Köpas hoj!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Fått tag i ett skönt sommarjobb som ska ge liten pengar på kontot. Dock max cirka 30-40 000kr har jag att röra mig med allt som allt.

Min fråga är därför, räcker dessa pengar till köp av en liten trevlig motorcykel? Behöver inte vara något märkvärdigt, bara den rör på sig åt rätt håll typ.. Samt körkort, skyddsutrustning och övriga attiraljer.

Vad kan en hoj tänkas kosta i månaden i underhåll osv? Försäkring, skatt, besiktning, reservdelar osv? Räkna inte in bensin.. Räcker en 500kr i månaden till det?

Finns det en chans att det blir en hoj för mig eller bör jag satsa på en fräsig moped istället? :gnissla

Väl mött, hare gött!

Fråga, har du någon övrig inkomst förutom detta sommarjobb?

Skydden går väl på ca 7-10k om du köper nya grejjor, går att få billigare beggat och MKT dyrare om man så vill det...
Körkort, här vet man ju inte vad det kommer kosta, räkna 10 så har du la tur om du klarar dig, beror på hur mkt du kört innan osv.
Försäkring beror ju på vad du köper för hojj, ålder osv på dig. Sporthojj kan du nog glömma.
Besiktning, köp en redan besiktigad hojj är ju ett tips.

Har du ingen övrig inkomst är det nog moped som är bäst :)

Svårt att svara på dina frågor

men har du inget körkort för mc idag & vill ta det, så kan det ju kosta mer eller mindre hur mycket som helst.

själv kostade mitt mc kort ca:5500:- för 5 år sedan
men jag har ägt & kört hoj sedan jag var 15, så det gick ganska lätt för mig.

när det gäller utrustning, så finns det ju olika variabler som spelar in.
vilket typ av mc vill du ha ? passar ett racing skinnställ till en motard ?
funkar det med goretex till en gixxer 1000 ?

letar du beg. utrustning (oavsett om du väljer skinn eller textil) så bör du hitta komplett för under 10 lappar.

försäkring, svårt här med. sportig ? nakenhoj ? offroad ?

räkna iaf med att försäkring ÄR dyrt
service mm.. köper du en äldre hoj, så kanske du kan skippa lämna in på dyra verkstäder & sköta detta själv.

lycka till i ditt val iaf :tummenupp

Fråga, har du någon övrig inkomst förutom detta sommarjobb?

Skydden går väl på ca 7-10k om du köper nya grejjor, går att få billigare beggat och MKT dyrare om man så vill det...
Körkort, här vet man ju inte vad det kommer kosta, räkna 10 så har du la tur om du klarar dig, beror på hur mkt du kört innan osv.
Försäkring beror ju på vad du köper för hojj, ålder osv på dig. Sporthojj kan du nog glömma.
Besiktning, köp en redan besiktigad hojj är ju ett tips.

Har du ingen övrig inkomst är det nog moped som är bäst :)

Nope, ingen inkomst utöver studiebidraget på 1050kr per månad. Därför undrar jag över vad det kostar att äga en motorcykel per månad.

Kostnad för skydd hade jag redan på känn, köper nog nytt i så fall, känns säkrare.

10 000kr jävla kronor för körkort?? Skojar du med mig eller vad är detta? :näsblod: Behöver jag verkligen så många körlektioner? För jag antar att det är det som kostar.. Handlar om tung mc begränsad effekt för övrigt..

Sporthoj funderar jag inte ens över. Typ en CBF eller vad dem heter är väl det "grövsta" jag kan tänka mig..

Funderar lite på stor-moppe istället, alltså 125cc. Skulle det bli mycket billigare? Är 18 år förresten. Vill mest ha något att åka till skolan på och kunna ta sig runt lite smidigare på sommaren till landet och så.

Svårt att svara på dina frågor

men har du inget körkort för mc idag & vill ta det, så kan det ju kosta mer eller mindre hur mycket som helst.

själv kostade mitt mc kort ca:5500:- för 5 år sedan
men jag har ägt & kört hoj sedan jag var 15, så det gick ganska lätt för mig.

när det gäller utrustning, så finns det ju olika variabler som spelar in.
vilket typ av mc vill du ha ? passar ett racing skinnställ till en motard ?
funkar det med goretex till en gixxer 1000 ?

letar du beg. utrustning (oavsett om du väljer skinn eller textil) så bör du hitta komplett för under 10 lappar.

försäkring, svårt här med. sportig ? nakenhoj ? offroad ?

räkna iaf med att försäkring ÄR dyrt
service mm.. köper du en äldre hoj, så kanske du kan skippa lämna in på dyra verkstäder & sköta detta själv.

lycka till i ditt val iaf :tummenupp

Jag har också kört tvåhjuliga motordriva fordon ett bra tag, kommer jag ha fördel av det när det gäller att ta kort? Har ju inte kört "riktig" motorcykel direkt men andra fordon i farter uppemot 100km/h har framförts mer än sporadiskt på allmän och trafikerad väg.

Försäkring för en slö 600cc touring från 90 tal?

Mek borde jag klara av själv till stor del, har inte tummen mitt i handen och har pillat med mindre motorer i över 4 år nu.

Edit2: Den här verkade ju nästan för bra för att vara sann, eller visar jag bara prov på stor okunskap när jag säger det?

http://www.blocket.se/vi/15447709.htm?ca=15_s

Jobbig modell kanske? Många fel osv?

Last edited:
körkort ca 8-10000
utrustning ca 8000
hoj för 15000 så har du lite pengar till bensin och försäkring.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo