Köphjälp systemkamera

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Tänkte skaffa mig en systemkamera inom en snar framtid. Har tidigare lånat en kompis D40X och fotat lite med och fått mersmak. Kommer inte behöva något extremt eller för proffs eftersom jag i princip aldrig fotat med systemkameror förut. Så jag vill bara ha något man kan komma igång med :)

Så vad skulle ni rekommendera för en glad amatör och det ska kosta runt 4k. Har sett att det finns en hel del kameror runt 3500-4000, typ D3000 så hjälp mig idenna djungel. Vad ska man ha? Finns det något märke som har billigare objektiv eller går alla objektiv att använda till alla kamerahus?

Last edited:
Ta det märke du känner till och har provat men känner förtroende för. Nikon har alltid gjort trevliga kameror min egen preferens är Canon men det är nog mest för att jag har såpass mycket utrustning till Canon...

När det kommer till Objektiv så tillverkar de flesta tillverkarna sina tillbehör till de flesta märken. Gå på känsla och köp en vettig instegskamera varför inte D3000 eller D40 som du har provat båda bra kameror.

Leta rätt på en beggad Canon 400D med något bra objektiv i paketpris, fotosidan.se rockar, blocket är fyllt med miffon som tror de får nypris för gamla grejer.

Jag fick återfall för några år sedan och shoppade en 400D med batterigrepp för 3500...

Ta det märke du känner till och har provat men känner förtroende för. Nikon har alltid gjort trevliga kameror min egen preferens är Canon men det är nog mest för att jag har såpass mycket utrustning till Canon...

När det kommer till Objektiv så tillverkar de flesta tillverkarna sina tillbehör till de flesta märken. Gå på känsla och köp en vettig instegskamera varför inte D3000 eller D40 som du har provat båda bra kameror.

Jo vad jag har förstått så är D3000 en uppgradering av D60 som i sin tur är en uppgraderad D40. Så D3000 är ett schysst nybörjarval? Ifall man ska ta lite bilder på avstånd vad ska man satsa på för objektiv då? Vad är det för objektiv som man borde köpa direkt med kameran?

Jo vad jag har förstått så är D3000 en uppgradering av D60 som i sin tur är en uppgraderad D40. Så D3000 är ett schysst nybörjarval? Ifall man ska ta lite bilder på avstånd vad ska man satsa på för objektiv då? Vad är det för objektiv som man borde köpa direkt med kameran?

Systemkameror är från 400D / D70 så bra, att har du inte speciella krav på fotande i mörker, att vilken du än väljer är bra nog, det är viktigare att lägga pengar på objektiven...

Systemkameror är från 400D / D70 så bra, att har du inte speciella krav på fotande i mörker, att vilken du än väljer är bra nog, det är viktigare att lägga pengar på objektiven...

Okej nu förstog jag nog inte riktigt vad du menade. Men skulle en D3000 vara ett bra köp? Är lite halvallergisk mot att köpa beggat då det oftast inte blir så mycket billigare + att man får något som någon annan kan ha misshandlat. Vad rekommenderar du för objektiv till att börja med då?

Kollar man lite snabbt så finns ju Eos 1000D i samma prisklass som D3000. Är det någon stor skillnad mellan dem?

Vad är det för skillnad på dessa objektiv
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465065
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=465063

Last edited:
Just därför rockar fotosidan, det är SH för fotogeeks. Det är bara att kika om säljaren är aktiv på sajten, när han reggade sig, etc - folk är i allmänhet rädda om sitt rykte.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?objectcategory=76&type=sell&_sort=price+asc,ptime+desc

Många fynd på den listan är det...
Okej men problemet för mig är ju då att jag inte har någon aning om vad kameror kan vara värda samt vilken modell jag egentligen ska ha. Eller vilken modell som motsvarar den jag kollar på osv...

För en nybörjare handlar det mer om att lära sig använda kameran, är inte liten storlek ett krav skulle jag peka på en 20D...och ett fast 50/1,8 att lära sig fota med, finns en till salu där för vettiga pengar.

Det är en fullvuxen systemare med kvalitetskänsla att växa i.

Objektiv beror alldeles på vad du är intresserad av, fota småkryp och blommor, eller ta balla bilder på hojar in action s.a.s.?

För en nybörjare handlar det mer om att lära sig använda kameran, är inte liten storlek ett krav skulle jag peka på en 20D...och ett fast 50/1,8 att lära sig fota med, finns en till salu där för vettiga pengar.

Det är en fullvuxen systemare med kvalitetskänsla att växa i.

Objektiv beror alldeles på vad du är intresserad av, fota småkryp och blommor, eller ta balla bilder på hojar in action s.a.s.?

Okej. Skriv gärna vad som är bättre med en sån då jag inte har så bra koll på modellerna.

Jag tänkte väl fota lite "allround" nä men det lär ju bli lite vadagsgrejer, stillastående saker på normalt avstånd samt lite hojjar "in action" så då lär det väl behövas ett objektiv med lite zoom i antar jag?

Det är omöjligt att välja objektiv åt folk, det beror på...

Orkar du kånka med dig flera objektiv?

Är bildkvalitet viktigare än pris?

En grundregel är, ju större zoom-omfång, ju sunkigare objektiv, glöm sådana superzoomar, det blir aldrig 100%.
Canon har några dräpartelen i sin L-serie, 70-200mm, f/4 med och utan bildstabilisering för "sansade" pengar, vill man ha in mer ljus pratar vi mer pengar f/2,8 - men det är den nivån man pratar om om det är det där lilla extra man är ute efter.

Klart en sigma superzoom, säg 18-250mm tar hyfsade bilder, men har man en gång sett skillnaden...

Klart roligaste objektivet jag använt är en fast 50/1,8 - det sätter lite mer krav på aktivt fotograferande och tanke.

Objektivet, och hur du använder kameran är hela grejen, inte om den tar 4 eller 2,5 bilder i sekunden, och om det är 8 eller 12 megapixel.

Givet att priset är rätt (=lågt) kan nog 20D vara ok. Dock en hel del år på nacken och inte gratis (runt 2000 på fotosidan), personligen hade nog lagt pengarna på nån lite nyare (med garanti dessutom).

För att förtydliga lite, den här bilden är en av de ballare jag tagit, och det är med uråldriga, men vassa prylar.

Nikon D1H med ett gammalt AF-S 80-200/2,8 - det är en systemare från 2001 på 2,7 mpixlar...dock i halvproffsegmentet. Objektivet är vasst dock, men kostade 6 lock vill jag minnas när det fulimporterades för en 5 år sedan.

Personligen tar jag beggad/äldre semiproffs/proffs före billiga nya lowendprylar vilken dag i veckan som helst.

Bifogat

• DSC_7064 copy.jpg
    DSC_7064 copy.jpg
    230.8 KB · Visningar: 108
Last edited:
Min aningen kontroversiella åsikt är att köpa en D40 och sen fota med original 18-55 är totalt värdelöst. Då är det bättre att köpa en bra kompaktkamera där man kan köra manuellt.

• Gilla
Reaktioner: SGM
Min aningen kontroversiella åsikt är att köpa en D40 och sen fota med original 18-55 är totalt värdelöst. Då är det bättre att köpa en bra kompaktkamera där man kan köra manuellt.

Har svårt att tro att det blir bättre bilder bla pga sensorytan men visst, kitobjektiven är ju ingen höjdare. Både Canon o Nikon har ju dock prisvärda 50mm 1.8 (som redan nämnts).

Köp vilken systemkamera du vill, canon eller nikon. Begagnad för en bra peng, lägg krutet på ett bra objektiv. själva huset kan vara något som är 4-5 år gammalt. Inga problem öht. Har ett hus liggande som är 10 år gammalt snart Canon D60 som fortfarande producerar oerhört bra kvalité i bilderna. Speciellt om man som 99% av de flesta gör - använder dem på webben. - eller max A4-utskrifter.

Köp vilken systemkamera du vill, canon eller nikon. Begagnad för en bra peng, lägg krutet på ett bra objektiv. själva huset kan vara något som är 4-5 år gammalt. Inga problem öht. Har ett hus liggande som är 10 år gammalt snart Canon D60 som fortfarande producerar oerhört bra kvalité i bilderna. Speciellt om man som 99% av de flesta gör - använder dem på webben. - eller max A4-utskrifter.

Bildmässigt räcker absolut äldre hus till, ingen tvekan om det. Men att köpa tex en 20D för 2-2500 begagnad som du inte vet om den håller 5år eller 5 timmar är inget jag skulle gjort om man får ett nytt, modernare (men i vissa avseende enklare) hus med garanti för runt 4-5000.

Bildmässigt räcker absolut äldre hus till, ingen tvekan om det. Men att köpa tex en 20D för 2-2500 begagnad som du inte vet om den håller 5år eller 5 timmar är inget jag skulle gjort om man får ett nytt, modernare (men i vissa avseende enklare) hus med garanti för runt 4-5000.

Som sagt, köper man ett hus som man ser är välskött är det inga problem. en 20D fungerar utmärkt i flera år till om det är en seriös människa som haft den, vilket man ganska lätt kan se på sakerna.

Men precis som du säger, har man ekonomi för det så köper man något bättre. Vad jag menade är att lägg så mycket pengar som möjligt på objektivet, blir bara hemskt att behöva fota med kittgluggen eller likvärdigt

Som sagt, köper man ett hus som man ser är välskött är det inga problem. en 20D fungerar utmärkt i flera år till om det är en seriös människa som haft den, vilket man ganska lätt kan se på sakerna.

Men precis som du säger, har man ekonomi för det så köper man något bättre. Vad jag menade är att lägg så mycket pengar som möjligt på objektivet, blir bara hemskt att behöva fota med kittgluggen eller likvärdigt

Så KAN det var men det vet man inte och OM den går sönder så har man dels slängt halva priset av en ny i sjön...dels är det sannolikt inte lönt att reparera den...

Ang objektiven håller jag helt med dig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...