Köpråd 2takts 125 sporthoj

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Höör
Hoj
R6 2014
Efter att precis ha köpt en 250 2takts cross så har jag nu fått lite smak för det här med 2takt :tummenupp Jag har börjat fundera på en gammal 125 sporthoj som man kan köra runt med på gokartbanor och leka.

Vilken modell ska man välja? Cagiva Mito, Suzuki RG, Aprilia RS...? Har tänkt lägga 10-20 000kr.

Vad ska man tänka på när man kollar på hojarna? Hur ofta bytar man kolv i dem små liven? Hur är annars serviceintervallen i övrigt? Ge mig nu lite tips då jag är helt grön på 125or :zpy

:hej
 
Aprilia RS för att det är den absoulut snyggaste och lättast att få tag på delar till :tuttar
 
Är inne på att köpa tvåtakt också, men var fan är alla rs250? Inte en enda på blocket sen 6 månader tillbaka, rs125or är det dock gott om, så slå till på en sån vetja. =)
 
Något som det bruka finnas gott om är RD350 YPVS. De finns med helkåpa och tro mig att då kompremissar du inte på prestanda :brinnerup:arsele
 
Något som det bruka finnas gott om är RD350 YPVS. De finns med helkåpa och tro mig att då kompremissar du inte på prestanda :brinnerup:arsele

Verkar vara rätt ont om dom på blocket också, sen vill iaf jag ha lite nyare hoj än -82, hur mycket klassiker det än är.
 
RS 125 är ju kung finns mycket delar och de är billiga i drift samt lättmekade.
Kolv byter man när de skär eller om man vill ha lite extra fart när de blir utnötta. Inte så dyrt för övrigt.
Vet att de brukar skära en gång per säsong ca om man kör bana iaf.
 
RS 125 är ju kung finns mycket delar och de är billiga i drift samt lättmekade.
Kolv byter man när de skär eller om man vill ha lite extra fart när de blir utnötta. Inte så dyrt för övrigt.
Vet att de brukar skära en gång per säsong ca om man kör bana iaf.

Hehe bytas när de skär, gott snack :D Vad kan man räkna med att en renovering kostar för en RS?
 
Renovering av vad?
Ska man va topp ny nikasilad cylinder ny kolv + ringar 3000kr. Annars kolla på ultimateparts.net funkar bra att handla därifrån.
Renovera en vev som skurit går på 2500kr.
15000 får du väl ett hyfsat ex för, bra grej att kolla är komp.trycket i motorn så man får en uppfattning på hur fräsch den är. bör ligga över 8kg, finns mätare på biltema.
 
Last edited:
Beror på vilken budget samt smak du har, om du gillar gamla hojar/har lite ont om pengar är tzr perfekt, riktigt skön att köra! Antar att Nsr är liknande. Annars kan du satsa på dem värre som rs125 och cagiva mito.

Min hoj har gått 1800 mil, kolven ser fin ut och tror det är original kolven. Cylindrar håller länge på såna gamla, om det rasar kostar en ny ca 2000, kolv runt 300-500. Lite pengar för god effekt!
 
Ok låter jävligt billigt och bra :tummenupp Blir det av kommer jag sikta in mig på dem lite snabbare, RS, Cagiva, RG... får försöka hitta någon som inte en 16-åring har haft och inte servat sen den var ny :huvet
 
Som sagt är det ju inte jättemycket saker man servar,byter lite olja här och där, och de är ganska billiga att renovera.
Så fint ex eller ej spelar inte så jättestor roll bara man får köpa den till rätt pris!


Ok låter jävligt billigt och bra :tummenupp Blir det av kommer jag sikta in mig på dem lite snabbare, RS, Cagiva, RG... får försöka hitta någon som inte en 16-åring har haft och inte servat sen den var ny :huvet
 
Har du kommit fram till något? Du fick mig att börja susa runt på blocket nu efter någon trevlig 125:a

Blir man idiotförklarad om man har en 125 som banhoj. De är ju riktigt billigt underhåll på dessa maskiner mm :lol
 
Har inte kommit fram till speciellt mycket mer än att om det blir av, så blir det självklart dem lite snabbare: Mito, RS och RG. Men har kollat lite filmer på youtube och man börjar undra om dem ens orkar runt en gokartbana som jag hade tänkt ha den till :tungan Hehe jo det ska nog gå fint, det ligger lite längre fram i sommar jag tänkte köpa en i så fall. Så länge är det roligt att kolla blocket och ännu roligare att kolla på RS250 i tyskland :D
 
Jag slår ett slag för mito! En riktigt härlig hoj måste jag säga.
Den är utrustad med styrdämpare och brembook med 320mm-skiva fram vilket är ovanligt för en 125:a :) Toppar ca 160 och det är definitivt tillräckligt med klös i den för gokartbana. Jag hänger på relativt bra på körningar med större hojar, bara det är kurvigt :)

Kolvbytesintervall sägs vara 16000 km och kolvringar på hälften, men det beror på hur man kör. Ska själv plocka ner min nu och byta ringar och ev. kolv för den är så billig ändå. Delar får man lätt tag i från England, tar mindre än en vecka tills du har delarna, billigt ;)

Som lite kuriosa är min till salu om ca 2 mån :tungan
 
Nu har jag däremot kommit fram till en del! :tummenupp Jag tror jag ska gå på en RGV 250 eller NSR 250 från tyskland, då jag känner att 125 kan bli lite klent och det kommer bli lite mer kärlek till en 250 :yoparty

Och där sprack även budgeten by the way..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top