Köpråd året om hoj 15k

mattiaas

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Suzuki dr650 r -92
Hejsan,
Är just nu på jakt efter en ny hoj som jag tänkte ha till att pendla med samt gärna ta på några sköna turer.
Har varit och tittat på kawasaki klr650 och även provkört.
Kändes okej men ändå inte riktigt rätt.
Vad kan man kolla på för hojar som är billiga som man kan köra långt in i säsongen?
Mvh

Kör DR650 året om, kalasbra och i det prisintervall du vill hittar du en sen nittiotalare med lite prut...

Instämmer med Kazagger, dr650

Den bmw:n är lättkörd men måste vara den tråkigaste hojen jag har kört.... :näsblod

Jag tycker den är ungefär lika trist som alla andra encylindriga on/off-road cyklar jag kört. Suzuki Freewind, Honda Transalp etc är ju inte direkt heller några bushojar. Skall man köra cykeln till och från jobb och huvudsakligen på asfalt tycker jag Dr650 KLR650 och XR650 är lite väl spartanska och offroadmässiga men det är ju tyckande.

Har haft alla nämda hojar utom xr. Transalp är fan inte bra på nåt. Xt näe passar. Dominator, av vadå? Xr, sjuttiotalet ringde och ville ha tillbaka kicken. Funduro och pegaso, fyfan med fuggar från helvetet. Mitt bästa tips är en xtz660 tenere. Förmodligen den mest prisvärda allroundmoppen just nu. Offroadwannabe med mer att erbjuda.

Har haft alla nämda hojar utom xr. Transalp är fan inte bra på nåt. Xt näe passar. Dominator, av vadå? Xr, sjuttiotalet ringde och ville ha tillbaka kicken. Funduro och pegaso, fyfan med fuggar från helvetet. Mitt bästa tips är en xtz660 tenere. Förmodligen den mest prisvärda allroundmoppen just nu. Offroadwannabe med mer att erbjuda.

Funduro/Pegasos förgasare 96-01 är ingen hit när de börjar strula, men för pengarna kan man köpa en -02 och få sprut. XTZ660 är en bra hoj men där finns bara 2 till salu på blocket och ingen av dem är något jag skulle köpa. Likt Honda Xr650 är de lite väl dyra för att vara så gamla och gått långt.

Funduro/Pegasos förgasare 96-01 är ingen hit när de börjar strula, men för pengarna kan man köpa en -02 och få sprut. XTZ660 är en bra hoj men där finns bara 2 till salu på blocket och ingen av dem är något jag skulle köpa. Likt Honda Xr650 är de lite väl dyra för att vara så gamla och gått långt.
Kollade nyss och hittade bara två jag med. En -93 eller nyare för runt 15 är iaf väldigt skottsäker och värd. Egentligen inget som skiljer mot de äldre förutom design. Till skillnad mot exvis xt så känns de som mer mc. Provade transalp efter lovord, kändes mest som en sjukt trött xtz. Xt, förvuxen moped. Den absolut sämsta på allt jag haft var pegaso. Förmodligen en skottsäker rotaxsnurra men allt annat var kasst. Prova olika, kanske en african eller xtz750 känns ok. Är du riktigt spartansk så är nog inte en dt125 helt fel det heller.
N

När man skall köpa lite äldre och billigare hoj är det desto viktigare att kolla skick på slitgrejer som däck, bromspads och drivpaket. Nya däck och kedja+drev kostar snabbt 3-4kkr och då kan kostnadsskillnaden mellan olika objekt vara uppäten.

Nästan alla hojar som kommit upp i tråden är skottsäkra motorer men mil sliter även på dem. En hoj som gått +6000 mil med 10 olika ägare brukar vara ganska vissen även om det står toppskick i annonsen.

Det stora problemet med pegason är bristen på reservdelar. Även som ebayfreak hade jag svårigheter. Nästa problem var säljbarheten. Pegaso är billiga av en anledning. Fjädringen var sjukt svampig på min, kan ju dock varit en rutten dämpare. Hojen hade gått ca2k mil. Konstant läckande framgaffel trots byte av innehåll o tätning. Min upplevelse av Pegaso gav lite att önska. Jag tror dock att en väldigt billig med sprut kan vara mycket för pengarna. Obs om det är ett alternativ kan det ju vara bra att veta att de tidiga förmodligen pre sprut hade kassa toppackningar som standard. De senare har ju xt660 motorer, kanske finns nå bra anledning till det :banana

Marzocchis framgafflar som sitter på Pegason (och det mesta andra italienska) kräver specialverktyg för att man skall få dem rakt så de inte går sönder på 200mil igen. Väldigt vanligt att folk bara sätter dit den som man gör på Showa/Kayaba och det börjar läcka.

Reservdelstillgången har i perioder varit ytterst tveksam. Aprilia har haft ekonomiska problem och svensk importör har varit urusel milt sagt. Finns väldigt lite delar på ebay förutom slitsaker (filter,drivpaket,bromsbelägg) som finns i drivor då det är samma som BMW.

Toppackningen gick på många, bytt på garantin till uppgraderad variant.

Säljbarheten är kass och andrahandsvärdet uruselt. Men du får en Pegaso -02(med sprut) som gått 700mil för samma pengar som en Dr650 -95 som gått 6000mil och har 12 ägare.

Är man inte inne på offroadstuket utan mer street så skulle jag satsa på en Yamaha XJ600 94-. En av de snyggare tidiga 90-tals cyklarna och de finns i drivor för under 15kkr. Betydligt trevligare än ER5 och CB500.

Jag tycker den är ungefär lika trist som alla andra encylindriga on/off-road cyklar jag kört. Suzuki Freewind, Honda Transalp etc är ju inte direkt heller några bushojar. Skall man köra cykeln till och från jobb och huvudsakligen på asfalt tycker jag Dr650 KLR650 och XR650 är lite väl spartanska och offroadmässiga men det är ju tyckande.

Jag har en pakethållare passande DR, säljes billigt om någon vill göra hojen mindre spartansk. :D

Kan för övrigt rekommendera en sen DR650 (alltså en från 96 och uppåt). Dom är förbaskat driftsäkra, startar alltid med lite choke, även efter ett långt vinteruppehåll. Om du får tag i en 98-99 så hör med dom om drevet mellan startmotorn och svänghjulet är bytt, originaldrevet har nämligen en tendens att bryta sönder vänsterblocket.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...