Köpguide? Förstahoj

Doxster

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
GSX-R 1000 K2
Jag är på span (än en gång) efter en sporthoj som första hoj. Problemet är att jag kommer vara 24 när kortet är taget med helt färskt kort och försäkringarna är inte att leka med. Jag vill ha försäkringen på mig, så att sätta den på förälder/faster/farbror/mormor/morfar är inget alternativ.

Då ekonomin har hög prioritet vid mitt hojköp är jag givetvis noga att kolla försäkringspengarna på maskinerna jag har tittat på. En av dom få med rimliga summor (om inte den enda) är Honda CBR 900, där landar jag på cirka 6800:- halv/hel på länsförsäkringar, vågar man köra på halv?

När jag satt och jämförde försäkringar såg jag också att CBR:en har mindre effekt än praktiskt taget alla andra 900:or (som jag kollade på), CBR:en låg på 45-50 kw tror jag medans de andra låg på 70-90kw. Är det en markant effekt skillnad om man jämför en CBR mot en annan sporthoj? Det är dock min förstahoj så att sätta sig på en av de mer aggressiva modellerna känns inte aktuellt, men jag vill ändå ha lite klös i maskinen.

Finns det kanske några andra hojar som ni känner till som inte springer iväg i försäkringen? Kanske någon hoj som egentligen inte ser ut som en sporthoj men med lätta modifikationer blir trevlig att titta på? Har ju förstått att R:et i namnet gör all världens skillnad.

Tacksam för svar
MVH

Jag hadde en CBR 600 89:a som min andra hoj. den var jag grymt nöjd med. min 3:e hoj var en CBR 600 95:aoxå välldigt nojd med den. har haft ninja o gsxr efter dem men jag tycker faktiskt att CBR hojarna har varit de mest roliga hojarna på små vägar o i kurvor. smidiga o hantera o ta sig runt i kurvor. sen är frågan. hur många hästar behöver du egentligen?

Edit
Halvförsäkring.
ja beror la på. jag har kört med trafik fram tills nu då jag har halv försäkring. lås in hojen om nätterna o skit i halvförsäkringen. (ja om du inte har en jätte dyr hoj)

Last edited:
Jag hadde en CBR 600 89:a som min andra hoj. den var jag grymt nöjd med. min 3:e hoj var en CBR 600 95:aoxå välldigt nojd med den. har haft ninja o gsxr efter dem men jag tycker faktiskt att CBR hojarna har varit de mest roliga hojarna på små vägar o i kurvor. smidiga o hantera o ta sig runt i kurvor. sen är frågan. hur många hästar behöver du egentligen?

Edit
Halvförsäkring.
ja beror la på. jag har kört med trafik fram tills nu då jag har halv försäkring. lås in hojen om nätterna o skit i halvförsäkringen. (ja om du inte har en jätte dyr hoj)

Det var snabbt svar, tackar.

Det är ju det som är frågan, i och med att jag inte har lappen än så har jag inte provkört några hojar. Det enda jag har att jämföra med är min 250 cross och det blir knappast en rättvis jämförelse. Jag vet faktiskt inte ens om 45-50kw är mkt eller lite för en sporthoj, är inte så insatt i det maskinella... Än. :-/

Problemet med det är att jag bor i lägenhet så på sommarhalvåret tänkte jag ha den på cykelparkeringen utanför trappuppgången, då givetvis ordentligt låst med alla möjliga anordningar som går att få tag på och sen hyra in mig i ett garage på vinterhalvåret. Frågan är om man vågar köra utan helförsäkring? Om man lägger hojen någon gång i inte allt för höga farter så är det väl mest troligt att plast och något kopplingshandtag osv går sönder? Kanske kan vara värt att stå för det själv och slippa en skyhög premie?

MVH

Skulle nog vilja påstå att allt annat än trafikförsäkring är onödigt. Finns ju en anledning till att försäkringsbolag går med vinst.

FZ/(FZR)( (Ifall mer pulver))
CBR 600F
VFR
GSXR

Typ några förslag,
Dvs, De du kan classica försäkra
(Bilsport&MC) 20 år och äldre är snuskigt billigt i helföräkring...

Jag antar att det är en gammal CBR du har tittat på, från början/mitten av 90-talet. På grund av att försäkringsbolagen bara tillät motorcyklar med en effekt på max 100 hk var de flesta strypta ganska mycket. Det är den effekten som står p åvägverket också. Jag betvivlar däremot att det finns några gamla CBR med den strypningen kvar...

Skulle nog vilja påstå att allt annat än trafikförsäkring är onödigt.
Jag skulle nog rekommendera halvförsäkring istället för enbart trafikförsäkring. Då har du fordonet stöldförsäkrat också och det kostar som regel inte många kronor extra jämfört med trafikförsäkringspremien. Med tanke på alla motorcyklar som stjäls i vårt avlånga land kan det nog visa sig vara guld värt om det vill sig illa...

cbr 900 har 124 hk första åren och 130 på slutet av 90-talet har jag för mig, klart tillräckligt med krut,,som nån skrev ovanför så var dom strypta från början,,
inte troligt att nån har kvar strypningen..har själv haft en cbr 900 -97a i två säsonger och har bara positiva minnen från den, mycket rolig hoj för pengarna!:tummenupp

Vid vilken årsmodell slutade dom tillverkas med den strypningen?

Om man skulle klota eller åka dit för fortkörning spelar det någon roll om den strypningen är borttagen?

Tack för alla svar, keep em coming! :tummenupp

Edit: Om det är någon som har en CBR 900 som inte är tillverkad med strypning som känner för att dela med sig av ett reg nummer så är det välkommet i pm, skulle vilja kolla på försäkringssidorna vad skillnaden blir.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...