Köphjälp: Air-Condition

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Jag har en bunt servrar i en klädkammare, och allt eftersom intresset har vuxit för de sidorna och tjänsterna (bland annat finns Sporthoj-FTPn i den klädkammaren) så har serverparken utökats.

Detta har givetvis bidragit till att temperaturen har stigit i klädkammaren.
Förr eller senare måste jag antingen flytta servrarna till svalare plats, eller installera kylaggregat.

Det som är vettigast i längden är kylaggregatet, då denna klädkammare har inretts och är "perfekt" för servrarna..

Så. Shopping av AC.
Vad ska man ha?

Klädkammaren är ca 5 kvadratmeter, och bör hållas på en temperatur runt 20 grader.

Jag gissar på att det inte behövs ett speciellt stort aggregat, men vad ska man tänka på? Måste man dra slang ut osv? Hur länge kan et tlitet aggregat drivas utan tillsyn?

Jag vet att kunskapen finns här nånstans! Hjälp! :tummenupp

Halogen skrev:
Vad har du för temperatur nu?

Jag kör med vidöppen dörr, och temperaturen är runt 30 grader. :näsblod :näsblod

Stänger jag så... det vill jag inte göra för att testa. :död

Observera - fuktigheten är det inga problem med.. det har torkat ut för länge sen där. :lol
Det är kyla jag vill åt...

Mkay. Jag hade nog försökt ordna med ordentlig ventilation först, innan jag gick och köpte svindyr AC. Med bra cirkulation borde du kunna hålla ~30 grader även med stängd dörr. Hur mycket prylar har du där inne? 5 kvadrat är ju rätt stort.

Last edited:
Halogen skrev:
Mkay. Jag hade nog försökt ordna med ordentlig ventilation först, innan jag gick och köpte svindyr AC. Med bra cirkulation borde du kunna hålla ~30 grader även med stängd dörr. Hyr mycket prylar har du där inne? 5 kvadrat är ju rätt stort.

30 grader är i vilket fall för mycket. 30 grader i rummet innebär ca 35 graders hårddisktemperatur - vilket redan det är 10 grader för mycket.

Det är nog inte riktigt 5 kvadrat, närmre 4, när jag tänker efter.

AC behöver väl inte vara så dyrt?
Hur långt skulle dessa räcka?

http://www.blocket.se/view/6516981.htm
http://www.blocket.se/view/6696477.htm

John skrev:
30 grader är i vilket fall för mycket. 30 grader i rummet innebär ca 35 graders hårddisktemperatur - vilket redan det är 10 grader för mycket.

Den första där, 900w kyleffekt står det. Dvs, så länge du inte har mer än 900w watt i värmeeffekt från dina grejer så borde den räcka. Eller? :va Låter logiskt i mina öron.

Men är 35 grader i hdd temp för mycket menar du? Kärring. :hihi :tungan

Rätta mig om jag har fel med det en ac gör är bara att flytta värmen till ett ställe och kylan till ett annat..
så ledes måste du ändå se till att värmen från Acn kommer ut ...
-hade jag varit som dig så hade jag först kollat möjligheten att ventilera ut värmen i rummet.
För det kommer kosta dig ca 1 kr i timmen med en ac (900W)...
Och sen ska du betala värmekostnaden för hus/lägenhet...
Då är det bättre att sänka värmen i hus/lägenhet tex 1 grad och låta servrarna värma upp denna grad..

Jag tycker att det mest bara brukar vara en massa sturl med såna där små och billiga ac-agg. Men det kanske är bara jag. :va

Såga upp hål i väggen och sätt dit fläktar istället. :tummenupp

Esquire skrev:
Jag tycker att det mest bara brukar vara en massa sturl med såna där små och billiga ac-agg. Men det kanske är bara jag. :va
Ja, det är bara du.

Jag har ett litet billigt AC-aggregat (ca 2500 kr) som jag använder på sommaren i mitt sovrum eftersom min lägenhet är sinnessjukt varmt pga överisolerat hus från 70-talets energikris :). Aggregatet kyler utan problem ned mitt sovrum som är på kanske 12 kvm till knappt 20 grader från kanske 27-28 grader, så det borde väl fungera bra i en liten klädkammare.

Nackdelen är energikostnaden, oväsendet och det faktum att du måste leda ut överskottsvärmen från serverrummet på något vettigt sätt via en slang.

John skrev:

Hej!!
Jag kyler ner mitt sovrum med en lika dan som den andra annonsen och det funkar jätte bra... men tänk på att den kostade 3000 kr ny i sommras så 2500 verkar dyrt...
nackdelen som jag ser det är att det kommer bli mycket vatten i behållaren och du kommer att få tömma den som en tok.

vet inte om du bor i lägenhet eller i villa, eller om du ens har en yttervägg i klädkammaren men om det går så är en billig luft/luft värmepump bättre...

sgtpepper skrev:
Ja, det är bara du.

Jag har ett litet billigt AC-aggregat (ca 2500 kr) som jag använder på sommaren i mitt sovrum eftersom min lägenhet är sinnessjukt varmt pga överisolerat hus från 70-talets energikris :). Aggregatet kyler utan problem ned mitt sovrum som är på kanske 12 kvm till knappt 20 grader från kanske 27-28 grader, så det borde väl fungera bra i en liten klädkammare.

Nackdelen är energikostnaden, oväsendet och det faktum att du måste leda ut överskottsvärmen från serverrummet på något vettigt sätt via en slang.

Besservisser mode on..
Det beror snarare på att det inte är så isolerat
Hade det varit völ isolerat så hade det hållt värmen ut
Men rätta mig om jag har fel...

AleX skrev:
Besservisser mode on..
Det beror snarare på att det inte är så isolerat
Hade det varit völ isolerat så hade det hållt värmen ut
Men rätta mig om jag har fel...
Ja, du har fel.

Halogen skrev:
Men är 35 grader i hdd temp för mycket menar du? Kärring. :hihi :tungan
Mina diskar är förmodligen något mer belastade än dina. :näsblod
Pelle81 skrev:
vet inte om du bor i lägenhet eller i villa, eller om du ens har en yttervägg i klädkammaren men om det går så är en billig luft/luft värmepump bättre...
Det är i en lägenhet, och klädkammaren har inte några ytterväggar.

Så som steg ett föreslår ni att fixa kraftig ventilation för att få ut värmen till resten av lägenheten? Det skulle kunna vara en hit, jag ska göra ett försök.

Hm. Hål i väggen ganska så högt upp, kanske ta dosfräsen och ta upp ett helt gäng med hål i taklisthöjd. Går att bygga hyffsat snyggt, typ sätta bred taklist en bit ner och dölja hålen underifrån, kanske belysning?
Sen sätta dator fläktar nere vid golven som blåser in i ditt server rum, ev behövs större fläkt men dörren är ju billig att ersätta vid ev flytt. Luft genomströmmningen borde bli tillräckligt stor för att sänka tempen några grader och värma din lgh på vintern. Nackdelen är ju nu sommaren då din lgh blir smällhet, men det ger dej ju bara en enledning till att ha AC ute i lgh och du kan njuta av kylan på sommaren istället för dina datorer.

sgtpepper skrev:
Ja, du har fel.

Öh nej.

Precis som att ha varmvatten i en termos kan du ha kallvatten där istället.
En välisolerad kåk håller ett jämnare klimat inne än en dåligt isolerad. Jag råkar ha förmånen att bo i en lgh som är isolerad för 35 minus. Den är sval och behaglig även på sommaren.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg