del av mig vill så gäran köpa husabergen. Billig försäkring, grym effekt, lätt hoj. Mycket hoj för pengarna.

Bör man vara så rädd för ett ras att man lägger 10 tusen till på hojen och köper en ktm. Och dessutom får dubbelt så hög försäkringspremie?
Du vet aldrig om du gjort rätt val om du inte chansar. :fakta
Får jag välja med hjärtat säger jag Husaberg, med härnan KTM. MEN det är det värt. Sen finns det inget heller som säger att det behöver strula. Finns många med husor här på forumet som fungera problemfritt.

tuffe87 skrev:
2454976 En del av mig vill så gäran köpa husabergen. Billig försäkring, grym effekt, lätt hoj. Mycket hoj för pengarna.

Nej det bör man inte. Lägg däremot till 10000 och köp en husa -04 så får du prylar som både håller (om den sköts som den ska) OCH går som ett skott!!

philsson skrev:
Finns många med husor här på forumet som fungera problemfritt.

:fakta (så när som på en stator vid 140e timmen).

Last edited:
philsson skrev:
2455127 ...Finns många med husor här på forumet som fungera problemfritt.
Min har funkat så gott som prickfritt i 1½ år men då har jag förståss inte kört så värst mycket gata med den utan mest motionskört på bana och på isen vintertid. :)

tuffe87 skrev:

ÄÄh köp en sprillans på avbet!

jag köpte en 05 iår betalade 14 900 i handpenning (kostade 75 000) och kommer betala av den i 48 månader betalar ca 1500 i månaden. och kommer i slutändan betalat 84 000 för den om jag inte betalar av den snabbare. tycker att det är jävligt bra:tummenupp

Såja, idag fick jag körkortet.
Nu börjar behovet av hoj att kännas panikartat :-P
Dock är det nog ganska bra att jag sitter utan hoj idag.
Så jag slipper göra samma misstag som jag gjorde första dagen med bilkörkort....

Men ska åka och titta på en husaberg i helgen, inte omöjligt att det blir affär där. Tror ni att man klarar att köra hem den de 8 milen hemifrån den står nu?

tuffe87 skrev:
2456841 Såja, idag fick jag körkortet.
Så jag slipper göra samma misstag som jag gjorde första dagen med bilkörkort....

Men ska åka och titta på en husaberg i helgen, inte omöjligt att det blir affär där. Tror ni att man klarar att köra hem den de 8 milen hemifrån den står nu?

Beror på vad det är för väg, motorväg = bad idea...
Kurvig 70 väg = kul på hjul!
Men räkna med träsmak i röven... Körde min förra hoj strax under 20 mil en gång och det är inget jag kan rekommendera...
Ligg inte och kör med jämn gas långa sträckor bara, inte bra för smörjningen...
Och som alla andra sagt, lägg till några tusen och köp en från -04 och framåt.

Har en 03 som enbart gått hård gatkörning och är uppe i 200 timmar nu och med en effekt som dom inte hittar på någon orginal KTM. Är man noga med olje/filter byten + ventiler justering och byter delarna efter vad manualen säger blir det inga onödiga ras. Och meket som alla snackar om vet jag inte vad det är för nått. En vanlig service går på MAX en halvtimma. Och byta "innre delar" är lätt om man följer Workshop manualen och är noggran.

Nä köp en bergare för det finns nog med KTM:er :tungan Den täta service övervägs av körglädjen tusen gånger om, garanterat :yoparty

Men som sagt en 04 eller nyare är att föredra då tändningssystem och fugge är bättre.

Lycka Till :tummenupp

tuffe87 skrev:
2456841 Såja, idag fick jag körkortet.

Grattis till kortet!!!:tummenupp
Glöm inte att ha isen redo i frysen så du kan kyla ner röven efter den eventuella resan:D

Skojar bara det blir inga problem.

Tackar så mycket. Nä det lutar helt klart åt en Husaberg -03 nu. Hittar ingen -04 i mina trakter inom den prisrammen jag satt upp 35-45 tusen. Får upp en bit över 50 för en -04 tyvärr. Så får man tag på en -03 för 35-40.

Håller på att explodera av "ut och köra begäret"
Var och köpte ett par fräsha supermotard stövlar idag också.
Har en hel del skolarbete att göra just nu, men hjärnan tänker bara hoj hoj hoj.

Nu ångrar man att man aldrig köpte en som stod och vänta i garaget :-(

Är smörjningen bättre på -04?

Tänkte om man ska ha en för gata, men man vill ju inte direkt sitta och oroa sig bara för att man hamnar på en tråkig väg och man kör på jämn gas ett tag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT