Köpråd angående 125:a + Andra frågor.

Nu orkar jag inte använda qoutefunktionen, men here goes nothing:

Jag kände inte att Miton gjorde en ansats till att vara ansträngande för ryggen med mina 179cm, men som sagt körde jag bara en bit.

Vibrationerna verkade inte jobbigare än kotten min, så det är godkänt.

Varför skulle det vara onödigt med 2t på kortare sträckor?
Tycker det funkar fint med 2t på turer på ca 3km till 300km (men då är röven rätt mör med min sadel)

Crosställ som i crosställ förstår jag inte riktigt hur det kan vara gott exempel?
Visst i 30km/h kanske det fungerar och för smällar, men slitstyrkan lär väl inte vara extremt mycket bättre än vanliga kläder? :va
 
Måste man inte ha "Riktig" Mc-klädsel på uppkörningen??

Jag kör med full klädsel (hjälm, Byxor med skydd, jacka med skydd, lös ryggplatta, hanskar och stövlar) men det är för att min farsa "jagar" mig (Jag övningskör privat)
 
Last edited:
Jag får väl pusha för CRM då. Hittar du en som är i bra skick ( MIN ) så är det en helt underbar hoj. Har tillrckligt med effekt och håller mycket länge. Tål det mesta. Samt så är det ju kul när man kan köra både landsväg och grus. ;)
 
... Vad jag läste här på sidan så ska Miton funka bra till dagligt bruk stämmer det ? ...

...Hur är körställningen på Miton ? Får man lätt ont i ryggen osv ?...

..Hur är bromsarna på Miton? Man vill ju gärna få stopp på grejerna..

Japp, inga som helst problem. Under hojsäsongen kör jag till skolan varje dag, en tur på runt 2,5-3 mil sammanlagt

Körställningen går det inte att klaga på. nu har jag iofs inte kört längre än 10 mil i sträck men det funkade kanon trots mina 194cm. Det är en riktigt rymlig hoj, till och med utrymme nog för mig att krypa ner under kåpglaset.

det går inte att klaga på bromsarna heller. jag använder alltid två fingrar vid inbromsningar och behöver inte krama alls hårt för att få stopp på cykeln.
 
Jag får väl pusha för CRM då. Hittar du en som är i bra skick ( MIN ) så är det en helt underbar hoj. Har tillrckligt med effekt och håller mycket länge. Tål det mesta. Samt så är det ju kul när man kan köra både landsväg och grus. ;)
Så sant! En riktigt bra hoj. Bara man ser till att fjädringen är som den ska samt bromsarna. Går att åka på riktigt ordentligt om man håller varvet uppe! :yoparty
 
Hejsan nu kommer jag och mina frågor här igen haha:D

Först och främst vill jag tacka alla som har varit trevliga och kommit med riktigt bra förslag och ideér :)!


Jag har börjat fundera på andra alternativ än Cagivan just nu, mest pågrund utav att det är en sådan begränsad tid jag kan använda en sådan maskin.

Det jag har börjat titta på är GasGas, deras 125:or både enduro och sm intresserar mig på det här hållet :) Även KTM exc är av ett stort intresse.

Jag undrar om någon skulle kunna berätta lite för och nackdelar, samt saker på hojen som brukar gå sönder. Sen undrar jag även om någon vet service intervallerna, alltså när tändstift, kolv, lager, olja osv skall bytas.


Mvh Vincent :)!
 
Skulle inte rekommendera gasgas eller ktm exc, inte om du ska ha den för dagligt bruk

Dels drar dom ganska mycket soppa och så är dom inte så trevliga på gatan (motorgången, iofs bara gasgas jag testat men kan tänka mig att EXC är likadan)
Den typen av hojar är inte gjorda för gata

Min åsikt bara
 
Inte riktigt värd det priset enligt mig när jag tittar på dom andra Mitosarna då den här såg lite halvskabbig ut. Är lite mer ute efter Enduro/Supermotard :)

Tack för tipset iaf :)!


Mvh Vincent !
Inte värd det priset? Den ligger ju i helt rätt prisklass. Stirra dig inte blind på årsmodellen och miltalet..

Det är värt mycket att motorn renoverades för 300 mil sedan.
 
Inte värd det priset? Den ligger ju i helt rätt prisklass. Stirra dig inte blind på årsmodellen och miltalet..

Det är värt mycket att motorn renoverades för 300 mil sedan.

Jämnförde mest med den här http://www.blocket.se/vi/18554237.htm?ca=23_10_s. Den såg fräschare ut, dessutom billigare. Och med renovering antar jag att du bara menar kolvbyte, oljebyte och ett lagerbyte ?

Btw antar att det är din hoj eller :P?

Mvh
 
Vad jag vet har loy vett nog att köra offroad/enduro/motard :-p
(i klartext tror jag inte det är hans hoj)

Men jag tycker du ska satsa på en grushoj, kolla om du inte kan hitta någon fräsch DT

Ja jag är en DT-nörd, men den verkar bäst enligt mig
 
Jag kan tipsa om Yamaha RD 125 YPVS. Jag har själv en av 85:a.
Jag har sumpat den tråkiga luftburken och sattit på öppet luftfileter och så har jag sattit på ett trimrör. och enligt mig går den bra som fan! och den drar minimalt med olja och är dessutom bränslesnål med sina 0.3-0.35 L/mil. Ett plus är ju också att den är billig att köpa och i drift. Jag betalar 914 kr per år i försäkring! (Trafikförsäkring).
Chassiet är stabilare på YPVS modellen än föregångaren LC, gaffeln är kraftigare.
Tuverr verkar det inte finnas någon på blocket till salu... Själv är man en lycklig ägare!:D
 
Skulle inte rekommendera gasgas eller ktm exc, inte om du ska ha den för dagligt bruk

Dels drar dom ganska mycket soppa och så är dom inte så trevliga på gatan (motorgången, iofs bara gasgas jag testat men kan tänka mig att EXC är likadan)
Den typen av hojar är inte gjorda för gata

Min åsikt bara

Det jag hade tänkt mig att jag skall köra ostrypt under sommaren och när jag skall ha lite roligt, och under den tiden där det är skola osv hade jag faktiskt tänkt köra strypt.

Hur fungerar KTM och GasGas om man använder dom strypta till dagligt bruk för då skall dem väll leverera runt 15 hästar om man jämför med 30+ eller ?

Mvh Vincent :)
 
Det jag hade tänkt mig att jag skall köra ostrypt under sommaren och när jag skall ha lite roligt, och under den tiden där det är skola osv hade jag faktiskt tänkt köra strypt.

Hur fungerar KTM och GasGas om man använder dom strypta till dagligt bruk för då skall dem väll leverera runt 15 hästar om man jämför med 30+ eller ?

Mvh Vincent :)
Den kommer dö.Seriöst. Gör det inte.

Då kan du lika bra köpa en Ciao och köra runt med.
 
Det jag hade tänkt mig att jag skall köra ostrypt under sommaren och när jag skall ha lite roligt, och under den tiden där det är skola osv hade jag faktiskt tänkt köra strypt.

Hur fungerar KTM och GasGas om man använder dom strypta till dagligt bruk för då skall dem väll leverera runt 15 hästar om man jämför med 30+ eller ?

Mvh Vincent :)



hur skulle du må av att gå runt och andas i ett sugrör hela dagarna?

dont do it. kör ostrypt. det är inga problem å köra dagligen. bara du servar den efter boken. alla som säger att det absolut inte går att köra mycket med en ktm eller gasgas är moralkärringar som inte vet vad dom pratar om.

en kompis husa har gått 340 timmar på 3 somrar.... min är samma årsmodell som hans och har gått 50.

det är inga problem. men som sagt, service är a och o för att grejerna skall hålla.

Den kommer dö.Seriöst. Gör det inte.

Då kan du lika bra köpa en Ciao och köra runt med.



hallå mobba inte ciao. jag ska fan låna min brorsas monsterciao tuned by me och komma till gp med i sommar.
 
Last edited:
hur skulle du må av att gå runt och andas i ett sugrör hela dagarna?

dont do it. kör ostrypt. det är inga problem å köra dagligen. bara du servar den efter boken. alla som säger att det absolut inte går att köra mycket med en ktm eller gasgas är moralkärringar som inte vet vad dom pratar om.

en kompis husa har gått 340 timmar på 3 somrar.... min är samma årsmodell som hans och har gått 50.

det är inga problem. men som sagt, service är a och o för att grejerna skall hålla.





hallå mobba inte ciao. jag ska fan låna min brorsas monsterciao tuned by me och komma till gp med i sommar.


Vet någon ca service intervaller, helst mil men timmar brukar också gå bra. Ska kolvbyte ske vid varje service ?

Tack för bra svar allihopa !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top