Köpa Yamaha Yzf 750 R ?

Jag kan bara säga att jag vaä j-vligt nöjd med min. Men den drog också en del olja. Har hört att det tydligen e väldigt vanligt på äldre yamaha. Men annars e det nog en av de bättre hojjar du kan hitta i den årsmmodellen. Det e grymma frambromsar! Hyfsat pigg tyckte jag att den var (då iaf).

annars vet jag en jävligt fin YZF 600 R!

Jag frågade om oljan och han sa att: Man får fylla på nån deciliter/100 mil.

Det låter ju vettigt!?

Har pratat lite mer med honom, den är importerad från Tyskland 2003-01-08 och har haft 2 ägare i Sverige, alltså killen honom tog in den.

Han säger att:
Lager är i bra skick utan glapp.
Har inte märkt något fel vare sig på lager eller packboxarna i framgaffeln.
Bakdäcket är dåligt. Framdäcket är mycket mönster kvar.
Lacken är bättre än vad man kan tro efter 14 år, dock småmärken är ju dock omöjligt att komma ifrån.

Vad tror ni? Låter det bra? Är priset ok?

Sen en lite konstig fråga, kan man ha en motorcykel avställd och utan försäkring? Har hör om konstiga straffavgifter.

Tänkte mest att det är lite onödigt att betala försäkring när ingen kör den och den bara står i garaget, dvs. tills jag får börja övningsköra i Juli.
Iof. kan det ju vara bra med stöldf.
Eller så fixar jag bara ett par riktigt bra kjetttingar och lås och låser fast den så den inte vet vad den heter, eller kanske jag kan ha den inne på rummet!?, då blir den ju inte stulen precis. :va :tummenupp

Skaru göra det ordentligt så måste du klämma i en thunderacemptpr. det är typ samma ram.

Sen en lite konstig fråga, kan man ha en motorcykel avställd och utan försäkring? Har hör om konstiga straffavgifter.

Tänkte mest att det är lite onödigt att betala försäkring när ingen kör den och den bara står i garaget, dvs. tills jag får börja övningsköra i Juli.
Iof. kan det ju vara bra med stöldf.
Eller så fixar jag bara ett par riktigt bra kjetttingar och lås och låser fast den så den inte vet vad den heter, eller kanske jag kan ha den inne på rummet!?, då blir den ju inte stulen precis. :va :tummenupp

Är den avställd behöver den ingen försäkring, straffavgifterna som du pratar om har folk fått när de haft hojen påställd men inte försäkrad.

det kostar ändå en del att bygga om till fighter om du inte vill att den ska se krashad ut. tänkte köra upp med min gixxer men d va ingen bra ide ska du övningsköra på en hojj så köp en som e lik körskolans hojj tex cb 750 z750 lr likn å lär dej hantera den då sparar du mkt pengar på att slippa ta så många lektioner. ångrar att jag köpte en gixxer som första hojj men gjort e gjort å jag har nu körkort

du behöver inte ha den påställd/ försäkrad om du inte vill. om du inte bor i lindome förståss :)

Last edited:
Hade också en sådan skönhet under ett tag som jag byggde om friskt. Har inget negativt att säga om modellen, lättkörd, lagom med effekt och bekväm för att vara sportig. Känns modernare än den är med alla goa delar.

Så här gjorde jag med min hoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106110

Bifogat

• jag_hojjliten2.jpg
    jag_hojjliten2.jpg
    68.9 KB · Visningar: 101
  • bakdel_liten.jpg
    bakdel_liten.jpg
    33.1 KB · Visningar: 80
  • frammbroms_liten.jpg
    frammbroms_liten.jpg
    45.7 KB · Visningar: 83
Är den avställd behöver den ingen försäkring, straffavgifterna som du pratar om har folk fått när de haft hojen påställd men inte försäkrad.

Ok, då förstår jag :tummenupp

det kostar ändå en del att bygga om till fighter om du inte vill att den ska se krashad ut. tänkte köra upp med min gixxer men d va ingen bra ide ska du övningsköra på en hojj så köp en som e lik körskolans hojj tex cb 750 z750 lr likn å lär dej hantera den då sparar du mkt pengar på att slippa ta så många lektioner. ångrar att jag köpte en gixxer som första hojj men gjort e gjort å jag har nu körkort

du behöver inte ha den påställd/ försäkrad om du inte vill. om du inte bor i lindome förståss :)

När jag ska ta A-bgr. så har jag kört 125a ännu en säsong dvs. 2 säsonger totalt (är i slutet på min första nu) och min 125a är ingen dålig klump den heller, väger ca 170 kg våt, så det ska nog gå att köra uppkörning med en 750r. Troligtvis blir det isåfall en light version av figter till uppkörningen, dvs. crossstyre och en rund lampa. Det beror på hur den är att köra konbana med orginal.

Annars får jag väl tvinga farsan att köpa en offroadare som jag kan köra upp på så har han något kul att köra sen också.

Hade också en sådan skönhet under ett tag som jag byggde om friskt. Har inget negativt att säga om modellen, lättkörd, lagom med effekt och bekväm för att vara sportig. Känns modernare än den är med alla goa delar.

Så här gjorde jag med min hoj.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=106110

Jäklar vad heta dom kan bli :yoparty Har den varit med i någon gammal Bike tidning? Tycker mig känna igen den :tummenupp

Edit: såg nu i din tråd att det stämmer. :tummenupp

Last edited:
Jag har pratat lite mer med säljaren nu och han säjer att det bör göras en ventiljustering nu, är det något jag kan göra själv med hjälp av verkstadshandboken tror ni? Jag har inte tummen mitt i handen och känner mig väl hyffsat duktig på att skruva, men jag har inte gjort något liknande motorjobb tidigare. Behövs det några speciela verktyg? Kan något gå jättefel? Hur går själva justeringen till? skruvar man på nått eller? Någon som har en bild?

Sen läste jag någonstans att någon hade hört att man brukar behöva hona om cylindrarna på gammla yamaha när de har gått 5000 mil. Stämmer det?

En fråga till, vad kan man räkna med att ett 180 bakdäck går på med krängning och allt? På lös fälg, för den borde jag ju kunna lossa själv utan problem.

Mycket frågor men hoppas att nån kan svara :tummenupp

Stjäls det mycket där eller? Har hört att det cirkulerar en hel del knark där iallafall :tummenupp :gnissla

Nej jag bor inte i Lindome

Last edited:
Nu är det aktuelt igen :tummenupp

Fasst denna gången så är det en svart/grå/lila för 22 papp :tummenupp
http://www.blocket.se/vi/14059628.htm

Denna ligger mycket bra till geografiskt, står i Lindome, 2 mil härifrån:tummenupp Har redan varit där och kikat/klämmt lite på den och jag är redigt sugen nu, jävligt go hoj. Känndes skön som den var så det blir nog ingen Fighter iallafall.
Den var i riktigt bra skick och allt kändes helrätt.

Men jag undrar fortfarande lite om ventiljusteringen, denna har gått strax under 5000 mil och ägaren har inte gjort någon ventiljustering på de 1500 milen han har ägt/kört den. Men han sa att så länge det inte låter konstigt från motorn så kan man köra på!?

Den låter riktigt bra i motorn, inga missljud alls, som ny typ :) :tummenupp

Måste bara övertala farsan om att jag behöver 750 kubik nu :gnissla :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma