Hinkas
Sege säger: KÖR!
KGK skrev:2607678Vad gör man om man bor i Åre?, jobbar i Östersund?
De flesta som har stora hus där uppe bor inte där, dom är där någon vecka varje år och åker skidor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
KGK skrev:2607678Vad gör man om man bor i Åre?, jobbar i Östersund?
Jo, men Åre är ju ett extremfall, åker man 1 km utanför Åre så droppar ju priserna radikalt. Bättre att jämföra med vad en kåk kostar i Järpen i så fall.Esquire skrev:2607677Och då ska vi inte prata om Åre... Minst två miljoner för minsta villorna/fritidshusen i Åre, ska man ha lite högre standard hamnar det lätt på upp mot 4-5 miljoner. En bostadsrätt 3a eller 4a kan kosta ett par miljoner.
prulle skrev:2607621lättbetong är historiens mest frustrerande matrial, det isolerar vaken ljud eller värme och det är ett helvete att sätta upp något på det.
morlock skrev:2607667Huh? Nybygge?
Ja det gäller ju att vara ute i tid...![]()
Långa farbron skrev:2607501Olja och el är snordyrt.
Skulle dessutom gissa på att det huset har ganska höga uppvärmingskostnader såvida det är tillägsisolerat osv.
Annars föreslår jag att du tar med följande i lånekalkylen.
Alternativ uppvärmning (bergvärme, kanske?)
Nya fönster
Ny fasad och tillägsisolering.
Du kommer nog undan med 200 000 om du gör en del själv och bara lejer bort dom stora bitarna.
UrbanTiger skrev:2608126Som du själv räknar, 100'-125' för bergvärme, 50' för fönster och 50' för isolering.
Lägg på 50' till eller nått![]()
UrbanTiger skrev:2607952E kapitalist, LR![]()
Kosta på en besikting av Huset och en husköparförsäkring.Markus skrev:2607473Såg ett hus jag skulle kunna tänka mig bo i, vad ska man kolla efter om huset har följande spec?
BYGGNAD
Byggnadsår 1951
Grundläggning Betongplatta
Grundmur Betonghålsten
Stomme Trä
Fasad Puts
Fönster 2-glas
Bjälklag Trä
Tak Betongpannor
Utv. Plåtarbete Lackerad plåt
Uppvärmning Kombipanna -02, med elpatron och olja
Servitut etc Last, Avtalsservitut: Villa och årlig avgäld
Vad är vanliga fällor? Ovanliga fällor? Vad ska man tänka på om driftskostnad?
Huset är i sådant skick att det bör blåsas ut helt för att kunan bli beboeligt så ytskikt och sådant är inte så viktigt.
Jag bor inte i stan ..jag bor i nacka, strax utanför sthlm. Född och uppväxt runt knuten. Alla polare här, gymmet här, jobbet här, etc... Det finns ingen vettigare lösning än att bo här, bostadsrätt kostar dock mindre än hyresrätt tot per mån. Samt att man får se det som en investering....hade jag fått välja, eftersom jag valt ett yrke där det är lika betalt över hela sverige, så hade jag önskat att jag växt upp i norrland. Hoj på sommarn, "skojt'ar" på vintern. Här "tvingas" man ta ett lån på minst en mille, om man vill bo i rätt område..... Tyvärr :Slappmögel skrev:2607719Först vill jag svara på Iron Mikes inlägg: Vem har tvingat dig att på inne i stan då?? Fattar faktiskt inte varför, men men, man är väl en obildad skogsmänniska som inte förstår bättre. För jag förstår din frustration, vilka fruktansvärda priser det är på ert boende o det mesta i övrigt oxå.
Markus skrev:2607473Avtalsservitut: Villa och årlig avgäld
KGK skrev:2607591fanns det redan 1951?, har för mig att det kom senare
Eller som sagt, redan från 20-talet...MC Doktorn skrev:2610363Såg att det inte var sk blåbetong nä det fanns faktiskt redan på 40 talet medan det vart mer utspritt i landet på 50-60 talet.
Men generellt varna dig för renoveringsobjekt dom kostar och livet handlar om så mycket annat än att tillbringa hela sin semester och din ekonomi satsas i ett sketet hus.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |