Köpråd 1000cc sporthoj

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Efter att ha tuffat runt på min gammel GSX ett tag nu så är suget efter en sporthoj igen lite för stort för att motstå.

Dom modeller jag kollar efter ZX10R, CBR1000RR, GSXR 1000 och R1.
Årsmodellerna 05-09.

Vilken av dom har bekvämast körställning om man är 183 lång? (om man nu kan kalla en sporthoj bekväm:))
Är det nån av dom har som några speciella problem eller ev barnsjukdomar?

Vill inte ha någon v-twin denna gång, hade en RSV Mille förra gången och känner att en radfyra är roligare.
 
Den jag tycker är bekvämast är GSXR, jag är 192cm. Vad du tycker bäst om kan ju iofs vara helt annorlunda.
 
Jag körde en gsxr750 - 07 som var väldigt rymlig! Kompisen 636a var kändes väldigt trång/krampig i jämförelse..
Jag är 182cm

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
R1 2005 var riktigt bekväm för mig som är 181. Upplevde att fotpinnarna satt lågt och bra (jämfört med t.ex. ur-R1:an från 98 och tidiga Gixxer 1000), men ändå fanns det markfrigång så det räckte för seriös bankörning. Har även kört Hondan från 08 som jag också upplevde som rätt bekväm, men den kanske inte var aktuell.
 
Ur komfortsynpunkt hade jag tittat på en Aprilia RSV från de åren. Bra pris och grymt chassi. Min 1098 gör sig väl för längre personer men komfort och praktiskt användande bör inte vara prioriterade områden om du väljer en sådan.
 
Den jag tycker är bekvämast är GSXR, jag är 192cm. Vad du tycker bäst om kan ju iofs vara helt annorlunda.

Det är ju rätt induviduellt det med bekvämlighet, men vissa hojar har ju mer "jobbig" knävinkel än andra.
Tack för tipset iaf, är den bekväm åt dig som är 9 cm längre borde det funka åt mig också :tummenupp

R1 2005 var riktigt bekväm för mig som är 181. Upplevde att fotpinnarna satt lågt och bra (jämfört med t.ex. ur-R1:an från 98 och tidiga Gixxer 1000), men ändå fanns det markfrigång så det räckte för seriös bankörning. Har även kört Hondan från 08 som jag också upplevde som rätt bekväm, men den kanske inte var aktuell.

Hondan från -08 är absolut ett alternativ, jag är som tur är ingen märkesfanatiker trots att jag mestadels kört Suzuki.
 
Det är ju rätt induviduellt det med bekvämlighet, men vissa hojar har ju mer "jobbig" knävinkel än andra.
Tack för tipset iaf, är den bekväm åt dig som är 9 cm längre borde det funka åt mig också :tummenupp

Vad knävinkel belangar så är jag helt fel person att använda som måttstock, eftersom att jag är helt okänslig för skarpa knävinklar, jag brukar snarare störa mig på att mina knä inte passar mot tanken, eller att hälen tar i passagerarpinnarna eller avgasrör. Knä har jag bara känt av en enda gång, och det var när jag sträckkörde till Nürburgring, och då var det för att knäskyddet i stället tryckte precis på sidan av knäskålen så knät var lite ömt av det.
 
Ur komfortsynpunkt hade jag tittat på en Aprilia RSV från de åren. Bra pris och grymt chassi. Min 1098 gör sig väl för längre personer men komfort och praktiskt användande bör inte vara prioriterade områden om du väljer en sådan.

Mille har jag haft och sen så skrev jag i första inlägget att jag inte är sugen på en v-twin igen :)
 
Den jag tycker är bekvämast är GSXR, jag är 192cm. Vad du tycker bäst om kan ju iofs vara helt annorlunda.

Ja, där ser man ju direkt hur olika det är. Jag är i närmast exakt lika lång, och jag tycker GSX-R av de årsmodellerna har helt oacceptabel körställning, först nya 2017 är annorlunda. Jag hade faktiskt satt kawan 06 framåt som bekvämast av de som nämnts av ts, följt av R1'an, som har lite aggressivare körställning med mer vikt på armarna, men fortfarande schysst ergonomi.

Så svaret är ju rätt tydligt. Då det kan kännas så olika för människor som har liknande kroppsbyggnad så är ju det ända svaret att prova, tyvärr.
Eller ja,det är ju kul att prova! :hihi

Själv hade jag försökt få en '09 R1 (crossplane) av de på listan om budgeten tillåter, men det jag det.
 
...och där har du problemet :rofl

Kanske kan vara så :lol

Ja, där ser man ju direkt hur olika det är. Jag är i närmast exakt lika lång, och jag tycker GSX-R av de årsmodellerna har helt oacceptabel körställning, först nya 2017 är annorlunda. Jag hade faktiskt satt kawan 06 framåt som bekvämast av de som nämnts av ts, följt av R1'an, som har lite aggressivare körställning med mer vikt på armarna, men fortfarande schysst ergonomi.

Så svaret är ju rätt tydligt. Då det kan kännas så olika för människor som har liknande kroppsbyggnad så är ju det ända svaret att prova, tyvärr.
Eller ja,det är ju kul att prova! :hihi

Själv hade jag försökt få en '09 R1 (crossplane) av de på listan om budgeten tillåter, men det jag det.

Får nog åka runt sen och torrbryta lite och ev provköra lite olika modeller.
R1 med crossplane är lockande, dock är det så lite hojar till salu nu. Tur att jag ska utomlands och jobba från nästa vecka och kommer hem till Schweden igen i slutet av april. Då borde utbudet vara lite roligare.



Bra sida för att jämföra, muchos gracias!
 
Jag är så nöjd med min Trajumf för det är den första hoj jag har kunnat åka mer än 15 minuter utan att få ont i knän och/eller rygg. Samtidigt har den både fin fjädring, underbar motorkaraktär och är lätt och smidig att baxa in och ut ur garaget.

Men...

Varje gång jag provkör en literklubba blir jag som förtrollad av kraften :kär

Jag vet att det finns såna där kits med annan styrkrona och fatbarstyre men knävinkeln kvarstår. Kanske hjälper mer upprätt körställning till att få mindre vikt på knäna? Är det Suzuki och senare R1 man ska kolla på då?

Jag är bara 172 cm lång men tydligen klen som ett höstlöv :glömdet
 
Bästa körställningen hade jag på en streetfighter TurboGSXR1000 -02:tuttar. Passade som handen i handsken för mina 178 cm.
gsxr1000.jpg
 
...

Jag vet att det finns såna där kits med annan styrkrona och fatbarstyre men knävinkeln kvarstår. Kanske hjälper mer upprätt körställning till att få mindre vikt på knäna? Är det Suzuki och senare R1 man ska kolla på då?

...

Hur får du vikt på knäna när du kör? Kör du alltid i "lätt sits"? :va

Jag kan uppleva att en statisk benvinkel kan bli lite jobbig efter ett tag, oavsett själva vinkeln, men det märker jag mest när jag skall kliva av hojen. Den enklaste lösningen på det "problemet" är att köra lite mer aktivt. När jag rör mig på hojen så sitter jag ju inte med en statisk benvinkel.

För övrigt är jag 170 cm och sitter som en smäck på så gott som alla sporthojar jag provsuttit. Riktigt fint sitter jag på mina R1:or (-05 och -12).
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top