Köpguide R1 99-00.Hjälp mig!!

mangan82

I´m hinhåle
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
R6
Har spånat efter en r1:a ett tag,tänkte kirra en tills nästa säsong.
Finns det några kännda fel som man ska va extra uppmärksam med
när man synar en hoj...

Jag är tacksam för svar...

Växellådan är väl ngt man ska titta extra på..

Läste ngt om att 2:ans drev inte var så bra..
Men det ska vara bytt på garanti...
Men värt att kolla i alla fall...

mangan82 skrev:
2524538 Har spånat efter en r1:a ett tag,tänkte kirra en tills nästa säsong.
Finns det några kännda fel som man ska va extra uppmärksam med
när man synar en hoj...

Jag är tacksam för svar...

Växellådan.. många R1 har varit i backen eftersom många nybörjare köper dem :pannkyss , så kolla så den inte är repig i ram, sne ram m.m omlackad, drar mycket olja.

Ett bra tips som gäller vid alla hojköp- Ta med en kunnig kompis som kan kolla åt dig. Blir man köpglad är det lätt att bli lite blind!!

Lycka till!!

-00 kan r1:an med en ny växellåda då de 98-99 hade problem med det...
annars e de väl bara en fråga om skicket... de r1:or jag provat har slirat på kopplingen..de flesta....
annars e de väl bara att syna hojen och hoppas på ett ärligt svar om den dricker nå olja...
köp hoj nu då folk inte begär nå fantasi.priser...

jag hade en r1a årsmodell 99. den hade gått 4000mil när jag sålde den. Under tiden jag hade den så va det inget problem med den. Är dom servade som de ska så är det inte några problem.

inte hela världen om den dricker lite olja... alla gör det mer eller mindre...

Bra hoj!

Lam-Kaka skrev:
2524550 Växellådan.. många R1 har varit i backen eftersom många nybörjare köper dem :pannkyss , så kolla så den inte är repig i ram, sne ram m.m omlackad, drar mycket olja.

Behöver inte vara något fel för att den drar lite olja. Enligt mc-mek på Mcvaruhuset så är 0.1 liter/100km inom ramen för vad tillverkaren specificerat ok.

Skicket är avgörande - allt annat är ointressant!

Räkna med att den varit omkull. Enligt T-H så hade över 50% av deras R1:or varit omkull (registrerat). Detta när jag talade med besiktningsman 2003. Jag tror det är en underdrift säkert 75 % varit vurpade. Men vad gör det om ramen är rak (kör fort o känn om det vibrerar eller "drar" på både rakor o kurvor).

Kopplingen slits på dem (mycket bakhjulsåka genom att koppla upp den). Likaså styrlager som glappar lite (hårda nerslag).

Kolla tänder på drivpaket så de inte blivit hajfenor/spetsiga.

Växellåda - R1:an klonkar rätt mycket när man lägger i växel om man jämför med t.ex. GSXR 1000 eller Honda. Men det ska inte slå till för mycket.

Ring försäkringsbolag o kolla om den varit med i olyckor mm om du orkar.

Koppling byter du enkelt själv utan specialverktyg. (tar 1-2 timmar med ny olja och oljefilter)
Nya lameller kostar 1000 kr.
Kolla så den är välservad.
Många har gått hårt men är dom välservade så är dom ofta i bättre skick än dom som gått mindre och mindre servade.
Kolla efter kvitton och jämför med servicedatum.
Olja och oljefilter är viktigast som på alla hojar.
rettan har några små sjukdomar som dom flesta andra hojar.
Tycker själv att även om rettan är en dussinhoj så får du mycket hoj för pengarna eftersom driftsäkerheten är lika hög som andra välservade märken :D

Edit: rettan kastar ur sig olja när man slangar men det är normalt eftersom motorn ligger i fel vinkel och då rinner det över i slangen (den svarta som hänger ut ;) )

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back