Köphjälp BMW

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
På gammla dar så har min far bestämt sig för att börja åka hoj igen. Hojarna han tittar på är en BMW R1100RT -99 på 6000 mil och en R1150RS -02 3800 mil.

Vad finns det för fel på sånna här hojar, finns det överhuvudtaget fel på en BMW? Vad ska man kolla extra noga på mer än servicebok, skick osv.

Tacksam för hjälp.

/Pär

RT:n är mer touring än RS:en,som är lite sportigare.
Miltalet är inte lika intressant som skicket,och givetvis att underhållet är skött.
Servicebok visar ju en del.

Som sagt, BMW klubbens forum här!

Annars kan det finnas magerryckningar "surging" på R1100 och tidiga R1150 med enkeltändning, fixat med dubbeltändningen från 2003 ungefär...
Kan fixas genom diverse mycket noggranna inställningar av ventiler, gasspjäll och databoxar, och ev. en powercommander eller så...
På min 1150 -03 med dubbeltändning har jag inget sånt, och det är inte alla 1100 som har det heller, prova och se!

Läckage, glapp, rassel och det vanliga! Om kopplingen kopplar ur, glapp i baksvingen. Milen är nog inget att bekymra sig för om de är välskötta!

Har han kört BMW förr? Isåfall känner han nog till växellådan:näsblod

Dessutom vill boxrarna söla i sig en bra skvätt olja, det är alltså ingen fara med någon dl/100 mil! Tragiskt men sant... Varierar dessutom en hel del...

Men kan han leva med att ha en kaffekopp olja med sig på Europasemestern, så kan han säkert köra 12-15 000 mil till med vilken som helst av dem!

Och sen om det är äldre dar det gäller, så kanske han skulle kolla på en R11X0R istället, eller en F650, en RS/RT är stor att släpa ut när man ska fisköra lite på lördag! Vet jag på min egen pappa....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026