Köphjälp FZR600-92

• Thread starter Thread starter Ivul
  • Start date Start date

Ivul

Guest
Tjena alla, nu ska även jag köpa MC :tummenupp

Kollar på en FZR600 årsmodell 92 just nu, några barnsjukdommar man borde känna till?

Den var tydligen tappad med(ramlat i garaget) så blinkersen på en av sidorna + backspegeln var tydligen paj, svårt att laga själv eller blir det verkstad på det?, total torsk på mekkande.
Och vad kollar dem på regbesiktningen, då jag ska strypa den, som en vanlig besiktning eller bara effekten?

/Tack i förhand :)

tja, byta backspegel och blinkers kräver inte mer än att du kan skruva åt några skruvar... vad gäller barnsjukdomar så står det i andra trådar, använd sökfunktionen... lycka till, tänker köpa en lika dan till sommaren;)

Enda kända problemet, så vitt jag vet, är att de drar olja så innihelvete. Detta anses dock som "normalt" på gamla Yamahamotorer och sköter man om dem kan de ju rulla en bra bit.

Hade inga problem alls med min 92a, mer än att man just fick fylla på olja (mycket olja) med ganska täta mellanrum. Slitna kolvringar kan vara en bov i dramat.

Tänk på att inte betala för mycket för en 15 år gammal hoj. Lycka till!

Edit: Min gamla häck på bilden! Är det inget lila på ditt objekt är det inte lönt att köpa! :tungan

Last edited:

Hade inga problem alls med min 92a, mer än att man just fick fylla på olja (mycket olja) med ganska täta mellanrum. Slitna kolvringar kan vara en bov i dramat.

Jag tror dessutom att jag har hört att dessa äldre FZR:er tillverkades med förhållandevis stort kolvspel, vilket bidrog till en ökad oljeförbrukning relativt tidigt i maskinens "liv".

Jag tror dessutom att jag har hört att dessa äldre FZR:er tillverkades med förhållandevis stort kolvspel, vilket bidrog till en ökad oljeförbrukning relativt tidigt i maskinens "liv".
Mycket möjligt...

Dessa parametrar kanske var avgörande för Yamaha när de valde oljenivålampa istället för tryckdito på "instrumentpanelen"...

tycker Fzr är en bra och skön hoj! olja tycker jag inte det är så farlig ändå!

fick fylla på engång i sommar!

min är till salu om du är intresserad, Det är bara att pm!

men annar är det en bra första hoj! mycket stolt över min :)

en lite bild på Fzr :)

Bifogat

• PICT0012566.JPG
    PICT0012566.JPG
    53.4 KB · Visningar: 86
Kör ner med den till skåne och släpp den för typ 15-17 så får vi se :tummenupp . skämt åsido.

Hur kollar man kolvringarna då?, e totalt torskig på sånt här, men priset är det rätta, runt 15 kommer det väl landa på.
Sen ska den in till antagligen br hörberg i löddeköpinge för strypning, byta det andra kanske t.o.m. jag klara av, så totalt landar det väl på en 21-22 nått, helt oki :)

21-22.. lägg till 3 papp så får du en fzr600R (-94 eller -95). Det är stor uppdatering till den modellen, bättre motor men framför allt chassi. Den "nya" serien är mycket skönare att köra... (+ att den är snyggare)

Köp Honkes :D

Kolla så motorn inte ryker svart vid fullt gaspådrag och avsläpp. Gör den inte det lär den inte dricka väldigt mkt olja iaf

Fråga ägaren om han brukar få fylla på olja

br hörberg lämnar man fö ingenting till om man är smart....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back