Köper du Biltemas oljefilter till 80-tals Suzuki, kolla längden!

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Piper PA-28 Archer II -1989
Jag har en gammal 80-tals Suzuki. I våras var det dags att byta olja och filter, och på en sån gammal hoj tänker man ju sig att det inte är några problem att köra Biltema. Sagt och gjort, jag köper filter och olja på Biltema och påbörjar jobbet. Ur med den gamla oljan och filtret.

Jag upptäcker att Biltemas filter är ca 1 mm längre än det som sitter i (kanske borde fattat att det inte skulle gå här), men jag monterar allt och sätter ihop grejerna igen. I med ny olja och provstartar.

Nu märker jag att det läcker olja från filterlocket. Har jag inte dragit åt ordenligt? Försöker dra åt, men bultarna bara snurrar. Det visar sig att gängorna i pinnbultarna slitits sönder av trycket (pga att filtret var 1 mm för långt).

Det slutar med att jag får beställa nya pinnbultar och muttrar (det tog 6 veckor att få hem detta). Nu har jag monterat in ett originalfilter och allt funkar klockrent.

Slutsats: Kolla filtret innan du monterar det. En millimeter kan orsaka mycket skada. Dessutom var den medföljande o-ringen av mycket dålig kvalitet.

Jag hänger inte riktigt med här.
Är det ett insatsfilter i en GSX550?

Varför skulle det bli högre tryck pga att filtret är 1 mm längre och därför pajat gängorna på pinnbultarna?

Ett insatsfilter ja. Det tryckte väl på från insidan av locket och kombinerat med oljetrycket så pallade inte gängorna. Alla tre pinnbultar förstördes.

Gängor pajar för man drar åt för hårt!

Dra med rätt moment,funkar det inte så ta reda på varför istället för att försöka lösa problemet med att dra hårdare.

Håller på att montera insatsgängor till kamöverfallen i min dr för att någon tidigare ägare tyckte det var bättre att stoppa oljeläcket med att dra hårdare istället för att montera nya brickor.

Henrik

Ett insatsfilter ja. Det tryckte väl på från insidan av locket och kombinerat med oljetrycket så pallade inte gängorna. Alla tre pinnbultar förstördes.

Allright, då är jag med.

Men faktum kvarstår att gängorna inte kan förstöras pga. ett felaktigt oljefilter. Det är som Henrik säger, endast pga. att man drar dom för hårt/felaktigt.
Oljetrycket är densamma även om filtret är för långt.

Ville bara förtydliga att gängpajen inte har något samband med det felaktiga oljefiltret.
Men du ska naturligtvis höra av dig till Biltema och påpeka att filtret är för långt.
En oerfaren mek kanske monterar filtret och inte upptäcker att det läcker vilket kan få tråkiga följder.

Annars står det en mycket fin GSX550 i mitt hushåll som är till salu. ;)

Mvh J

OK, då är jag med. Men nu efter att jag bytt pinnbultar och muttrar funkar allt perfekt igen, har redan hunnit med 80 mil. Jag hade nog dragit för hårt utan att tänka på det första gången.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard