Köpråd 450, vilken är bäst?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har ett stort abstinensbesvär då jag inte har ägt en cross/motard på snart 3 år och jag är så grymt sugen på isåkning i vinter så jag måste nog köpa mig en cross.
Sitter och kikar litegrann nu men kom på den briljanta idén att fråga proffsen först om vad man ska ha.
Det blir japanskt, så mycket vet jag. Har haft några Husabergare men något sånt vill jag inte ha igen efter att ha provkört några japanare. Annars är ju 650'n grymt rolig men för mycket effekt kostar på annat och jag klarar mig med en liten "klen" 450 till rent isåka med finndubb.

Prisklass MAX 30 000:- och så nytt som möjligt, och jag vill ha tips om vilken modell som är skottsäkrast/har haft minst problem. CRF 450 är ju extremt billiga tex men det finns väl en anledning antar jag?

Och sen en nybörjarfråga: Passar flera olika hojars fälgar på andra modeller, tex sucka på kawa etc? Och diverse årsmodeller, är det typ en standard på detta eller så? Måste ha dubbel uppsättning så jag kan ha en med finndubb och en med endurodubb nämligen och tänkte börja leta fälgar redan nu isåfall.

Yamaha WR/YZF 450 är min rekommendation om du inte vill åka KTM 450. Hondan går bra men har lite väl frekvent och dyr service. Kawa och Suzuki är same shit och de har väl fungerar hyggligt framförallt är ju EFI trevligt om du har råd att köpa en så ny cykel.

Vad är EFI för något då och hur gör det hojen bättre jämfört mot de andra?
Någon av dem som passar bäst till iskörning av någon anledning, bara det jag ska ha den till tror jag. Lyckas jag få tag på ett kit med skida och matta så kommer det dock bli en del "snökörning" men det är ju same shit...
KTM vill jag inte åka, ser inte någon fördel alls med dem faktiskt men du kanske vet något jag inte vet?

Vad är EFI för något då och hur gör det hojen bättre jämfört mot de andra?
Någon av dem som passar bäst till iskörning av någon anledning, bara det jag ska ha den till tror jag. Lyckas jag få tag på ett kit med skida och matta så kommer det dock bli en del "snökörning" men det är ju same shit...
KTM vill jag inte åka, ser inte någon fördel alls med dem faktiskt men du kanske vet något jag inte vet?

EFI=insprutning. Riktigt smidigt och fungerar bra ur kartong sålänge man behåller cykeln original ananrs är det gatmoppevisan med PCIII eller annan omprogrammering.

Rappast är utan tvekan en CRF 450 men mest åkning och billigast åkning får man nog med en KTM 450sx......Hyfsat billiga att köpa....håller bra...(har haft flera ktm 4takt.) lätta att serva......lätta att ställa ventilerna på och själva oljebytet......cefen har två olika ställen för att ha oljan i vilket jag tycker e bökigare.....och yammorna har olja i ramen.....lite mer bök än att bara ha olja i motorn som på ktmen.....jag rekomenderar ktmen.......

Har själv ägt Crf450, yamma 426 ktm 525/450 husa 400 helt klart är ktmen smidigast och trevligast iaf för mej som kör som motionär.../nybörjare :D

Slitvarg men lite klumpigare - WR450 - vet ingen cykel som vanvårdas så sjukt bland skogsåkarna, och bara tuffar.

Hondan är elak med servicen, kolvbyte efter vad...60 timmar?

Kåtten är ju en bra mix mellan bra orra, sansad service och billiga delar - och de senare hojarna är smidiga med (jag hade en 03ans EXC450, framtungt bojsänke, men stadig).

/J

yamaha wr450

åker yamaha wr 450, passar perfekt till motard men är lite klumpig på cross banan.. får se hur de blir på isen! bra slit varg inte haft några problem än iaf :tuttar

åker yamaha wr 450, passar perfekt till motard men är lite klumpig på cross banan.. får se hur de blir på isen! bra slit varg inte haft några problem än iaf :tuttar

De nya yamahaåken är riktigt smidiga. Från 06 tycker jag dom håller hög klass på chassit. Innan dess så är det lite traktorkänsla, det kan jag hålla med om.

Åker WR450F -03, har haft den sen -06 och bara åkt och bytt olja och slitdelar. nu är det dock dags för renovering ;) Har åkt enduro och en del grus, den bara tuffar och går..
Visst, den är lite tyngre och bökigare, men den är helt underbar!
Hitta ett välskött ex och du har hoj i många år.

Kan nämna att jag köpte en YZ250F -07 när det skulle börjas tävlas i enduro, den gick nog nästan 10tim på ett år innan jag sålde den igen.

Kan nämna att jag köpte en YZ250F -07 när det skulle börjas tävlas i enduro, den gick nog nästan 10tim på ett år innan jag sålde den igen.

Varför köpte du en yz för det när det finns wr som är tillverkad för ändamålet? 10h var inte så mkt. Gick den sönder eller tröttnade du?

Varför köpte du en yz för det när det finns wr som är tillverkad för ändamålet? 10h var inte så mkt. Gick den sönder eller tröttnade du?

Skulle åka lite cross med, hade ju redan en enduromaskin.. jag tröttnade, åkte 2 tävlingar på den och nån träning sen var det inte roligt längre.. kompisen fick ta över den ist. funkade bra i skogen, men det blev alldeles för lite med 250 när det blev lite öppnare. plus att den kändes alldeles för liten hela hojen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park