Köpråd 954 något jag skall tänka på?

Biohazard skrev:
2565214 Jag ska åxå köpa en 954:a så fort jag hittar en till rätt pris. Så lite mer köpråd istället för utsvävningar om allt annat hade varit bra... :tummenupp
Skillnnad -02, -03?
Nån som har en att sälja för ett bra, billigt, lågt & överkomligt pris, så hör av er. Sv-såld & Inte röd är ett krav dock.

Du kan ju kolla om kopplingsarmen ner i motorn är bytt, en svag punkt har det varit, jag fick byta min i somras, då armen är så vek i godset och sprickor bildas så den går av, brukar dock gå på Hondas 5 åriga garanti på svensksålda hojar, dock inte så dyrt ingrepp, under 500 kr och de uppdaterade armarna har bättre och mer förstärkt gods.

Kolla annars service och underhåll och om det finns dokumentationer, ägarantal samt allmänskick som man alltid kollar när man handlar. Honda brukar inte krångla mycker förövrigt.:tummenupp
 
DANIJEL skrev:
2563226 Tjena
Skall till helgen köpa en 954 av 2003 årsmodell så jag undrar är
det något speciellt man skall tänka på?

Mvh Danijel

Glöm 954 och köp en 04 istället. allt är bättre på den +samma försäkringspremie nästa år som 03 an

Köp aldrig en årsmodell som uppdateras året efter (ordentligt dessutom)
Altså tycker jag att du skall köpa en -00 eller 04
00-03 ingen större skillnad
 
sporTlovEr skrev:
2565205 Que???? isåfall är gixxer 1000 03:a rena nybörjarmoppen och R1 från 1999-2001 rena körskolehojen.

Det är möjligt att du tycker så..., men jag yttrade mig bara om mina erfarenheter om 954:an :tummenupp


sporTlovEr skrev:
2565205
Du kanske hade väldigt dåliga inställningar på din hoj då!

Nope...:)

Mjölnaren75 skrev:
2565240 Glöm 954 och köp en 04 istället. allt är bättre på den +samma försäkringspremie nästa år som 03 an

Köp aldrig en årsmodell som uppdateras året efter (ordentligt dessutom)
Altså tycker jag att du skall köpa en -00 eller 04
00-03 ingen större skillnad

Ett bra råd!!! :tummenupp
 
Last edited:
jämfört med en R1 -00 känns 954:an väldigt kompakt och lättsvängd!
Personligen tycker jag hondan känns bättre på dem flesta punkter, även motorstyrkan som många säger är lite dålig...
kan bara säga att jag är helnöjd med mitt köp.

Bara att handla!
 
Jag har ägt både 929 och 954. Det är väldigt stor skillnad på de båda cyklarna. 954 ÄR bättre på allt.
 
Hehe, konstigt? det var det jag reagerade på mest att motorn ger mer kraft över hela registret.

929:an fick jag jobba ordentligt för att få upp på 2:an 3:ans växel, kan ju bero på chassit också iofs.
 
När det gäller Fireblade så var det väl egentligen när den kom 92 som den var "extrem". Jämför man på senare år så är den ju den mest sansade i sin klass. Jämnt effektregister och ett chassi som inte bjuder på några överraskningar. En van förare som byter från en t.ex. ZX-10 eller GSXR till en Blade märker stor skillnad och jag vågar påstå att den upplevs som "tråkigare". Men glöm inte att John McGuinness vann både Standard 1000cc och Superbike 1000cc på Isle Of Man med just en Blade.
 
Firebladen är tamare på pappret och i verkligheten..

Men det är eg. bara bra, finns nog inte särskilt många på SH som eg. kan utnyttja dom bättre egenskaperna hos andra hojar, men iaf jag upplever skillnaden som rolig..

954 och 929 går lika rakt fram..

Sen är 954ans fotpinnar jävligt mycket touring, både låga och gummiklädda..
Dom blir hala som sa..n när det är blött..

Som Honda själva säger ang. Firebladen: Det är inte motorn eller chassit som räknas, det är hur det fungerar i kombination!

Det är något som iaf. jag tycker är väldigt bra på Fireblade, sen är just 954 en suverän bakhjuls sporthoj...
 
Blå R1 skrev:
2565534 Det är något som iaf. jag tycker är väldigt bra på Fireblade, sen är just 954 en suverän bakhjuls sporthoj...

Word! Till och med jag kan ju köra den på bakhjulet! :tummenupp

Mjölnaren75 skrev:
2565240 Glöm 954 och köp en 04 istället. allt är bättre på den +samma försäkringspremie nästa år som 03 an

Om du läser Performance Bikes så sa de precis tvärtom om man föredrar en lite vassare hoj, de tyckte 02-03 var en betydligt sportigare hoj än 04-05 som de tyckte var tyngre, sävligare chassiegenskaper och inte lika vassa bromsar. CBR1000RR har bland annat längre hjulbas, flackare gaffelvinkel, högre vikt och mindre bromsskivor (310mm istället för 330mm) jämfört med en 954:a. Däremot går ju 1000-kubikaren fortare eftersom den har mer effekt. En -03 med slip-on och PCIII var dessutom snabbare runt deras testbana än vad en -04:a var.

Nästa år blir dessutom försäkringspremierna billigare på -03:orna eftersom de blir fyra år då om jag förstått IF:s sätt att räkna och om du pratar om Honda-försäkringen.

DANIJEL skrev:
2563226 Tjena
Skall till helgen köpa en 954 av 2003 årsmodell så jag undrar är
det något speciellt man skall tänka på?

Mvh Danijel

Det jag tycker man framförallt ska se upp för är de överpriser som många ägare av just 954 verkar tro att sina ögonstenar betingar. Det ligger två stycken på blocket nu för 75 000:- vilket jag tycker är på tok för mycket för en 954:a. Jag tror inte skicket kan vara så bra på de hojarna att det motiverar ett sådant väl tilltaget pris.
 
Last edited:
DR-Zätare skrev:
Word! Till och med jag kan ju köra den på bakhjulet! :tummenupp

Japp, tror det är för motorn är så jämn i kurvan och ett kort lätt chassi..


DR-Zätare skrev:
Det jag tycker man framförallt ska se upp för är de överpriser som många ägare av just 954 verkar tro att sina ögonstenar betingar. Det ligger två stycken på blocket nu för 75 000:- vilket jag tycker är på tok för mycket för en 954:a. Jag tror inte skicket kan vara så bra på de hojarna att det motiverar ett sådant väl tilltaget pris.

Word! Sålde min 954 tidig vår 2005 för 70.000:-! Det tycker jag fortfarande var ett bra pris.. Inte högt för köparen, inte för lågt för mig..
Min var en -02 i fint skick med ca 1200mil på mätaren.
 
Stort tack till alla som svarat,inte haft tillgång till datan men läste allt nu och är fortfarande fast besluten på att köpa den i helgen.:yoparty

Mvh Danijel
 
Blå R1 skrev:
2565534 Firebladen är tamare på pappret och i verkligheten..

Men det är eg. bara bra, finns nog inte särskilt många på SH som eg. kan utnyttja dom bättre egenskaperna hos andra hojar, men iaf jag upplever skillnaden som rolig..

954 och 929 går lika rakt fram..

Sen är 954ans fotpinnar jävligt mycket touring, både låga och gummiklädda..
Dom blir hala som sa..n när det är blött..

Som Honda själva säger ang. Firebladen: Det är inte motorn eller chassit som räknas, det är hur det fungerar i kombination!
Det är något som iaf. jag tycker är väldigt bra på Fireblade, sen är just 954 en suverän bakhjuls sporthoj...

Huvudet på spicken, icke att förglömma den viktigaste delen som påverkar allt, föraren....
 
Blå R1 skrev:
2565534 Firebladen är tamare på pappret och i verkligheten..

Men det är eg. bara bra, finns nog inte särskilt många på SH som eg. kan utnyttja dom bättre egenskaperna hos andra hojar, men iaf jag upplever skillnaden som rolig..

954 och 929 går lika rakt fram..

Sen är 954ans fotpinnar jävligt mycket touring, både låga och gummiklädda..
Dom blir hala som sa..n när det är blött..

Som Honda själva säger ang. Firebladen: Det är inte motorn eller chassit som räknas, det är hur det fungerar i kombination!

Det är något som iaf. jag tycker är väldigt bra på Fireblade, sen är just 954 en suverän bakhjuls sporthoj...

Låga javisst.. men Gummiklädda:va Inte på min iallafall
 
P@trik skrev:
2566434 Då har väl gummit ramlat av eller så har du inte original fotpinnar.

ang fotpinnarna, gummi: ja, låga: ja, hala: ja, går att byta: ja.
man köper väl inte hoj efter fotpinnarna?
 
P@trik skrev:
2566434 Då har väl gummit ramlat av eller så har du inte original fotpinnar.
Har inte tänkt på det innan ...men du har säkert rätt i att det kan ha suttit någon form av gummihistoria på dom :) Eller så är dom som du säger inte orginal
Det finns rejäla "taggar"som ger bra fäste för sulorna oavsett väder :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top